Varför slutar linjerna?

Krockodil

Trådstartare
Jag har börjat luskat runt lite i min hästs stamtavla och börjar tycka det är väldigt intressant läsning. Speciellt om hingstlinjerna. Men en sak förstår jag inte riktigt.

Vad är det som bestämmer att linjen inte fortsätter? Om det inte finns en godkänd hingst, så visst dör hingstlinjen ut, men om det gör det?

Exempelvis i Godolphin Arabian Line så räkas hingsten Precipitation in men inte hans son Furioso, trotts mamman är XX, om det har någon betydelse?

Någon som kan förklara? :)

Sv: Varför slutar linjerna?

när icke godkända hingstar används så e detlångt ifrån säkert att en språngrulle har använts. Den behöver då inte heller vara officiell. Under krigstiden tog man fram höstar som var användbara för att kriga med, därmed var stamtavlan oftast mindre viktig. I holländska hästar finns det tunga vagnshästar, ibland redan i tredje generationen av dagens kwpn! En av de mest solida stamböckerna under kriget var trakhener. de brukar man kunna spåra långt bak i tiden. Mitt tips till dig e att skriva ut stammen hör, för Bla Görel e en hejare på att rabbla stammar o har en stor mängd information hemma som kan vara svår att hitta i datasystemen som är tillgängliga.

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 127
Senast: Myrten
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 569
Senast: Ramona
·
Avel Funderar lite på hur aktiva uppfödare tänker när det finns flera generationer från en och samma hingstlinje att välja på? Från vissa...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: swe
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka