Varför ska man ge hästen kalk?

Martina_m

Trådstartare
Som rubriken lyder!

Det är många i stallet som ger sin häst kalk, och jag undrar varför man ska ge det?

Sv: Varför ska man ge hästen kalk?

Man behöver ju en höanalys för att kunna avgöra om det behövs. Enligt mitt program behöver den ena hästen 30 gram per dag, de två yngre behöver 50 gram per dag.

Det behövs en viss balans mellan fosfor och kalk i hästens foderstat. Om man fodrar med tex kli som innehåller mycket fosfor så behöver man tillsätta kalk för att det ska bli en bra balans.
Behovet av kalk i foderstaten räknar du ut genom att ta MJ x 0,4. Då får du minimibehovet. Men om du har mycket fosfor i foderstaten kan du alltså behöva öka kalkmängden för att det ska bli en bra balans.

För ben tillväxt i dräktighet och unghäst.
Fri tillgång vid siden om.

Det är bara salt hästen själv kan känna av sitt behov av.

Utan att veta vad grovfodret och resten av foderstaten innehåller så går det inte att säja om det behövs tillsättas kalk eller ej. För mkt kalk kan också vara skadligt, men det är inte lika känsligt som ett överskott av fosfor.

Även magnesium spelar in vid skelettbildning.

Det är bara salt hästen själv kan känna av sitt behov av.

Utan att veta vad grovfodret och resten av foderstaten innehåller så går det inte att säja om det behövs tillsättas kalk eller ej. För mkt kalk kan också vara skadligt, men det är inte lika känsligt som ett överskott av fosfor.

Även magnesium spelar in vid skelettbildning.

Ja så??
När mitt gammle sto var dräktig slicket hon i sig kalk när hon kände behov.
Jag resonera att hon vet bättre an jag vad hon behöver ;)

Då är du nog oense med en hel del forskare på området.

Saxat från en agronoms hemsida:

Har hästar förmåga att själva välja foder med rätt näringsinnehåll? Hästar, liksom de flesta andra djur, har liten förmåga att själva välja ut en diet med rätt sammansättning av näringsämnen då de fritt får välja mellan ett antal erbjudna fodermedel. Av de domesticerade djuren är det förmodligen grisen som har bäst förmåga att på detta sätt komponera en väl sammansatt foderstat. En viss förmåga att känna av vad kroppen behöver finns dock även hos hästen, vilket tyder på att det måste finnas någon fysiologisk kontrollåtgärd som styr djurets foderval.

Djurens intag av olika mineralfodermedel anses idag av de flesta forskare till största delen bero på smaklighet och tillgänglighet, istället för att djuren skulle känna behov efter något specifikt mineralämne. Det är därför av största vikt att hästen erbjuds en väl sammansatt foderstat. Hittills är det bara natrium som det med säkerhet går att säga att hästar har aptit för, men bara till en viss gräns. Då salthalten i en foderblandning överstiger 8 % minskar det totala foderintaget drastiskt.

http://www.unisus.se/fakta.html

Tack för siten, intresant läsning. Tyvär har inte mina häster läs den.
Jag hitta inte vem förskäna är och hur dom kom främ till deras slutsätts.
Jag kan bara bedöma mina hästers hälsotillstånd och arbetes förmåga, och hittles har dom klara sig bra utan förmycket inblandning av mig och divarse experterna.

*kl*
Tack för era svar!

Jag har en analys på mitt hö!
Per KG foder
TS 81,7%
Energi 8,7 MJ
smrp 62 gr
Ca 3,3 gr
P 2,1 gr
Mg 1,3 gr
K 17,3 gr

Ca/P = 1,5
62/8,7= 7,12

Är det en hög fosfor?
Hästen är ett litet halvblod på 155, 6 år och väger väl ca 500 kg. Han får ca 10 kg hö/dag + mineraler.
Ska börja ge honom lite alfa eller rehab för han börjar falla ur lite.

Ska jag verkligen räkna ut hur mkt Kalk han ska ha genom att ta MJ x 0,4?? Borde väl utgå från fosforn då, om det har med det att göra?

Underhållsbehovet av kalcium för din häst enligt NRC är 0,043 x 500 = 21,5 g. För lätt ridning är minimibehovet 0,06 x 500 = 30 g. Jag vill gärna ligga lite över minimibehovet av mineraler. Ger du 10 kg hö/dag får han 33 g kalcium genom höet. Du klarar minimibehovet men det skulle inte skada med lite mer kalcium. Du kan t.ex. komplettera foderstaten med lite betfiber eller lusern om du inte vill ge kalciumkarbonat.

För lätt ridning är minimibehovet 0,036 x 500 = 18 g fosfor/dag. Ger du 10 kg hö/dag får han 21 g fosfor genom höet.

För lätt ridning är minimibehovet 0,019 x 500 = 9,5 g magnesium/dag. Ger du 10 kg hö/dag får han 13 g magnesium genom höet.

Ca : P-kvoten i höet är rätt OK (1,57) och Ca : Mg-kvoten också (2,5) . Ökar du kalciummängden i foderstaten så bör du kanske även öka magnesiummängden. Jag vill gärna ha en kvot nära 2,0.

Vad är det för extra mineraler du ger?

Räknar man på proteinbehovet så är detta enligt NRC ca. 0,7 x 500 = 350 g vid lätt ridning. Ger du 10 kg hö/dag får han 620 g SmRp genom höet. Din häst borde inte ha proteinbrist om du endast rider lätt ridning (kvoten SmRp/ME är dessutom 62/8,7 = 7,1 vilket är mer än behovet som är 6). Din häst borde inte ha lysinbrist heller. Men börjar han falla ur så prova med att ge lite extra lysin.

Enligt SLUs foderhäfte tar du MJ x 0,4 för att ta reda på minibehovet av kalk. Det blir i ditt fall 34,8 g. forforbehovet räknas MJ x 0,3 = 26,1.
Det saknas endast lite kalk och lite mera fosfor som det är nu. Kalken kan man öka med det 5-dubbla utan att det gör någonting bara fosforbehovet är fyllt.

Tack för siten, intresant läsning. Tyvär har inte mina häster läs den.
Jag hitta inte vem förskäna är och hur dom kom främ till deras slutsätts.
Jag kan bara bedöma mina hästers hälsotillstånd och arbetes förmåga, och hittles har dom klara sig bra utan förmycket inblandning av mig och divarse experterna.

Du kan säkert maila och fråga efter källor, om du är intresserad.

Var och en blir salig på sin tro...

Du kan säkert maila och fråga efter källor, om du är intresserad.

Var och en blir salig på sin tro...

KLOKA KOMMA MAN INTE ATT BLI

Har läs´d och hört en del studia förskning och att vad postås vara Sanning idag kan vara Osanning imorgan.
Mina häster har hållit sig vid gott hul i alla år med den gammle foder statt:
Vätten

Sältsten
Hävre vid behov.

Skulla sjukdomen dyka upp då för jag konsoltera med veternären om vilket tillskott är att rekomendera.
Tycka det är onöjdig att skapa problemer när det inte behövs.

Det var verkligen ett utförligt svar! Tack!
Och tack bigganl för ditt svar också!

Han får ca 1½ dl / dag av Kvarnbyfoder Vitafor Solid.
Har räknat ut att han klarar sig på ca 50 gr, men har faktiskt varit lite lat med att kolla hur mkt 50 gr är i dl.

Vad är lysin? Jag tycker att han börjar bli lite tunn, och vill hjälpa honom lägga på sig lite.
Ska jag öka högivan eller ge någon form av kraftfoder (han har tidigare fått hippo alfa för att bygga på sig)? Eller var finner jag lysin?

Om du vill att din häst ska “lägga på sig lite” så är det energin du ska öka.

Eftersom din häst får 10 kg hö per dag så får han totalt 87 MJ i omsättbar energi. Om man räknar på energibehovet så är detta ca. 66 MJ för lätt ridning och 79 MJ för medelhård ridning. Vanligtvis rider man mindre vintertid så det verkar inte vara någon brist på energi i foderstaten. Går han på lösdrift och är väldigt aktiv i hagen kan han behöva extra energi. Likaså när det är riktigt kallt. Man kan räkna mer noggrannt på energibehovet om man känner alla fakta om hästen och hur mycket och hur hårt den rids.

Lysin är den begränsande (tar först slut) aminosyran för reparation och tillväxt av muskler för en häst på en foderstat av enbart grovfoder. Man kan räkna på lysinbehovet men grovt räknat behöver man ge ca. 25% mer protein än behovet om all protein kommer från grovfodret för att hästen ska få en tillräcklig mängd lysin. Det vanligaste tecknet på lysin/proteinbrist är att hästen tappar i överlinjen.

Din häst får energi som täcker medelhård ridning. För medelhård ridning är proteinbehovet ca. 384 g. 25% extra för att täcka lysinbehovet blir 1,25 x 384 = 480 g. Din häst får 620 g SmRp genom höet. Det är inte troligt att han behöver mer protein. Man bygger dock inte muskler med enbart protein. Det behövs mineraler också och så måste hästen naturligtvis arbeta. Den vanligaste orsaken till att en häst förlorar muskler under vintern är att den arbetar mindre.

Vitafors mineraler är nog det bästa mineraltillskott du kan ge eftersom det innehåller ganska stora mängder zink och koppar som det alltid är brist på i våra grovfoder. Detta mineraltillskott innehåller även Ca, P och Mg som du ska ta hänsyn till när du beräknar det totala mineralinnehållet i foderstaten.

Kalciumbehovet för medelhård ridning är 35 g. Din häst får 33 g kalcium från höet och 5 g från Vitafor, dvs. totalt 38 g så du ligger över minimibehovet.

Jämfört med många andra verkar du ha en rätt hygglig foderstat.

Du kan naturligtvis öka högivan om du vill att din häst ska “lägga på sig lite” men tänk på att alla överflödskilo enbart är till nackdel för hästen. En fet häst är ingen glad häst. Vi är så vana vid att se feta hästar att vi tror att detta är normalt och att en normal häst är för tunn. Det är dessutom naturligt att en häst tunnar ut lite över vintern. Tänk på att snart kommer våren och vårbetet är mycket kraftigt, både energi- och proteinrikt. Det är bättre att hästen är lite tunn när den släpps på vårbete. Den kommer snabbt att äta upp sig!

Tack igen för ett väldigt bra svar!

Så egentligen borde han inte tunnas ut av att han inte får tillräckligt med foder. Mer att det beror på årstiden.

Nu vet jag inte exakt vad som är lätt träning och vad som är medelträning. Men vad jag förstått det som, så är de som är ute och tävlar nån gång eller flera gånger i månaden och tränar där emellan, räknas väl oftast som lätt träning?
Min häst går väldigt sällan mer än 60 min/ridpass ca 5 dagar i veckan (oftast 40 min med nästan bara skritt och trav).
Han går ensam i en liten hage på en ridskola och sysselsätter sig med att leka med sin hink och lite granpinnar. Springer och busar då och då. Han får gräs först månadsskiftet maj/juni när det är dags för sommarbete. På ridskolan är det bara lerhagar. (förhoppningsvis stora gräshagar med kompisar till hösten då vi flyttar)

Eller är det för att han inte tränar sina ryggmuskler ordentligt som han tappar över ryggen? Har anmält mig till tömkörning, kanske kan hjälpa honom?

Men kom på min första fråga, ska jag ge kalk? Och i så fall hur mkt? Eller får han i sig det genom mineralfodret?

Men kom på min första fråga, ska jag ge kalk? Och i så fall hur mkt? Eller får han i sig det genom mineralfodret?

Nej, du ska inte ge mer kalcium (kalk). Den totala mängden fosfor i din foderstat är 21 + 1 = 22 g. Ca : P-kvoten är 38/22 = 1,73 och Ca : Mg-kvoten är 38/14,5 = 2,62.

Du kan ge mer mineraler om du vill men då ska du ge mer av alla makromineralerna (Ca, P och Mg). Ditt hö har rätt bra balans mellan dessa mineraler. Ökar du högivan så får hästen mer mineraler.

Jaha, då hänger jag med! ;)

Då tackar jag så himla mycket för all hjälp!

Orsaken till att dina stallkompisar ger kalciumkarbonat (= foderkalk) till sina hästar kan vara att de ger sina hästar mycket havre eller annat spannmål. Spannmål innehåller mycket fosfor och dom kanske kompletterar med foderkalk för att bibehålla en bra Ca : P-kvot i foderstaten.

Du kan ju fråga dom varför de ger sina hästar foderkalk.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
543
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka