Travhästarna är lugna medans man fäster vagnen, det hade inte en dressyrhäst varit.
Olika grenar tränar olika saker, varför är det så konstigt?
Vad har det med saken att göra om man ska ha sele med vagn eller sadel?
Vem har sagt att det är konstigt att man tränar olika saker? Jag hade blivit mäkta förvånad om jag såg dig travträna dressyrhästen.
Travarna sitter på lika mycket power som dressyrhästarna gör en tävlingsdag, men de använder den på ett annat sätt och ödslar ofta inte på energin genom att bli svårhanterbara och stökiga. De får inte vara stökiga oavsett hur mycket nerver de har utanför kroppen, det ser man till redan när de är 1 år gamla. De har ofta sådan fokus pga löphuvudet att de blir lite inåtvända och står och laddar inombords istället för att bli utåtagerande - vilket jag hade önskat på en dressyrhäst också. Ser ingen fördel alls med att hålla på spela allan ballan när man hanterar dem bara för att de har mycket power. Hellre spara på krutet och låta det flöda på banan. (obs, det är absolut inte en diskussion om att dressyrhästarna har mycket power för det vet jag att de har och måste ha för sitt arbete, utan att det är skillnad på hur de gör utlopp för den inför arbete och utanför arbete - de hanterar det enorma trycket och nerverna på helt olika sätt - hur nu diskussionen kunde hamna här?)
Så det är inga problem att hantera travare i grimma, lika lite som jag tycker det verkar vara problem att hantera dressyrhästarna i grimma på tävlingsplats då man ofta ser skötarna på internationella tävlingar leda hästarna i grimma. Jag upplever inte att problemet är att leda hästarna i grimma (är de stökiga har man ofta kedja till hjälp om man behöver) utan just bytet mellan grimma och träns ute på en parkering. Men så har det varit på de ridtävlingar jag varit på runt om i min del av landet, folk kanske har svårare att hantera sina hästar i grimma på andra håll??
Personligen tycker jag en rejäl grimma och ett bra grimskaft (ev kedja om det behövs) ger bättre kontroll än träns och korta klena tyglar. Men jag vill inte leda i grimma på tävlingsplats ändå pga att jag då måste hålla hästen lös under skifte till träns.
Skulle aldrig komma på tanken att ta av grimman på min häst ute på parkeringen och börja sätta på huvudlag och dona. Det gör man i boxen (eller på stallgången) eller så byter man i transporten innan man lastar av om jag skulle måsta sela på ute på parkeringen. Att sätta på vagn eller inte har inte nåt alls med saken att göra för då är inte hästen lös. Så det spelar väl ingen roll att hästarna är lugna och väluppfostrade när man selar? Det är ta av grimman- momentet som är riskabelt. Och det är lika riskabelt på en travare som en dressyrhäst om man har häst med mycket nerv eller ägare dålig koll.
Det är en jäkla skillnad att göra iordning den lös ute på en parkering bland 100 fordon och 100 hästar och dessutom hanteras av mamma som knappt tagit i en häst, eller om man har tillgång till en box där hästen är instängd medan du tar av grimman och sätter på tränset. Säkerhetsskillnaden är milsvidd tycker jag. Så jag är väldigt glad över att det är tränskrav på ridtävlingar på lok-nat nivå. Och det spelar ingen roll om det är en dressyrhäst eller hopponny eller föredetta travare. På högre nivå har hästarna som oftast box och det är väl dom dressyrhästarna som inte är lugna som du beskriver dem, och då spelar det ju ingen roll om de leds i träns eller grimma. Man tar oftast inte av grimman ute på parkeringen med de hästarna heller, och skulle Kittel göra det på sin häst så skulle jag inte direkt bry mig - jag tar för givet att han har koll med hans erfarenhet. Men när mamma Elsa som knappt hanterat en häst tar av grimman och står och håller Donna lös i pannluggen medan dottern ska trockla på tränset medan hästen steppar omkring ute på parkeringen, då får jag ont i magen-oavsett om det är en dressyrhäst eller shetlandsponny.