Varför tävlar du?

T

Theci

Med tanke på endel andra trådar här så började jag fundera på VARFÖR TÄVLAR DU?????

Är det för att visa alla andra hur himmla duktig du är?
Eller för att vinna?
Är det för att det är kul?
Tävlar du mot dig själv eller alla andra?
Gör du allt för att vinna?

Sv: Varför tävlar du?

Jag tävlar för att det är kul! (för det mesta)

Tävlandet kan ju vara en hobby i sig...

Jag tävlar både mot mig själv och andra, alltså, jag kan se en bra ritt/häst som presterar över förväntan osv som en seger även om jag inte vinner!

Samtidigt älskar jag att vinna, är en tävlingsmänniska det sticker jag inte under stol med! :smirk:

Men jag gör inte allt för att vinna, jag vill inte vinna till varje pris. Då tappar vinsten sitt värde för mig. Framför allt vill jag känna att jag har vunnit tillsammans med min häst!

Är det för att visa alla andra hur himmla duktig du är?
Självklart :D
Eller för att vinna?
Jag älskar att vinna :D
Är det för att det är kul?
Skitkul, även om man inte vinner, man kan "mingla" mm :D
Tävlar du mot dig själv eller alla andra?
mest mot migsjälv.
Gör du allt för att vinna?
jag gör allt förutom att orsaka min pålle smärta/obehag inspänningstyglar etc. jag förlorar hellre nägra gånger än att tex sätta på en graman!
och jag skulle aldrig förstöra för någon annan med flit.

Jag tävlar bara mot mej själv. Jag behöver ha mål i min träning för att hålla mig motiverad och då är tävlingarna ett bra sätt. Sen är det alltid kul att ha nått att se fram emot! ...allt pyssel runt omkring, att träffa nya människor, nervositeten. Att vinna gör ju det hela lite roligare, men det spelar ingen som helts roll för mig om jag inte gör det.

Jag tävlar bara mot mej själv. Jag behöver ha mål i min träning för att hålla mig motiverad och då är tävlingarna ett bra sätt. Sen är det alltid kul att ha nått att se fram emot! ...allt pyssel runt omkring, att träffa nya människor, nervositeten. Att vinna gör ju det hela lite roligare, men det spelar ingen som helts roll för mig om jag inte gör det.

Instämmer till 100%. Jag tävlar bara mot mig själv. Tävlandet är min morot att kämpa vidare och motiverar mig.

...För att det är så himla spännande å kul. Älskar pirret! Satsar alltid på att det ska gå så bra som möjligt men att vinna är inte primärt.

Hej. jag tävlar för det är super kul, och varje tävling är ju en träning till näst tävling.:D så man vet vad man ska föbättra och träna på! //Lisa:bump:

Jag tävlar mest för att det är ett kvitto på hur träningen gått, vad jag ska träna mera på och för att hålla motivationen uppe och vilja utvecklas.
Men självklart också för att visa alla vad jag kan och lärt mig, HUR mycket jag har kämpat med träning och för att det är så himla spännande!

Är det för att visa alla andra hur himmla duktig du är? Kanske delvis. Alltså inte att rida in som en diva och bara skryta, utan för att vis avad jag och hästen tränat oss fram till. Jag vill inte bara visa mina kunskaper, utan även hästens. Våra kunskaper tillsammans.
Eller för att vinna? Alla tävlingar går ju ut på att vinnas, men det är inte mitt syfte. Placeringen spelar egentligen ingen roll, det är känslan som ska kännas bra. Känner jag att jag ridit jättebra och hästen gått kanon så nöjer jag mig med det.
Är det för att det är kul? KLART DET ÄR KUL! Det är en av de största andledningarna!
Tävlar du mot dig själv eller alla andra? Jag försöker att inte titta på de andra så mycket, men det är inte lätt. Istället för att beundra de som rider gudomligt så borde jag se på mig själv och hästen, och våra framsteg och prestationer under tävlingen. Men visst tävlar jag mot de andra, det är ofta en tuff konkurens.
Gör du allt för att vinna? Nej. verkligen inte. Jag gör allt för att ha en rolig och trevlig dag med min häst.

Hej. jag tävlar för det är super kul, och varje tävling är ju en träning till näst tävling.:D så man vet vad man ska föbättra och träna på! //:

jag håller me te 100% på de ja gör de för att de e kul och som en träning samtidigt:)

Tävlar för att det är kul, träffa härliga människor med härliga hästar, stämma av sin egen träning och så vill jag gärna hamna rätt högt i resultat, så klart:rofl: ... Dock, jag får så mycket tillbaka oavsett om jag placerar mig eller ej;)

Jag är tävlingsmänniska enda ut i fingertopparna. Men skulle aldrig pressa min häst för hårt, för min egen vinnings skull. Jag tävlar tillsammans med hästen. Och nu när jag rider unghäst får man lov att dämpa sin vinnarinstinkt och dåliga-förlorar-sida , för nu kan inte hästen mer än vad jag lärt den. (Och egentligen gör ju inte en häst mer än det du ber den om heller)
Och att rida och tävla unghäst har varit och är supernyttigt för mig som tävlingsmänniska, jag får lära mig ta emot motgångar och framgångar på ett bättre sätt.

Jag tävlar för att det är det bästa jag vet. Känslan av att placera sig, eller i unghäst-fallet, ta sig runt pleasure'n, Huntern eller vad det nu är, felfritt, är bekräftelse och pepp nog att åka hem och träna mer, och förhoppningsvis göra ännu bättre ifrån sig nästa gång!
Och sen samspelet mellan dig och häst, när allt bara klaffar, och massa ögon är där för att bevittna det sammarbetet.. Vad slår det?

Jag tävlar för att det är det bästa jag vet. Känslan av att placera sig, eller i unghäst-fallet, ta sig runt pleasure'n, Huntern eller vad det nu är, felfritt, är bekräftelse och pepp nog att åka hem och träna mer, och förhoppningsvis göra ännu bättre ifrån sig nästa gång!
Och sen samspelet mellan dig och häst, när allt bara klaffar, och massa ögon är där för att bevittna det sammarbetet.. Vad slår det?

Det är precis detta, när man känner till bakgrunden till ett ekipage, som gör att man som publik (eller medtävlande) kan känna större glädje i att se en sistaplacering än en förutsägbar förstaplacering.

Jag tävlar för att ha en motivering/morot i min ridning. Min ridning skulle nog rinna ut i sanden om jag bara lullade omkring utan mål :angel:. Kul att komma ut och träffa andra hästmänniskor också när man bor i skogen!

Jag är inte alls intresserad av att tävla, i år har jag visserligen vart ute på två stycken och visst är det kul när man väl är där, men det blir inga fler. Dessa gjorde jag för att hästen jag red skulle få komma ut och få social träning.

Jag gör det inte för att "glänsa" inför andra på ngt vis utan bara för hästens skull, jag tävlar mot mig själv. Jag blir nöjd om hästen klarar av det bra. Om vi kommer sist har den kanske ändå överträffat sig själv och gått kanonbra! Jag vet vad jag o hästen klarar av och det räcker gott nog åt mig. Jag är mest nöjd på träningsbanan när en häst t.ex. precis lärt sig galoppfattning eller något annat. Det är kvittot på att kommunikationen fungerar och att hästen faktiskt förstår det jag försöker förmedla, då är jag som mest glad. Dessa "genombrott" kommer bara hemma på ridbanan, när man tävlar visas bara det upp.
Jag skulle aldrig pressa hästen på ett dåligt sätt för att vinna. Helt meningslöst. Men att prestera max av det ekipaget klarar av är inte fel.

Det hjälper ju inte heller att jag är så flummig på tävl.plats att jag missar typ att gå banan, är någon annanstans o snackar sadel med någon eller ja... jag tar det nog för lugnt helt enkelt. Om ingen säger till mig var jag ska vara och när så vet man aldrig var jag kan hålla hus. HUJEDAMIG :eek:

Å andra sidan blir hästen socialt tränad och visst är det kul om man mot förmodan placerar sig bra.

Jag är dock ingen tävlingstyp och har länge bara tränat hemma och för min tränare. Antar att jag inte behöver åka iväg för att få kicken att fortsätta utvecklas, jag är så nöjd på hemmaplan ändå.

Alla är vi olika :)

Senast ändrad av en moderator:

för att det är kul
träffa folk
lära sej av andra
och sen är det ju aldrig fel med en rosett eller två :D

Jag HATAR att tävla och ser det som ett onödigt ont.
Jag tävlar för att hästarna behöver visa sig och komma ut men tycker mest att det är stress och press på tävlingar.
Jag behöver inte tävla för att få ett kvitto på hur min häst går, det vet man oftast ändå. Håller med ett tidigare inlägg om att de största kickarna får man hemma i paddocken när man verkligen lyckas göra något bra, vad är oddsen för att allt stämmer på tävling? Inte 100% för mig iallafall.:crazy:
Tycker att det är lite trist att man måste ut o tävla för att samla meriter till sin häst om den ska räknas för något. En häst kan vara hur duktig och utbildad som helst men har du inte synts i tävlingssammanhang spelar det ingen roll.
Nej, nu ska jag inte sitta här och vara negativ för att jag inte gillar att tävla. Fram för tävlingar, det är ju alltid roligt att komma ut och träffa lite folk när man väl är där ju.;)

Lycka till på sommarens tävlingar alla tävlingsmänniskor

Håller med ett tidigare inlägg om att de största kickarna får man hemma i paddocken när man verkligen lyckas göra något bra, vad är oddsen för att allt stämmer på tävling? Inte 100% för mig iallafall.:crazy:
Tycker att det är lite trist att man måste ut o tävla för att samla meriter till sin häst om den ska räknas för något. En häst kan vara hur duktig och utbildad som helst men har du inte synts i tävlingssammanhang spelar det ingen roll.

För att det är en annan grej när hästen fungerar på tävlingsbanan än hemma. En annan miljö osv osv..

Nej, det är klart att det inte spelar nogån roll, för då har ju ingen sett hur duktig hästen är?

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 203
Senast: Fiorano
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: Roxy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter