Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Sulax

Trådstartare
Observera att jag frågar för att jag är nyfiken och vill lära mig det här. INTE för att nedvärdera någon och absolut inte för att nedvärdera islänningar!! :)

Men jag undrar varför det finns speciell utrustning för isisar? Islandssadel, islandsträns, islandstyglar osv. Jag har ingen erfarenhet av denna ras så därför undrar jag. Kan denna utrustning passa andra hästar oxå eller är isisar byggda i kroppen på andra sätt än "vanliga" raser? Ni som kan det här, berätta!! Jag är bara nyfiken! :laugh: För övrigt är isisar underbart vackra, men inget jag kan rida tyvärr pga min vikt.

Sv: Varför speciell utrustning för Islandshästar??

Funkar alldeles ypperligt med vanlig dressyrsadel och vanligt träns på isis;) Vet inte varför det har "egen" utrustning!

Ok. Ja jag blev lite fundersam. Stötte på det när jag surfade runt efter sadelinformation då det ska inskaffas ny sadel åt min medryttarhäst. (ägaren bad mig kolla upp lite saker om det) Då surfade jag ju runt på olika sidor med hästutrustning och på flera ställen såg jag islandsutrustning. Så då blev jag nyfiken. Jag är ju sån att jag gillar att lära mig nya saker, så då harjag grubblat lite på det här. :)

När jag hade isis var det enda special jag hade just sadel. Det kan ju ibland vara knepigt att hitta sadlar som passar och då var det enklast med en sadel anpassad för deras exteriör. I övrigt använde jag vanliga träns/bett/tyglar.

Vill dessutom poängtera att även om sadeln är en "islandssadel" så kan det finnas hästar av andra raser som den ligger bra på. Och vice versa, "vanliga" sadlar kan såklart ligga bra på isisar. Varför man ofta har speciell utrustning vet jag tyvärr inte.

Senast ändrad:

De har ju så mycket man och pannlugg att käkremmen oftast är onödig. Då är det nog enklare med träns utan dem från början. När det gäller sadlarna så är de annorlunda i sätet eftersom isisryttarna sitter i sadlarna i alla gångarter även ute på skogsturer. De har ju alltid dressyrläder och använder inte fältsits/lätt sits som de flesta andra ryttare gör i skogen.
Men i dressyrarbetet passar ju en vanlig dressyrsadel lika bra och jag känner några som har allroundsadlar eller hoppsadlar till sins isisar för att de tycker de sitter skönare i dem. När det gäller övrig utrustning vet jag inte varför de har speciella modeller till isisar.
Kanske du hade fått bäst svar på islandsforumet?

För övrigt så hittade jag en tråd nyligen som handlade om täcken som var till för travhästar. ??? Det blir ju bara fånigt om man tror att det finns täcken som passar på alla travhästar. De är ju också olika byggda, men det är väl ett bra försäljningsknep förstås.

Senast ändrad:

Speciellt Islandshäst träns dvs ett träns utan käkrem och där man enkelt reglerar storleken på tränset genom att ändra på spännet "uppe bakom öronen" är ju helt en praktisk grej. På Island har sällan hästarna egna träns utan samma träns används åt många olika hästar, då är det ju enkelt att kunna reglera träns storleken enkelt genom att ändra spännet. Likaså med tyglarna som är försedda med hakar att "knäppa fast" i bettet helt enkelt för att det skall vara praktiskt, rider du på Island behöver tyglarna lätt kunna "käppas om", du använder dom ena stunden som vanliga tyglar och vid nästa hästbyte så kanske du använder dessa tyglar till att hålla din handhäst med. Så från början är dessa speciella träns o tyglar en praktiskt grej som sedan hängt med som en "Islands grej" trots att de flesta Islanshästar i övriga Norden har eget träns o egna tyglar och inte behöver kunna regleras om snabbt för att passa en annan häst.

Nu har du ju redan fått flera bra svar, men jag tänkte inflika att det handlar om både tradition och funktion. Träns utan käkrem (och ofta utan pannband) håller sig ändå på plats tack vare mycket/yvig man på hästarna och islandssadlar är helt enkelt utformade för gångartsridning och långturer, vilket är vad de flesta islandsryttare ägnar sig åt, även om det så klart finns undantag :) Stigbyglarna är nog däremot bara tradition, det är sådana det "alltid" varit till islandshästar, men många väljer ju nuförtiden andra stigbyglar beroende på vad de trivs bäst med.

De har ju så mycket man och pannlugg att käkremmen oftast är onödig. Då är det nog enklare med träns utan dem från början. När det gäller sadlarna så är de annorlunda i sätet eftersom isisryttarna sitter i sadlarna i alla gångarter även ute på skogsturer. De har ju alltid dressyrläder och använder inte fältsits/lätt sits som de flesta andra ryttare gör i skogen.
Men i dressyrarbetet passar ju en vanlig dressyrsadel lika bra och jag känner några som har allroundsadlar eller hoppsadlar till sins isisar för att de tycker de sitter skönare i dem. När det gäller övrig utrustning vet jag inte varför de har speciella modeller till isisar.
Kanske du hade fått bäst svar på islandsforumet?

.

Nu tror jag att bigganl är mycket medveten om detta, men bara för att klargöra för allmänheten (många har ju aldrig stött på islandsridning om då är det svårt att veta) så är det ju väldigt olika. Nuförtiden så har väldigt många islandsryttare influenser från andra inriktningar och det är många som rider lätt, men då kommer de nog oftast från att de ridit andra inriktningar tidigare.

Att stå i fältsits däremot är väl väldigt klassiskt i islandsridning som jag förstått det? Jag upplever det som att många islandsryttare använder den lätta sitsen istället för lättridning och det är något jag ser jättemycket på islandsryttare, speciellt om de har hästar med skumpig trav eller svag trav. Då är det många som rider i lätt sits. Och framförallt så används den i galoppen. På skogsturer tycker jag ofta att det är regel snarare än undantag att islandsryttre reser sig i galoppen, och ibland i traven. I tölten däremot sitter de ner.

/Elina som fortfarande efter 7 år på islänning raknar mig som "ny" inom islandsvärlden. :angel:

KL eller nå´t..:p

Tack för alla svar. Nu är jag en kunskap rikare :) Är islandstyglar kortare än "vanliga" tyglar? För de där snabbknäppena är jag lite avis på. Byter bett ibland och tar bort tyglarna på tränset ibland när jag longerar eller så. Då vore det supernajs med såna snabbknäppen. Men blir tyglarna för korta till en bruksnordis tror ni? Hatar dessa spännen på mina tyglar när man med kalla stela fingrar ska försöka få upp kallt och stelt läder för att ta av eller sätta på tyglarna :grin: Kanske borde införskaffa ett par islandstyglar :D Får skylla på att han är NÄÄÄÄSTAN isis, för pannlugg utan dess like och manen from hell har han :p.

Tack igen för alla trevliga svar i tråden!

Tack för alla svar. Nu är jag en kunskap rikare :) Är islandstyglar kortare än "vanliga" tyglar? För de där snabbknäppena är jag lite avis på. Byter bett ibland och tar bort tyglarna på tränset ibland när jag longerar eller så. Då vore det supernajs med såna snabbknäppen. Men blir tyglarna för korta till en bruksnordis tror ni? Hatar dessa spännen på mina tyglar när man med kalla stela fingrar ska försöka få upp kallt och stelt läder för att ta av eller sätta på tyglarna :grin: Kanske borde införskaffa ett par islandstyglar :D Får skylla på att han är NÄÄÄÄSTAN isis, för pannlugg utan dess like och manen from hell har han :p.

Du kan köpa lösa hakar och sätta på tyglarna. Vips har du snabbknäppen. Funkar utmärkt.

2,5 m brukar islandstyglar vara, vissa ännu kortare.

Tyglarna brukar vara kortare än vanlig full storlek och tränsen mindre. Brukar inte passa till min som kräver storlek full och vanliga storhäst tyglar. Sadlarna är nog utformade efter det faktum att de flesta islänningar har ett kort sadelläge. När man tittar på bilder på ryttare som rider islandhäst så sitter många väldigt långt bak i sadeln. Kanske är det så att islands sadlar kräver en annan balans punkt än vanliga dressyr sadlar för att kunna rida gångarterna korrekt. Min häst har mycket rygg, tre gångarter och kan ha en helt vanlig dressyrsadel utan problem. Men vad jag har förstått så blir islänningarna bara större och större så det borde inte vara nåt problem att använda helt vanliga träns eller vanliga dressyrsadlar till dom, vilket jag tror i och för sig att många gör idag. Däremot så tycker jag att det är mycket svårare att hitta täcken som passar. Ofta räcker inte 135 täcken till de större modellerna för att är rätt så raka i bogen och kan ha mycket rygg.

Jag köper bara ren islandsutrustning. Det är skönt slippa allt mojs som är på och så är passformen bättre. Men visst finns det med pannband också!! Köpte ett på Island med pannband och hakar för bettet.

Tycker det är enkla träns och tyglar med hakar är praktiskt, kan användas vid ex förarbete på volt innan ridning. Dock får man se att hakarna är smidiga och inte för stora, det kan ju påverka med tyngd o balans, hästens mun är ju känslig.

Sadlar däremot, där är det viktigaste de passar häst och ryttare än om det är islands eller dressyr. Dock inte allround eller hopp. Det går bra hoppa hinder upp till 1 m med islands eller dressyr.

Det är inga stora skillnaden mellan islandshästsadlar och dressyrsadlar.

En typisk islandshäst sadel är lite flatare och främjar större rörlighet i sadeln men har samma variation på uppbyggnaden fram som en dressyrsadel, den är ofta skuren för maximal bogfrihet. Den har ofta lite extra ringar för packning. De finns givetvis framförallt i vidder som passar islandshästen och är ofta år det korta hållet.

En typisk dressyrsadel är djup har få eller inga extra ringar för packning och och har ofta lite sämre bogfrihet och finns oftast i en större variation av storlekar.

I dagsläget blandar man friskt så det finns flata dressyrsadlar och djupa Islandssadlar. Ofta kan man inte se skillnad om man inte vet vad det är för märke.

Jag har ett par flätade "islandstyglar" (med hakar) som känns extremt långa:p. De är iaf mycket längre än mina andra, så nog finns det långa tyglar till islandsträns också:).
Tycker om islandstränsen just för att de är så enkelt utformade. Bra när man ska ta isär för att smörja dem också.
Angående hakar på tyglarna så kommer jag ihåg att det diskuterades här huruvida det var sämre än vanliga spännen eller ej. Har för mig att det sades att vanligare spännen var bättre för hästen (tygelkontakten), så jag köpte ett par "vanliga" tyglar också. Märker dock ingen skillnad mellan de och de med hakarna.

Halvt KL. Jag älskar snabbknäppena på tränsen. Lätt att byta bett eller tyglar och jag rider ibland med handhäst för att byta halvvägs då är det skitsmidigt med snabbknäppena. Sen det här med pannband blir mest trassligt på en häst med mycket pannlugg, och så syns det ju inte :P Min unghäst ska dock få pannlugg då hon drass med "pufflugg" :P

Här på Island används iaf alla olika sitsar, i ryttarmärksstegen så lärs trepunktssits(halvlätt) och rida lätt ut i första steget redan!

Och om man går på Hólar får man genomlida töltlektion i hoppstigläder i islandshästsadel som i de flesta av våra fall är djupa OCH har balanspunkten i mitten! Och det är inte lätt men det går.

Bra islandshästsadlar har balanspunkten i mitten precis som vilken annan sadel som helst. Vi vill inte sitta i bakvikt!

Anledningen att vi har våra egna grejjor är helt enkelt för att de oftast är mer välanpassat till våran stl på hästen som kan skilja mellan 120cm - 155cm! Med andra ord tränsen som säljs här är inte likadana, de finns i olika stlar men inte bara pony, cob och full liksom utan tex på remontnosgrimmor finns näsdelen i olika längder beroende på hur brett huvud hästen har.

Det finns hur många träns med pannband som helst här och käkrem är vanligt på äldre träns från äldre dagar.

Så egentligen är det inte så stor skillnad, det kommer bara från att vi har fler mellanstlar på saker och ting.

//Petronella

*kl*

på island har man haft en annan kultur kring hästarna.
mycket inom den klassiska ridningen härstammar ju från det militära.

islandsutrustningen och traditionen är ju mer praktiskt inriktad.
att man sitter upp på vänster sida när man rider "klassiskt" är ju för att de flesta är högerhänta och där hade man svärdet.
på Island satt man upp på den sida man stod på.

Pannband = ivägen om hästen har mycket lugg.
snabbknäppen - lätt att ta av och på träns och tyglar efter behov. man har ju haft en annan tradition att rida längre och med fler hästar på Island.

Ribbade sadlar har jag aldrig hört någon vettig förklaring på.
Men så är det väl ingen som gör såna på nytillverkade sadlar nu för tiden heller, eller?

Långa sadlar var ju för att man trodde att man skulle fördela vikten.

Fast numera är det ju betydligt mer modernt tänk.
vad gäller det mesta. Det är ju inte så länge sen den "klassiska ridnignen" kom till Island.

Här på Island används iaf alla olika sitsar, i ryttarmärksstegen så lärs trepunktssits(halvlätt) och rida lätt ut i första steget redan!

Och om man går på Hólar får man genomlida töltlektion i hoppstigläder i islandshästsadel som i de flesta av våra fall är djupa OCH har balanspunkten i mitten! Och det är inte lätt men det går.

Men är det något nytt eller är det något som varit tradition även bakåt i tiden. Jag är ju ny så jag har inte så bra koll på vad som är traditionellt och vad som är hämtat eller utvecklat. Jag ser ju bara skillnaden som finns idag. Och det är ju större skillnader inom ridstilarna än mellan dem anser jag.

Jag tänker tex på Reynirs ridskola, som väl är från 80 talet? Där finns ju bara vanlig nedsittning, halvlätt och lätt sits. Ingen lättridning. Jag har inbillat mig att det var mycket så förr, att man inte använde lättridningen så mycket. Stämmer det, eller har jag bara stött på undantagen? :p

*kl*

Ribbade sadlar har jag aldrig hört någon vettig förklaring på.
Men så är det väl ingen som gör såna på nytillverkade sadlar nu för tiden heller, eller? .

Riddade säten är skönare att sitta i på långritter eftersom det ger möjlighet att tryckavlasta. Man sitter ju på "kuddarna" och där sömmen är går kudden ner och där blir inte lika hårt tryck, alltså får rumpan vila från tryck i skårorna på sadeln. Man kan lätt bara flytta sig lite i sadeln och få trycket där man hade mindre tryck innan. Om man sitter i en slät sadel så blir ju trycket på samma ställe hela tiden och det är svårt att ändra trycket, då måste man ändra sitsen betydligt mer villet är svårt.

Så de ribbade sadlarna fanns helt enkelt för att de var skönare på långfärder, men nuförtiden är det ju inte så många som köper sadel för att använda till långfärder, de flesta vill ju ha en sadel att träna i hemma en timma eller så om dagen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 802
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 020
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 684
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar