Varför sitter han å stampar om nätterna?

jerseyko

Trådstartare
Min kanin, blir tokig på honom, på nätterna sitter han och stampar så hela huset skakar och det går inte att sova.

Han har bott på exakt samma ställe i snart 1 år. Och han är ute flera timmar om dygnet i en stor utebur.
Han bor i farstun i en stor vanlig kaninbur med vatten hö och halm och kaninmat som han får varje morgon.

Sv: Varför sitter han å stampar om nätterna?

Så gör kaninen jag har på foder också...hon gräver & gräver i buren & sen så stampar hon...hårt i plastgolvet, låter högt som f*n, speciellt när man sover & är nyvaken (=extra ljudkänslig).
Skulle gärna vilje veta varför hon gör så också?
Hon har en massa saker att pyssla med i buren nattetid, på dagen hoppar hon omkring lös på toan ;) + att jag brukar vara ute med henne i sele.

Det är kaninens naturliga beteende och de gör så när de vill få kontakt med andra kaniner. De kanske känner sig ensamma/övergivna?

Han är 5½ år gammal och får mer uppmärksamhet nu än när han bodde hos mina föräldrar, då bodde han nere i lekstugan men nu bor han ute i farstun så han bliir ju klappad på varje gång någon går in eller ut.

pmm: Vanligtvis brukar man säga att det är en varningssignal till andra kaniner. De stampar alltså när de bli rädda.

Men det här låter ju lite konstigt, med tanke på att han är så gammal och alltid gör det...
Har du provat att sätta in något han kan gömma sig i?

Saybia: En låda med sand el ngt annat hon kan gräva i under dagen?

Släcker du ner helt för kaninen? Så gjorde nämligen min kanin när det var mörkt i rummet. Då ville han att jag skulle komma och tända åt honom. Kanske är lite mörkrädd?

Det där kan jag också tro - säg att han stampar varje gång någon skugga rör sig utanför något fönster, nätterna har varit ljusa ett tag nu - tänd lampa i det rum han befinner sig och se sen till att han har en mörk låda att sova i.

Louica skrev:
Saybia: En låda med sand el ngt annat hon kan gräva i under dagen?

Hon har en balja med spån som hon brukar ha under dagen & gräva som en vilde i *spån över HELA toan* ;)

Det är inte varje natt han stampar eller så sover vi så ingen hör honom, han bor ju som sagt ute i farstun.

Får se om han slutar om jag går och tänder nästa gång jag vaknar av det. Han bodde i en lekstuga förut där hade han ett hus men det går inte ner i den här buren. Men han har som 2 rum 1 stängt och ett med galler dörr.

Tror som andra tidigare sagt att det kan bero på skuggor, men vet itne om det är så bra att ha tänt dygnet runt. Kan det va bra för dygnsrytmen?

Hmm.. om jag förstår dig rätt så är där ett rum med fyra väggar? Då är där väl så han kan gömma sig?
Prova annars att lägga något över en del av buren. (Matta el annat tjockt som inte går att bita sönder o dra in...) Kan fungera, men kan också få motsatt verkan. dvs att han inte vill va i den delen av buren, men kan va värt att pröva.

exatk så gör min kanin me... d e sö jobbigt jue.. jag vte itne varöfr dom gör så men jag vet at det är störigt :S Hhee.. nje min lilla älskling är söt ändå :)

Det är ett tecken på att dom är otrygga - dom sitter och varnar hela tiden - se till så dom känner sig trygga. Byt plats - ta bort skuggor. Om inte tända så dra för fönstergardiner osv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 188
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar