varför springer mitt kallblod så konstigt? muskulärt problem?

J

jenny f

Behöver ideer och hjälp med min häst, har verkl kört fast nu!!
Är en lång historia. Har ägt honom i 2 år nu, ett kallblod som innan min ägo ej kommit till start, nu har han startat i 1 år med hysat resultat men..
Han drar/använder inte vänster bakben lika bra som höger, bet skillnad i högre farter. Går så klart då också bättre i kurvorna på banan än på raksträckorna. Nu går han med vikt höger bak för att det ska kunna stämma någorlunda.
Han har ridtränats sen jag köpte honom, även för instruktör.
När han kom var han mindre musklad på vänster sida, framförall hade han mindre lårmuckler på vänster bak, nu är han dock jämn utseendemässigt.
Har haft 3 olika(erkänt duktiga) vet på honom. visar inget direkt vid böjprov, inget fel på röntgenplåtar tagna på bak knä, kota och hovled. Gjorde körprov
och bedövade 3 leder i vänster bak(knä, kota, och allmän kota neråt)- ingen skillnad. Har haft håkan lundell på honom, hittade ingen snedhet i kors, si-led etc. Han ser helt enkelt kanonfin ut, har också bra exteriör, men ändå släpar han vänster bak!! Ganska mycket också:cry: Han ser helt enkelt stel ut när han använder vänster bakben, som om han inte kan ta ut den rörelsen lika bra som höger bakben gör.
Vad är det för fel?? Kan det vara muskulärt? Börjar bli desperat nu, vill verkl veta. Tacksam för alla ideer!

Sv: varför springer mitt kallblod så konstigt? muskulärt problem?

Känner till en häst som har kortare muskel på vänster bak (efter en sparkskada tror jag) och det gör att steget blir kortare/släpar lite. Så muskulärt skulle kunna vara en anledning?

ja, jag börjar nästan tro det själv. Det vore intr om ngn massör eller et hade några ideer om vart det kan sitta. Illiacus el biceps femoris kanske? Han känns inte mer spänd på vänster än höger. Är dock lite stel i länd och kors. Tycker också att det känns lite `bubbligt´mitt utanpå sittbenet, ett område stort som en handflata men som bara känns typ långt in. Finns det ngt speciellt muskel fäste där tro? eller kan den leden innanför spöka precis som vilken led som helst?

Början till spatt kanske ?

Nja, känns som om ngn av vet skulle ha kollat det el nämt den möjligheten, men är inte säker, ska ringa och fråga. Han har inga gallor, knöl el ömhet i hasen, inte i ngn annan del av ngt ben heller.
Ingen som har haft ngt liknande problem? Vad finns under biceps femoris? tänkte på ngn djupt underliggande muskel el muskelfäste.

Nja, känns som om ngn av vet skulle ha kollat det el nämt den möjligheten, men är inte säker, ska ringa och fråga. Han har inga gallor, knöl el ömhet i hasen, inte i ngn annan del av ngt ben heller.
Ingen som har haft ngt liknande problem? Vad finns under biceps femoris? tänkte på ngn djupt underliggande muskel el muskelfäste.

Är hästen friröntgad?Min tanke var lös benbit i vänster has!?

Tycker också att det känns lite `bubbligt´mitt utanpå sittbenet, ett område stort som en handflata men som bara känns typ långt in. Finns det ngt speciellt muskel fäste där tro? eller kan den leden innanför spöka precis som vilken led som helst?

Sittbenet? Menar du tuber coxae, höftbensknölen?

Har själv kollat en travare med ett släpande bakben, det som jag hittade som kunde kopplas ihop med släpningen satt runt tuber coxae.

Kolla om du hittar nån massör som kan hjälpa dej!

Marlene

Sittbenet? Menar du tuber coxae, höftbensknölen?

Har själv kollat en travare med ett släpande bakben, det som jag hittade som kunde kopplas ihop med släpningen satt runt tuber coxae.

Kolla om du hittar nån massör som kan hjälpa dej!

Marlene

Ja precis, höftbensknölen menade jag.. letar efter en bra massör nu, får
se om det ger ngt.
Han är inte friröntgad i hasen, bara knä, kota och kotled, hovben. Inget där.
Fick ett tips om att det kunde vara ngt invärtes, tex njurar..
Tänkte fortsätta m en massör nu, har dock letat orsaken till det här i 1 år
utan att bli klokare, bara fattigare:grin:

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 151
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar