Varför sko hästen?

P

Poziomka

Jag gör ett seminariearbete om hoven och dess funktion.Vill ha allas er hjälp nu med en fråga.Hoven mår bäst av att vara utan sko, så varför skor så många sina hästar? Är kvaliten så dålig på alla hovar eller skor man av ren vana? Hästar som går på mycket varierande underlag skulle väl kunna gå barfota jämt?
Tack för att ni svarar,för det gör ni väl!

Jag skor valacken av TVÅ anledningar:

1. Jag vill kunna brodda vintertid så jag kan rida
2. Jag rider så mycket (sommartid) på grusvägar så att hovarna slits ner för hårt.

Han har BRA hovkvalitet och skulle klara att gå barfota alldeles utmärkt sommartid om det inte vore för att han slet ner hovarna så hårt, inte så han blir öm, men det blir inte så mycket kvar av dem, så att det blir svårt att få på skor inför vintern.

Jag skor av honom på sommaren om han ändå ska ha vila dock.

kallblodsstoet skoddes året om även i vila eftersom hon hade VÄLDIGT dålig hovkvalitet och det blev bara trasor av hovarna utan skor, tyvärr.

Jag vill helst ha dem barfota under den tid det inte är vinter (då vill jag ha brodd, annars går det inte att rida) men det brukar inte fungera så bra eftersom mitt eviga ridande på grusvägar sliter så hårt på hovarna. Alltså skor jag.

Unghästen kommer gå oskodd tills endera den första vintern hon ska ridas (för jag vill kunna brodda) eller tills hon ev blir öm eller sliter för hårt på sina hovar under sommarhalvåret.

En tredje orsak är just ömhet. Det märks fr a på knöggligt underlag, att det kan göra ont i hovarna, och syns på steglängd mm.

Å andra sidan kan man använda dom löstagbara galoscherna, åtminstone om man inte tävlar i högra klasser. Då slipper man ifrån nackdelarna med skoning.

Får hästen gå barfota byggs hovarna upp och blir kraftigare. För en som har hovar som du beskriver, "VÄLDIGT dålig hovkvalitet", tar det många månader innan någon förbättring märks. För körhästen min tog det två år av barfotagående, innan hovarna blev riktigt bra.

LIA

En del hästar har onormala eller sjukliga hovformer som inte gör dom speciellt lämpade för barfotagång. Tex plattfotade hästar, en del fånghästar. Nervsnittade hästar får absolut inte gå utan täcksko.

Många sätter faktiskt skor på hästen för att "alla andra gör det", dvs för att man TROR att hästen måste ha skor.

MEN det är faktiskt så att även om det är bäst för hoven att vara barfota så funkar det inte riktigt så i verkliga livet. Vi har haft hästarna som tamdjur i flera hundra (tusen?) år och under den här tiden har man gått ifrån naturens lag, att de hästar som har sämre hovar helt enkelt inte klarar sig.
Hovarna är nog det som har lägst prioritet i dagens avelsarbete, trots att de är så viktiga.
Alltså, det finns hästar som MÅSTE ha skor på sig för att de annars inte kan gå, knappt ens på mjukt underlag, eftersom de är så grymt ömfotade. Ska man då dessutom kräva att hästen ska utföra ett arbete så är det helt nödvändigt med skor på fötterna. Och observera att detta inte har något med hovens kvalité att göra. Ömfotade hästar kan ha alldeles utmärkt hornkvalité men ändå inte kunna gå barfota.

Andra skäl till varför hästarna skor är t.ex snedbelastning. Om hästen belastar ena hovhalvan hårdare än den andra (VÄLDIGT vanligt) så *kan* det leda till belastningsskador i leder, om det går för långt. En korrekt skoning där man "balanserar" hoven, dvs lägger ut skon på den hårt belastade sidan så att vikten fördelas lika mellan hovhalvorna, kan i vissa fall vara nödvändig för hästens hälsa.
Möjlighet till broddning vintertid och för att förhindra extremt slitage är andra skäl.

Inget är svart eller vitt.
För en häst med hyfsat korrekt benställning som bara går i hagen är barfotagång det optimala, men tyvärr gäller alltså inte detta för de flesta hästar som arbetas.

Får hästen gå barfota byggs hovarna upp och blir kraftigare. För en som har hovar som du beskriver, "VÄLDIGT dålig hovkvalitet", tar det många månader innan någon förbättring märks. För körhästen min tog det två år av barfotagående, innan hovarna blev riktigt bra.

Problemet med henne var att hon inte klarade av tiden fram till dess. Hovarna gick i bitar, hon var fruktansvärt sulöm och blev blockhalt. BAK lyckades vi tillslut få henne så hon kunde gå barfota på gräs. Fram gick aldrig. SÅ jag la ner det projektet rätt fort sålänge hon reds, sen fick hon fång och då var det övht inte läge att försöka igen.

Men jag gjorde ett antal försök med ett antal hovslagare men det slutade alltid på samma sätt tyvärr =/ Vi provade tom att (i samråd med vet) ge henne smärtstillande när skorna togs av, men icke.

"Tofflor" var inte så utbrett då, fanns Easyboot men de skulle jag aldrig setta på mina hästar tack vare de där knäppena, och i just hennes fall var det ingen lösning iom att hon inte ens klarade av att gå i hagen barfota (hon åkte i sjukhage om hon tappade en sko, tills hovis kunde komma och slå på den).

valacken har jag funderat på att ha "tofflor" på sommartid när jag rider (på vintern vill jag ha brodd, och även i hagen) men jag har inte kommit längre än just funderingar. Det finns så många märken och jag har inte orkat ge mig på att försöka hitta vilket som passar honom om jag ska vara ärlig.

Men jag är medveten om hur lång tid det tar för dem att ställa om till barfota, men i hennes fall var det verkligen kört.

När det gäller snedslitning så ska man nog egentligen först ta reda på orsaken till varför. Många hästar sliter snett därför att de avlastar pga smärta eller snedhet högre upp i kroppen.

Tack vare kurserna här i stallet har jg hört många exempel på just hästar som slet snett men som inte gör det efter att de blivit fixade.

Patsy gjorde också det på vänster bak när hon var dålig.

Till trådskaparen, jag skor om det behövs och anledningar finns det ju många nämnda.

Jag kommer ev att sko nästa vinter för att kunna brodda men annars behövs det inte på ponnyn.

När det gäller snedslitning så ska man nog egentligen först ta reda på orsaken till varför. Många hästar sliter snett därför att de avlastar pga smärta eller snedhet högre upp i kroppen.
Allra vanligaste skälet till att de sliter snett är faktiskt benställningen. Denna ojämna belastning finns där redan när pållarna föds och följer dem genom hela livet. *vet av både inlärd kunskap och egen erfarenhet*
Titta bara på hur många människor det är som sliter sina skor snett... ;)

Jomen en häst med krokiga ben SER man ju men alla har ju inte det.

Patsys ena hagkompis har ett krokigt ben men hon sliter faktiskt jämnt ändå.

på vintern: vill kunna brodda & ha snow pads
på sommaren: min pålle går på sommarbete största delen av sommaren och då går hon barfota.

Men om man rider på asfalt,grusväg, etc. sliter det mkt på hovarna och det kan få jobbiga följder.
vissa hästar har bättre hovkvalitét än andra,men man kan smörja in med hovfett, pensla på lite hovolja som hjälper mot skörhet,ge ett speciellt pulver i fodret ( har glömt vad det heter) som är jättebra.
rider man utan skor på grusvägar & asfalt mm så sliter man efter ett tag ner hovarna och då ligger strålen i varje gång hästen sätter ner hoven och det gör ont på dom.
alltså mina egna tankar;
sommabete = barfota
resten av året = skor

häst utan hovar,ingen häst! :cool: :cool:

Jag rekommenerar dig att läsa Dr.Strassers bok "ett sunt hästliv" (finns att beställa på krulligahasten.se -om jag får skriva det här...)

Jag läste där att man började sko hästen på medeltiden, när hästarna stallades upp inne i borgarna så blev deras hovkvalitet sämre och man var tvungen att göra något åt det. Hästarna behövdes ju. Man skodde dom och hovarna höll bättre. Men i antikens grekland så hölls hästarna betydligt bättre, man insåg att hovarna anpassas efter det underlag de går på. Hästarna fick dagligen gå i hagar där marken var av sten. På så sätt stärktes hovarna för att klara av alla strapatser en "antik" häst kunde behöva :) Hästarna leddes oxå varje dag till sjöar/dammar där deras hovar fick bada- vilket oxå är stärkande.

Idag tror jag att de flesta skor för att det är standard. Man är rädd för att skada sin häst... Jag kommer inte att sko min unghäst när hon blir stor, iaf inte som det ser ut nu. Jag hoppas att det kommer ge henne en möjlighet att vara friskare i ben o kropp. Behövs skydd på långritter eller så ,så finns ju alltid gummiboots :)

Hoppas att du inte är färdig med din uppsats ännu. Om du verkligen vill veta hur hoven fungerar så bör du nog ta reda lite på andra teorier. Och då rekommenderar även jag jat du läster om Strasser, förslagsvis på krulligahasten-sidan. Där finns endel information och även länkar till fler bra sidor.

När man läser de svar som du fått, och det var väll ingen överaskning egentligen, så förstår jag att meningarna går väldigt mycket isär när det gäller hovar och skoning.

Ett kan jag i varje fall säga. Ingen häst är av naturen försedd med så dåliga hovar att den skulle vara beroende av skor, oavsett hårt slitage. En häst är gjord för att gå minst 15 km om dagen. Det är vi människor som har orsakat den skador (genom skoning och felaktig verkning) och gjort den beroende av skorna. Och det är inte helt lätt att läka de skador som vi en gång har orsakat den, men det går. Man måste dock veta vad man håller på med om man ger sig in på det.

Lycka till med uppsatsen.

Ett kan jag i varje fall säga. Ingen häst är av naturen försedd med så dåliga hovar att den skulle vara beroende av skor, oavsett hårt slitage. En häst är gjord för att gå minst 15 km om dagen. Det är vi människor som har orsakat den skador (genom skoning och felaktig verkning) och gjort den beroende av skorna. Och det är inte helt lätt att läka de skador som vi en gång har orsakat den, men det går. Man måste dock veta vad man håller på med om man ger sig in på det.

Jag blir så trött på sånt här! Vi har AVLAT fram individer med dåliga hovar! De är FÖDDA med dåliga hovar och klarar inte att gå barfota om det ställs några som helst krav på den. Där är det bara PLÅGSAMT för hästen att i en miljö långt från det naturliga och dessutom när vi avlat på andra saker som naturens egna urval skulle envisas med att hästen ska prestera oskodd bara för att mustangerna är oskodda!

Vakna och öppna ögonen och inse att vi i så många generationer avlat TAMhästar att man inte kan titta på vildhästar och sen översätta. Och om vi så tog en vildhäst och tämjde så skulle den inte som genom ett mirakel vara den ultimata, hållbara ridhästen. Det är två helt olika världar.

OM hästen kan gå barfota är det det bästa, kan inte hästen det SKA den ha skor. För HÄSTENS skull.

Det finns många andra exempel än de vilda hästarna....

Visst kalbloden är gjorda för mjukare underlag med mera fukt. Alltså passar de bäst för våra marker. För att de mera varmblodiga hästarn ska få en naturlig livsmiljö kävs det att vi anstränger oss och skaffar fram fast underlag till våra hovar.

Vi tycker helt enkelt bara olika. Och jag vägrar att inte tro att våra hästar är födda med så dåliga hovar. Jag tror då snarare att de fått felaktig hovvård från dag ett...

Åjo, det finns hästar som föds med dåliga hovar. Från start. Hovarna kvalitet har det inte tagits hänsyn till i den selektiva aveln vi bedriver idag och DÄRFÖR så är det många individer som slunkit igenom med dåliga hovar som inte skulle klarat sig som vildhästar.

Så länge som det är så få hästar som har fungerande hovmekanism, där hovarna har en rimlig chans att fungera som naturen menat det, så tycker jag inte att vi kan dra några slutsattser om avlens del i det hela.

Mina hästar är alltid oskodda och de tar sig i många fall fram både snabbare och bättre än skodda hästar med brodd!!
Det är som många andra skrivit att alla hästar kan inte gå barfota!
Jag är glad att mina kan göra det utan problem.

/ sandra

min e skodd

jar asfaltsvägar överallt innan vi kommer nånstans-hoven hade blivt nersliten

kan inte brodda utan skor

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 854
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023