Varför så svårt att ringa sig sjuk?

vinkelina

Trådstartare
vakna i morse av att hela värden snurrade när jag steg upp. Testade febern men den visa bara 0,5 graders ökning. Frukost hjälpte inte heller så tog beslutet att ringa mig sjuk idag. Men genast kommer de dåliga samvetet. För jag är ju inte "dålig" utan de är bara kroppen som spökar med mig. (Tror iof att jag har någon flunssa som spökar för varit helt slut nu i två dagar)

Men nu sitter man med dåligt samvete och funderar vad man skall göra. Hjälper ju inte att man måste ringa tre samtal för att vara hemma. Ett just att jag inte kommer på morgonronden, ett kl 7 till min avdelning och så ett kl 8 till chefen som har flextid och kommer senare på fredagar.

Peppa mig att stanna hemma med gott samvete

Mår man inte bra, feber eller inte och känner att man inte klarar att arbeta ska man vara hemma.

Ringa 3 gånger för sjukanmälan? Galet!

Jag förstår exakt hur du känner när det gäller att vara sjuk. Jag får också dåligt samvete när jag måste stanna hemma. För är jag sjuk måste mina arbetskamrater ta dubbel börda. Men mår man inte bra så bör man stanna hemma och kurera sig. Då slipper någon annan bli smittad också. Så försök att inte ha dåligt samvete och njut av den extra tiden du får vara hemma. Krya på dig! :)

Har också jättesvårt för det. Ska jag sjukanmäla mig måste jag ringa 0445 och göra det och då brukar jag tänka att jag ändå är vaken och kan åka iaf. Men är man sjuk gör man ju inget bra jobb antagligen. Bättre vara hemma en dag och bli frisk än att gå och jobba halvsjuk i en vecka. På mitt förra jobb däremot hade jag inga problem att sjukanmäla mig, men så vantrivdes jag enormt mkt också.

Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete, särskilt med tanke på att man i vanliga fall inte ens får lön första sjukdagen. Inte heller är det motiverat att ha dåligt samvete för kollegornas skull. Ökar arbetsbelastningen på de anställda när någon är sjuk är det rimligtvis chefen som bär skulden.

Det här med att man "Stannar hemma för att bli frisk fortare" stämmer det verkligen? Blir man friskare snabbare? Om man har hög feber är det självklart att man inte ska anstränga sig för att febern då kan öka, och även att kroppen tar stryk. Men för övrigt menar jag. Om man känner sig hängig, är förkyld osv. Blir man friskare snabbare om man vilar än om man jobbar? (att man gör ett sämre jobb när man är hängig, är ju dock självklart)

Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete, särskilt med tanke på att man i vanliga fall inte ens får lön första sjukdagen. Inte heller är det motiverat att ha dåligt samvete för kollegornas skull. Ökar arbetsbelastningen på de anställda när någon är sjuk är det rimligtvis chefen som bär skulden.

Varför är det chefens skuld, vad ska chefen göra? Kunna skaka fram en likvärdig vikare för alla medarbetare med en kvarts varsel?

• Gilla
Reactions: Sel
@Con Fast hur menar du här, det måste ju i så fall betyda att chefen skall ha en (minst) anställd för mycket alltid, för att arbetsbelastningen inte skall öka när någon är sjuk)?

Varför är det chefens skuld, vad ska chefen göra? Kunna skaka fram en likvärdig vikare för alla medarbetare med en kvarts varsel?

Det beror självklart lite på vilken typ av yrke det handlar om, men visst är det chefens ansvar att planera inför eventualiteten att en anställd skulle vara borta. Alternativet, att låta de anställda ta på sig ansvaret för att verksamheten ska fungera som vanligt (vilket enligt min erfarenhet är rätt vanligt), tycker i alla fall jag är orimligt. Det får om inte annat chefens position att te sig något överflödig.

Jag har också svårt för att vara sjuk. Tycker inte om att belasta mina kollegor, att avboka mina patienter eller att veta att saker läggs på hög tills jag är tillbaka igen. Dock leder det ju till att jag jobbar när jag borde vara hemma, och den senaste tiden har jag dragit med eviga förkylningar som aldrig vill ge med sig. Jag försöker "vila bort" skiten på kvällar och helger för att slippa vara hemma från jobbet istället. Inte så framgångsrikt.
Nu när jag bor ensam är det också mer kännbart ekonomiskt att vara sjuk..

För mig är det dock inget bekymmer med att faktiskt sjukanmäla. Det är inte särskilt formellt hos oss, räcker med att meddela någon kollega så att de inte undrar vart jag tagit vägen och så att de kan avboka patienter/möten åt mig.

Står fast vid vad min mamma alltid sagt, "det är fel människor som har dåligt samvete."

Jag tycker också att det är skit jobbigt att sjukanmäla mig, har ibland vart tvungen att ringa och akutsjukanmäla mig kl 14-15 när passet börjar 16:30. Det tär på samvetet! Men vad ska man göra? Men brukar försöka tänka att bemanningen finns av en anledning.
Nu när jag har fått barn så händer det att jag får ringa in om VAB, konstigt nog så får jag inte alls lika dåligt samvete då, men när jag är sjuk känns det super jobbigt!

Det beror självklart lite på vilken typ av yrke det handlar om, men visst är det chefens ansvar att planera inför eventualiteten att en anställd skulle vara borta. Alternativet, att låta de anställda ta på sig ansvaret för att verksamheten ska fungera som vanligt (vilket enligt min erfarenhet är rätt vanligt), tycker i alla fall jag är orimligt. Det får om inte annat chefens position att te sig något överflödig.

Visst, men att chefen ska se till att arbetsbelastningen aldrig ökar på de anställda, oavsett vem och hur många som är sjuka, det verkar orimligt. Även om man har dubbelbemannat, så att det alltid är hälften som i vanliga fall bara står standby och gör ingenting, så kommer de ju få mer att göra (dvs, de kommer behöver göra mer än ingenting) om någon är sjuk.

Att verksamheten fungerar som vanligt, och att ingen har fått ökad belastning, är inte samma sak. Jag kan tycka att det är rimligt att chefen ser till att ingen får orimlig arbetsbelastning, men att det temporärt kan bli ökad belastning vid sjukdom (t ex genom att en hastigt inringd vikarie inte är lika självgående som kollegan hade varit) tycker jag är rimligt.

Sen vet jag inte om chefens enda uppgift är bemanning vid sjukfrånvaro, de flesta chefer förväntas nog göra mer än det.

Jag tycker det är jobbigt för att det dels drabbar kollegorna, dels svärtar ner min drömimage som sjukt pålitlig och uppoffrande. Dessutom får jag alltid känslan av att de tror att jag ljuger för att jag vill vara hemma och löka, är jag sjuk en fredag förstör den känslan hela helgen. Men så hade min första chef lite den inställningen, om någon annan var sjuk var det suck och stön och "men hen var ju på kalas igår..." till oss övriga. Enda gången jag inte haft dåligt samvete ringde jag ett par timmar innan jag började och förklarade att jag ramlat av hästen och skulle skjutsas till sjukhus. Sedan ägnade jag säkert fem minuter åt att berätta för chefen hur lik en apelsin jag var :D Var en ganska rejäl smäll.

Ännu "dummare" känner jag mig då jag jobbar bara 50% och denna vecka bara innebar två jobbdagar... Inte gjort så många knop hör hemma heller så är nog smart i alla fall, kanske

Alltså dåligt samvete för att vara hemma sjuk är så jävla dumt. Klart man ska stanna hemma, dels för att bli frisk och dels för att inte smitta ner andra. Själv blir jag mest skitirriterad när folk kommer till jobbet hostande och allt, vad fan liksom, räcker det inte med att hen är sjuk, ska jag som verkligen blir vrålsjuk direkt också behöva bli sjuk?

Såna tankar till trots sitter jag ändå här i min soffa nu, vrålförkyld med feber och hela faderullan och ett dåligt samvete för att jag varit borta hela veckan. Så jävla dumt.

Det här med att man "Stannar hemma för att bli frisk fortare" stämmer det verkligen? Blir man friskare snabbare? Om man har hög feber är det självklart att man inte ska anstränga sig för att febern då kan öka, och även att kroppen tar stryk. Men för övrigt menar jag. Om man känner sig hängig, är förkyld osv. Blir man friskare snabbare om man vilar än om man jobbar? (att man gör ett sämre jobb när man är hängig, är ju dock självklart)
Immunförsvaret behöver energi för att jobba. Åker du till jobbet så lägger du ju energin på det istället för på immunförsvaret. Fast det gäller ju då att stanna hemma verkligen innebär vila också.

För mig blev det astydligt när jag hade influensa en gång... Låg 5 veckor med rejäl sömnbrist av all hosta och när det var som värst var jag helt utan sömn i 5 dygn. Däckade till slut mitt i Kalle Anka på julafton och det sa bara poff så började jag bli så mycket bättre när jag äntligen fick sova igen.

Alltså dåligt samvete för att vara hemma sjuk är så jävla dumt. Klart man ska stanna hemma, dels för att bli frisk och dels för att inte smitta ner andra. Själv blir jag mest skitirriterad när folk kommer till jobbet hostande och allt, vad fan liksom, räcker det inte med att hen är sjuk, ska jag som verkligen blir vrålsjuk direkt också behöva bli sjuk?

Såna tankar till trots sitter jag ändå här i min soffa nu, vrålförkyld med feber och hela faderullan och ett dåligt samvete för att jag varit borta hela veckan. Så jävla dumt.

Immunförsvaret behöver energi för att jobba. Åker du till jobbet så lägger du ju energin på det istället för på immunförsvaret. Fast det gäller ju då att stanna hemma verkligen innebär vila också.

För mig blev det astydligt när jag hade influensa en gång... Låg 5 veckor med rejäl sömnbrist av all hosta och när det var som värst var jag helt utan sömn i 5 dygn. Däckade till slut mitt i Kalle Anka på julafton och det sa bara poff så började jag bli så mycket bättre när jag äntligen fick sova igen.

Om jag ser till mig själv så tycker jag nog inte att det går fortare att bli frisk bara för att jag håller mig hemma. Brukar ta ungefär lika lång tid oavsett, men det kanske är inbillning.

Det där med sömn är ju dock en otroligt viktig faktor i hur immunförsvaret fungerar. Utan sömn rasar allt.
Jag menade mer om man sover sina timmar man behöver, men ändå går till jobbet trots att man är förkyld.

Om jag ser till mig själv så tycker jag nog inte att det går fortare att bli frisk bara för att jag håller mig hemma. Brukar ta ungefär lika lång tid oavsett, men det kanske är inbillning.

Det där med sömn är ju dock en otroligt viktig faktor i hur immunförsvaret fungerar. Utan sömn rasar allt.
Jag menade mer om man sover sina timmar man behöver, men ändå går till jobbet trots att man är förkyld.
Ah, well, immunförsvaret behöver ändå energi. Exakt hur stor skillnaden är vet jag dock inte och jag antar att det beror på jobbet och sådär också - ett stillasittande jobb är rimligtvis bättre än ett slitigt tex :)

vakna i morse av att hela värden snurrade när jag steg upp. Testade febern men den visa bara 0,5 graders ökning. Frukost hjälpte inte heller så tog beslutet att ringa mig sjuk idag. Men genast kommer de dåliga samvetet. För jag är ju inte "dålig" utan de är bara kroppen som spökar med mig. (Tror iof att jag har någon flunssa som spökar för varit helt slut nu i två dagar)

Men nu sitter man med dåligt samvete och funderar vad man skall göra. Hjälper ju inte att man måste ringa tre samtal för att vara hemma. Ett just att jag inte kommer på morgonronden, ett kl 7 till min avdelning och så ett kl 8 till chefen som har flextid och kommer senare på fredagar.

Peppa mig att stanna hemma med gott samvete

Är man sjuk så är man! Ingen tackar en för att man biter ihop och gör sig själv och andra sjuk. Kryp in under en filt och slå på en film vettja!

Jag sjukanmäler mig alltid per epost eller sms, det är okej hos oss och jag tycker det är väldigt skönt att kunna göra så :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 254
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 472
Senast: Treo
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 718
Senast: Michellan95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern