Ja så är det, jag köper vuxenböcker men inte barnböcker, numera, men förklaringen är väldigt enkel. Och kan illustreras med en liten saga.
Lilla Grävling och stora mamma stod i bokhandeln en dag för 35 år sedan och såg en fantastisk hästbok. Den kostade 140 kr, vilket var ganska mycket. Men lilla Grävling fick sin hästbok, älskade den, läste ut den på en eftermiddag och var sååå lycklig. Då sa stora mamma att nu går vi till biblioteket... och lilla grävling lånade varje vecka 10-20 böcker på biblioteket i 10 år framöver. Stora mamma hade inte råd med 5 600 kr i månaden på böcker och lilla Grävling hade inte plats för dem på sitt rum.
(Innan dess hade jag levt på barnantikvariatet på hörnet och hade lärt mig att man inte kan få 11st 10 kr Kittyböcker för 100 kr)
En sådan däringa Lasse-Maja bok kostar väl 140 när den kommer ut? och 39? nu iofs på Adlibris. Mitt barn läser en dylik på två dagar, max (bortsett från att han inte gillar dem utan vill läsa om Sjöormar i Slussen). Han läser inte om den. Vi lånar kanske 5-10 böcker i stöten på biblioteket.
En engelsk pocket som jag läser kostar väl 90-220 kr. Läses på 1-2 veckor (ok jag kan läsa mycket snabbare men jag har dåligt med tid) finns inte på biblioteket. Läses om om ett par år ganska ofta. Så min budget om 500 kr i månaden på böcker räcker längre på engelsk pocket än på svensk barnbok.
Vi köper däremot en del tjockare högläsningsbarnböcker.