Varför tölt och pass?

D

_Diddl_

Hur kommer det sig att just islandshästar kan tölt och pass och inte vanliga ridhästar? (bortsett från en del am. travare)

Sv: Varför tölt och pass?

Vad jag förstår så tror man att alla hästar från början hade tölt och pass, men i Europa började man avla bort dessa gångarter när vägsystemet byggdes ut och man främst började köra hästar. En häst framför vagn funkar bäst i trav och då var tölten "onödig". På Island där vägarna inte byggdes ut i samma grad avlade man vidare på tölt/passanlaget då det är bekvämare att rida långa sträckor i tölt än i trav.

Dessutom finns fler hästraser med tölt och pass: Saddlebreed, Paso Fino mfl.

Som björk svarat så avlades dessa egenskaper bort då man strävade efter andra egenskaper...

å, det visste inte jag!
Alltid lär man sig nåt nytt :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka