Varför ska man ha varningsskylt på släpet?

axel

Trådstartare
Jag retar mig på att man måste ha en skylt fram på hästsläpet.

Man åker till tävlingsplatser o kontrollerar både tomma o PARKERADE släp/hästbussar.
Det är både lättjobbat o snabba pengar.

Varför ska man ha denna?
När man från Vägverkets sida inte informerar om att levande djurtransporter kan ha andra vägegenskaper än de med surrad last.

Man kan inte bromsa, svänga eller köra lika fort som övriga trafikanter.
Har ngn märkt att medtrafikanterna visar ngn som helst hänsyn för att man har hästar med?
Om man kör på Essingeleden i laglig hastighet o tycker att man har ett skapligt avstånd till framförvarande, så vips har en eller flera kört in framför utan att använda sin blinkers.

Dessutom vill man att skyltarna ska tas bort om inget djur är med.
Hur ska man lösa det praktiskt? Alla skyltar klistras fast.

Vad tycker NI?

Sv: Varför ska man ha varningsskylt på släpet?

Skyltar skall ju finnas för att upplysa andra trafikanter för att det är en djurtransport. I och med detta skall andra trafikanter förstå att lasten inte är surrad och därför behöver man lite mer tid att planera körningen. Detta får man lära sig i trafikskolan...

Problemet är att andra trafikanter inte respekterar detta. Det handlar om hänsyn. Hänsyn är något som inte verkar finnas i dag. Samma hänsyn saknas när man inte respekterar 30 och 50 sträckor.
Eller inte saktar in när skolbussen släpper av barnen vid hållplatsen.
Eller inte håller låg hastighet förbi vägarbeten...osv...

Att andra inte visar den respekten eller hänsynen innebär ju inte att skylten inte skall finnas. För det finns ju faktiskt en och annan trafikant som faktiskt tar hänsyn.. det är bara det att de inte märks...

Sen är det så att vissa har byggt om sina släp till rullande verkstäder, och liknande.. då skall ju inte skylten finnas för då är det ju inte levande last längre.
Av den anledningen så skall man försöka täcka över skylten när djur inte transporteras.

Jag tar inte bort/täcker över skylten när jag kör utan djur i släpet. Utan i stället kör jag alltid som om jag hade djur med i lasten. De andra trafikanterna vet ju inte om det är tomt eller inte.

Sen undrar jag vem det är som kontrollerar släp på tävlingsplatser. Jag har aldrig sett eller varit ute för detta.....

syrran skrev:
Skyltar skall ju finnas för att upplysa andra trafikanter för att det är en djurtransport. I och med detta skall andra trafikanter förstå att lasten inte är surrad och därför behöver man lite mer tid att planera körningen. Detta får man lära sig i trafikskolan...

Problemet är att andra trafikanter inte respekterar detta. Det handlar om hänsyn. Hänsyn är något som inte verkar finnas i dag. Samma hänsyn saknas när man inte respekterar 30 och 50 sträckor.
Eller inte saktar in när skolbussen släpper av barnen vid hållplatsen.
Eller inte håller låg hastighet förbi vägarbeten...osv...

Att andra inte visar den respekten eller hänsynen innebär ju inte att skylten inte skall finnas. För det finns ju faktiskt en och annan trafikant som faktiskt tar hänsyn.. det är bara det att de inte märks...

Sen är det så att vissa har byggt om sina släp till rullande verkstäder, och liknande.. då skall ju inte skylten finnas för då är det ju inte levande last längre.
Av den anledningen så skall man försöka täcka över skylten när djur inte transporteras.

Jag tar inte bort/täcker över skylten när jag kör utan djur i släpet. Utan i stället kör jag alltid som om jag hade djur med i lasten. De andra trafikanterna vet ju inte om det är tomt eller inte.

Sen undrar jag vem det är som kontrollerar släp på tävlingsplatser. Jag har aldrig sett eller varit ute för detta.....

:bow: :bow: :bow:

Vad jag menade var att jag inte ser ngn effekt på att ha en skylt Framtill, vi har ju en större baktill.
Hur länge har det funnits med i teoriböckerna tror du?

Sen kan jag förstå vissa bilisters betéende om man har sett folk göra som du, dvs missbrukat det.
Om man ser att ngn lastar in en soffa o sedan kör som om man har häst i:devil:

Sen kan andra även se på däcken eller om släpet hoppar mkt huruvida det är troligt att den är lastad med ngt tungt.

axel skrev:
Vad jag menade var att jag inte ser ngn effekt på att ha en skylt Framtill, vi har ju en större baktill.
Hur länge har det funnits med i teoriböckerna tror du?

Sen kan jag förstå vissa bilisters betéende om man har sett folk göra som du, dvs missbrukat det.
Om man ser att ngn lastar in en soffa o sedan kör som om man har häst i:devil:

Sen kan andra även se på däcken eller om släpet hoppar mkt huruvida det är troligt att den är lastad med ngt tungt.

Jag tycker det är skitlöjligt och paragraf-rytteri. Gör något åt slaktdjurstransporterna i stället :devil:

Skylten fram ska man ha i fall det händer en olycka tex att man krockar m.m. eller voltar av vägen och bakluckan m.m. blir skymd då ska det även synas framifrån att det är en djurtransport.

Jag tror att de flesta vet hur ett släp för djur ser ut.
Däremot kan lastbilar ha mkt olika last.
Om en bil med släp välter så tror jag att man i första hand tar hand om människorna och om de är oskadda så är det nog det första man upplyser om. Dessutom är det nog livat i släpet.:bump:

Jag har balnd annat hört att skylten "hästar" fram på släpet är t ex om du står i färjekö så ska personalen veta om att det kommer att finnas en häst på båten (utan att behöva springa runt och kolla). Det för att det har betydelse att det finns djur ombord, och att det är just hästar, därför att hästarna är känsligare än många andra djur när det gäller i det här fallet båtfärd.
Därför bör den också tas bort när det inte finns hästar i transporten, man kan ju köra transport utan levande varelser i, och då behöver denna hänsyn inte tas.

Vi har (som väl många andra?) ett stort klistermärke fram, så hur man ska kunna ta bort detta är ju intressant..

axel skrev:
Jag retar mig på att man måste ha en skylt fram på hästsläpet.

Man åker till tävlingsplatser o kontrollerar både tomma o PARKERADE släp/hästbussar.
Det är både lättjobbat o snabba pengar.

Varför ska man ha denna?
När man från Vägverkets sida inte informerar om att levande djurtransporter kan ha andra vägegenskaper än de med surrad last.

Att man ska ha det beror på att det står så i Djurskyddsmyndigehetens föreskrifter, se http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

Citat från sidan
"Syftet med att skylta djurtransporter är att förbättra djurskyddet för djuren som transporteras. Informationen kan hjälpa bilister att ta ökad hänsyn till djurtransporten. I händelse av olycka informeras också polis och räddningstjänst om att det finns djur i fordonet. Informationen kan också vara av värde i andra situationer bl.a. då man vill begära särskild förtur vid färjetransporter."

Föreskriftnen (6 Kap 1§ sid 16)
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

Inget Vägverket bestämt alltså. Det är väl heller inte vägverket som åker runt och kollar transporter utan snarare kommunerna, som är ålagda att kontrollera djurskyddet! Det kollas tex inte vid en "bilbesiktning" vilket kanske en del ägare av släp tror.

Jag tycker det är bra!
(Men jag skulle också gärna se strängare regler för slakttransporter, framför allt EU-länder utanför Sverige. Att man försöker se till att man lever upp till det regelverk som finns är i alla fall en bra början....)

Skyltarna är vad Vägverket själva sa till mig, också till för att räddningstjänst vid en eventuell olycka ska veta om att det är djur i kärran, dvs ngt som ska räddas.
Och man ska ju egentligen inte ha skyltarna på när inget djur är i kärran, men det delas ju inte ut några böter om man bryter mot det.

Personligen tycker jag det är bra med skyltningen i fråga. Det är väl bra att räddningstjänst vet att de ska rädda djur i släpet?
Och givetvis är man ju skyldig att kolla upp de regler för de skyltarna, varför skulle man inte vara det? :confused:
Man är ju skyldig att informera sig om alla ändrade lagar i trafiken samt vad nya skyltar betyder. Så varför ska man inte behöva lära sig rätt skyltning av släp? :confused:

Det stod i Ridsport om en kommun som hade inspektion på en stor tävlingsplats. De talade tom om det innan, ändå kom folk dit med kärror med otillräcklig eller olaglig skyltning.
IQ fiskmås? :smirk:

EN tävlingsplats!
De har kommit oanmält till många platser .
Skitsmart!
Många transporter på samma ställe. Bara att lappa.
Har de rätt att stoppa ngn under färd? Jag tvivlar.

Har också varit med om att de stoppat folk på väg in/ut på tävlingsplatsen. bara plockde lastbil efter lastbil...
En stackare försökte de lura på dubbla böter, men då tog de hus i helvete tydligen och det förstår jag.

Det är ju lag på det som sagt.

Bl a för att som nån sa om det är kö till en färja och den blir full så ska de med hästar slippa bli stående och vänta på nästa, sen vid olycka (kommer väl ofs före) så ska det synas att man transporterar hästar för räddningspersonal, polis mm

Du får helt enkelt inte köra utan de skyltarna, spelar ingen roll om du har en ny transport som är jätte-fin inuti för hästarna, den blir utdömd vid en kontroll.

Jo de vet jag. Men På "infarten" till tävlingsplatsen gav de honom böter, sen när han skulle åka därifrån också.
Men han fick rätt och behövde bara betala den ena.

axel skrev:
EN tävlingsplats!
Skitsmart!

Vilka är det som lappar? Som sagt så har jag aldrig varit ute för det så det skulle vara intressant att veta...

axel skrev:
EN tävlingsplats!
Skitsmart!

Klart de har rätt att stoppa under färd. Som vilken kontroll som helst.
Åker man UTAN häst skall släpet betraktas som vilket släp som helst, därav antagligen att de vill att man ska "kunna" ta bort "djurtransportskylten".
Men med djur i transporten så kan de stanna och kontrollera att allt är ok med transporteringen... Tex skall det finnas strö i transporten (vilket jag tycker e en väldigt konstig regel då jag iaf aldrig har de i mina transporter) och sen en andra massa saker som de kollar ( så djuret åker "korrekt" lastat)...

Sen om det här "varför måste man" ?? Varför inte undrar jag...
Som tanken är så är det ju helt enkelt för att underlätta så andra ser och kan ana att det finns djur i transporten så de förstår varför man kör på ett visst sätt !

Tycker ni likadant om "övningskörningsskylten" ??? Eller tycker ni att det är BRA att den finns ? JAG tycker den underlättar en massa ...
Jag vet att jag ska "akta" mej för den bilen och vara beredd på att den kan göra "konstiga" saker... Jag underlättar även för den bilen så den lättare kan utföra sina "moment" ... Men bara för att jag gör så med en "övningsbil" så ser jag inte en massa folk som åker runt med "övningsskylten" för att få "fördelar" som kommer med den !

Det är inte polisen som kontrollerar.
För att kunna stoppa folk legitimt krävs nog hjälp av Polisen

Vilka menar du att det är som stoppar och bötfäller? Skulle någon ha tryckt upp ett privat botblock med sitt eget bankkontonr?

Givetvis har de rätt att stoppa ngn under färd. Varför skulle polisen INTE ha rätt till det? :confused:
Det blir ju inga "du får inte åka vidare", men det blir ju böter för felaktig skyltning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka