Varför så lite info om ston?

Ponnytant

Trådstartare
Hej!
Fråga till er kunniga. Jag undrar varför det är så svårt att hitta information om stona? Jag förstår förstås att hingstarna får fler avkommor och därför är mer intressanta ur avelssynpunkt - men ofta är det helt omöjligt att hitta information om "mammorna" när man söker inom en "tribe". Ibland står inte ens namnen utsatta. Min fråga är (säkert dum.....) överför hingsten fler egenskaper till avkomman än stoet?

Sv: Varför så lite info om ston?

Nej, hingsten överför inte fler egenskaper än stoet.
Det är precis os du själv skriver, att hingstarna får fler avkommor och också är mer "kända" än de flesta stona. Det är ju FÅ ston som blir kända utanför den "innersta kretsen", dvs uppfödaren, ägarna till avkommorna och deras närmaste omgivning...

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 379
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 043
Senast: sinpol
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 767
Senast: Blyger
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 546
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka