Varför så långsam fällning??

milly

Trådstartare
Min häst började fälla väldigt sent i år (2veckor sen) och när det väl började så fäller hon bara lite, lite... Inte som det brukar vara! Hon är också ovanligt SLÖ och trött trots att hon får B-vitamin (500gram b-jäst dagligen). Hon brukar inte reagera vid fällningen...

Det är en 22-årig nordsvensk brukshäst som är spårklippt (klipptes vid årskiftet). Hon är jättepigg normalt...

Tror ni att det har med åldern att göra? Hon är hur fräsch som helst och ser ut som 10år... (har inga andra ålderskrämpor)

Hur brukar det börja på gamla hästar?

Sv: Varför så långsam fällning??

Det är nog ganska normalt att hästen kan bli lite slö när pälsfällningen börjar komma igång, oftast brukar det vara en kortare period om ca 1-2 veckor och sen är det över.

En liten fråga bara, men inte ger du väl ½ kg foderjäst per dag (500gr)?

Äldre hästar kan ha det jobbigare med fällning. Kompisens häst hade jättesvårt att fälla av förra våren. Han fick en "B-vitaminspruta" av veterinären. Fällde alltihop och det fort.

Boj skrev:
Det är nog ganska normalt att hästen kan bli lite slö när pälsfällningen börjar komma igång, oftast brukar det vara en kortare period om ca 1-2 veckor och sen är det över.

En liten fråga bara, men inte ger du väl ½ kg foderjäst per dag (500gr)?

Jo pga det samtidigt ger proteintillskott! Vårat hö är kasst

Hera skrev:
Äldre hästar kan ha det jobbigare med fällning. Kompisens häst hade jättesvårt att fälla av förra våren. Han fick en "B-vitaminspruta" av veterinären. Fällde alltihop och det fort.

Okej, det kanske börjar nu i år på min då. Hon börjar bli gammal nu.

Måste de få en b-vit spruta? Hon får väl b-vit så det räcker?! I o med b-jästen??

Hon har vart såhär i 2veckor nu. Jättetrött. Snubblig... Vi har tagit det lugnt med henne

Mitt gammal sto fäller också ganska sent och det tar ett tag innan det kommer i gång. Hon är en kallblods travare. Fällnigen brukar också hålla på långt fram till sommaren. Du får väl hjälpa henne med fällningen, borsta, borsta och borsta.

Många hästar blir också väldigt trötta när de fäller. Men eftersom du ger B- vitamin så borde det ju lösa sig. Annars kanske du får kontakta vet om hon inte blir piggare och att päls fällningen inte kommer i gång.

Hmm jag tror inte att det gör någon skillnad, 500 gr per dag är nog som att slänga pärlor för svinen om det är foderjäst vi pratar om.

Hästar som har haft ett ojämnt proteinintag har kunnat fälla senare, ett år så ramlade pälsen på allihopa nära nog samtidigt. Tänk dig att ha en hel hop med pälsbeklädda marsvin som skall göra sig av med allt på och en gång och samtidigt. 22 st som hårade frenetiskt under 2-3 veckor, kosntigt att man inte blev allergisk. Den vintern hade vi ett grovfoder som var jättefint, kvot på 7-7,5 på våren hände detta.

Alla våra tre hästar verkar vara ovanligt sena med fällningen i år. Kanske kan det bero på att vi haft en ovanligt kall vinter.

milly skrev:
Min häst började fälla väldigt sent i år (2veckor sen) och när det väl började så fäller hon bara lite, lite... Inte som det brukar vara! Hon är också ovanligt SLÖ och trött trots att hon får B-vitamin (500gram b-jäst dagligen). Hon brukar inte reagera vid fällningen...

Det är en 22-årig nordsvensk brukshäst som är spårklippt (klipptes vid årskiftet). Hon är jättepigg normalt...

Tror ni att det har med åldern att göra? Hon är hur fräsch som helst och ser ut som 10år... (har inga andra ålderskrämpor)

Hur brukar det börja på gamla hästar?

Boj skrev:
Hmm jag tror inte att det gör någon skillnad, 500 gr per dag är nog som att slänga pärlor för svinen om det är foderjäst vi pratar om.

Varför det? Det står ju att man SKA ge 400gram/dag så varför inte 500gram? (jag ger 6dl just nu= 480gram)
Och det är Bryggerijäst (B-jäst) som innehåller nästan lika mycket protein/kg som SOJA. Inte foderjäst... det innehåller inte lika mkt...

Becca85 skrev:
Mitt gammal sto fäller också ganska sent och det tar ett tag innan det kommer i gång. Hon är en kallblods travare. Fällnigen brukar också hålla på långt fram till sommaren. Du får väl hjälpa henne med fällningen, borsta, borsta och borsta.

Många hästar blir också väldigt trötta när de fäller. Men eftersom du ger B- vitamin så borde det ju lösa sig. Annars kanske du får kontakta vet om hon inte blir piggare och att päls fällningen inte kommer i gång.

Borsta? Det lossnar ju bara några få strån!! Det hjälper inte att borsta, det lossnar ju inget... :crazy: Aldrig vart så förut tycker jag utan när hon väl börjat fälla så går det ganska fort.

Ja, jag vet att många hästar blir trötta vid fällning MEN min häst har aldrig reagerat förut... :confused: Men det kanske är åldern som börjar spela in nu då.

Sveipur skrev:
Alla våra tre hästar verkar vara ovanligt sena med fällningen i år. Kanske kan det bero på att vi haft en ovanligt kall vinter.

Ja, det kanske är så.... Det jag är mest orolig för är att hon är så SLÖ. Men det kanske hänger ihop med att fällningen är så trög. :confused:

Nyss hemkommen från stallet kan jag bara konstatera att pållan är loj och slö, något som jag iofs har väntat på eftersom detta dyker upp varje vår och höst. Förra året kom hon aldrig ur sin fällning, senare visade det sig att hon hade fått erlichea. Nu är man alltså måttligt orolig, men det brukar ge sig på ca 1-2 veckor fortare om man lyckas hitta lite grönt som pållan får äta av varje dag. :d

Det här med att flera har sena fällningar denna vår, kan ju bero på att grovfodret i många fall inte har varit något att hurra för under gångna säsongen. :crazy:

Slöheten verkar inträda när själva sommarpälsen börjar trycka på, och den är i antågande för det syns klart och tydligt.

Senast ändrad:

Boj skrev:
Slöheten verkar inträda när själva sommarpälsen börjar trycka på, och den är i antågande för det syns klart och tydligt.

Okej men på min kan man bara se några enstaka strån som växt ut på de klippta partierna (där vinterpälsen ligger kvar ser man ju inte stråna). Och så har det vart iaf de senaste två veckorna. Alltså verkar det vara väldigt trögt med utväxten av sommarpälsen!

jag hoppas verkligen att det bara är detta med fällningen som gör henne så slö och inte något allvarligare om erlichea :crazy:

tror ni att det skulle hjälpa bättre med FLYTANDE b-vitamin?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en finsk lapphund, kastrerad hane 6 år. Normalt så brukar han vara i full gång med urfällning nu. Alla år innan (även som...
Svar
1
· Visningar
1 126
Senast: russinbulle
·
Z
Foder & Strö Brukar klippa min häst, men har inte gjort det denna vinter. Han brukar bli lite loj annars när han fäller, och då har jag gett...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Jenny85
·
E
Hästvård Jag tror faktiskt att jag måste delklippa nordisen nu, hon svettas av att bara gå i hagen nämligen och det är inte alls trevligt för...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Immer
·
Hästvård och dålig tillväxt av hovarna, dålig fällning/pälssättning. vet inte om de har med varandra att göra men... Varför? Åldern? Just nu när...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka