Varför säger foderstaten att det är för lite?

R

RamonaB

Har gjort uträkningar på foderstat flera gånger men jag förstår mig inte på det. Jag fyller i värdena som de ska vara men ändå står det att han får för lite av i stort sett allting! Han får trots allt 19 kg ensilage, 3 liter korn, 1 liter betfor (torr), 2 kg lusern, vitamin b och e, och till sist så får han linfröolja, och så får vi inte glömma massvis med morötter :laugh: Jag menar han får ju väldigt mycket men varför säger då foderstaten att han får för lite av alla ämnen som han måste ha?

Sv: Varför säger foderstaten att det är för lite?

Därför att han får för litet.

Vad har du för värden på ditt ensilage och vilken ts%?

Även för lite energi?
Är hästen under- eller överviktig?
TS-halt i silaget?
Har du överskattat arbetet hästen gör? (T.ex. matat in medelhårt eller hårt arbete för en vanlig hobby- eller lättklasshäst?)

Foderprogrammen räknar inte liter på kraftfoder utan kilon. Du måste väga det.

Du måste också ha analysen på grovfodret.

Har gjort uträkningar på foderstat flera gånger men jag förstår mig inte på det. Jag fyller i värdena som de ska vara men ändå står det att han får för lite av i stort sett allting! Han får trots allt 19 kg ensilage, 3 liter korn, 1 liter betfor (torr), 2 kg lusern, vitamin b och e, och till sist så får han linfröolja, och så får vi inte glömma massvis med morötter :laugh: Jag menar han får ju väldigt mycket men varför säger då foderstaten att han får för lite av alla ämnen som han måste ha?

därför att värdena på fodret, dvs näringsinnehåll, energi osv, är för låga. då spelar inte mängden du trycker i ngn större roll.
vad använder du för foderstats program och vad är din grovfoder analys värden?

Även för lite energi?
Är hästen under- eller överviktig?
TS-halt i silaget?
Har du överskattat arbetet hästen gör? (T.ex. matat in medelhårt eller hårt arbete för en vanlig hobby- eller lättklasshäst?)

Han är inte underviktig men vi har fått honom att gå upp i vikt för vi vill att han blir rundare, inte överviktig men mitt emellan.
Jag har matat in arbetet hästen gör...

Vad säger foderprogrammet om du minskar/tar bort allt korn och ger mer ensilage istället då?

Gjorde om det idag och då funkade det som jag ville. Något annat jag undrar över är var man kan köpa mineraler, någon som vet?

Grangården ? de har ju krafft iaf, beror väl på vart man bor var de olika märkena finns... Har dalviks kvarn här som säljer, mustang, hippo och svenska foder mm...
Så beror väl på avd för märke du vill ha...

Gjorde om det idag och då funkade det som jag ville. Något annat jag undrar över är var man kan köpa mineraler, någon som vet?

Har du tagit analys så snabbt och fått reda på ts halten och allt annat? Vilket labb vände du dig till?

Grangården ? de har ju krafft iaf, beror väl på vart man bor var de olika märkena finns... Har dalviks kvarn här som säljer, mustang, hippo och svenska foder mm...
Så beror väl på avd för märke du vill ha...

Jo, men det jag egentligen undrar är vart man kan hitta pulverform eller att det är malt på något sätt för jag vill inte ha pellets, och vad det heter i så fall.

Jag gjorde det på internet.

Jag tror shlubberdubb undrade över höanalysen.

Du kan inte räkna ut en foderstat varesig på internet eller i verkligheten om du inte har analysvärdena på höet. Tex. TS, energi, protein och mineralerna.

Är bara krafft som har granualt vad jag vet, och det finns på granngården som jag skrev förut...

Det finns fler än Krafft som har granulerade mineraler, även Kvarnbyfoders mineraler finns som granulat och säkert fler än dem.

Om du har räknat ut vad din häst ska ha måste du ju ha värdena också (inkl ts halt) annars måste du ju ha tagit siffror ur luften. :confused:

Är hästen lite större så är det ju inte säkert att ditt foder är tillräckligt, speciellt inte om ensilaget är blött och har låga näringsvärden.
19 kg ensilage är inte så mkt om hästen är stor heller (om det inte är väldigt torrt), vår fjording (stor C) som är rätt svårfödd fick nyss 26 kg av ett ensilage med höga näringsvärden och av det började hon lite smått öka i vikt, men tanken var att vi på det skulle lägga kraft (har bytt ensilage igen så vi får se).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 468
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka