Varför så få passtävlingar?

Taefill

Trådstartare
Jag har suttit och letat tävlingar nu för att försöka göra upp en plan för säsongen. Något som slog mig var att det var väldigt få tävlingar som har pass inom min "gräns" som är ungefär Stockholm - Örebro - Mora - Sundsvall(Timrå). Om jag inte missat någon är det totalt 6 st under vårsäsongen (april-juni)
Av dessa är 2 samma helg.
2 är endagars och egentligen för långt för att åka över bara en dag
2 st gånger är det 2 helger i rad, och det tycker jag blir lite mycket
2 av dem är nationella, känns inte så kul att börja med
Som det ser ut kan jag åka på möjligen en av dem, men inte fler. Det är inte så kul när man har en passhäst...

Någon som vet varför det är så glest med passgrenar på tävlingar i mellansverige? Är det så i hela landet?

Sv: Varför så få passtävlingar?

Jag har suttit och letat tävlingar nu för att försöka göra upp en plan för säsongen. Något som slog mig var att det var väldigt få tävlingar som har pass inom min "gräns" som är ungefär Stockholm - Örebro - Mora - Sundsvall(Timrå). Om jag inte missat någon är det totalt 6 st under vårsäsongen (april-juni)
Av dessa är 2 samma helg.
2 är endagars och egentligen för långt för att åka över bara en dag
2 st gånger är det 2 helger i rad, och det tycker jag blir lite mycket
2 av dem är nationella, känns inte så kul att börja med
Som det ser ut kan jag åka på möjligen en av dem, men inte fler. Det är inte så kul när man har en passhäst...

Någon som vet varför det är så glest med passgrenar på tävlingar i mellansverige? Är det så i hela landet?

Jag kan säga att det är likadant i göteborgs trackten.
antagligen är det inga pass grenar alls eller så är det på nationell nivå, och för mig och min häst, som inte tävlat pass så länge, vill gärna att fler klubb tävlingar har pass grenar. Eftersom vi inte är så bra än:)

men ja förstår vad du menar.

Nu har jag inte läst in de senaste reglerna vid arrangemang, tidigare var det dock så att det fanns ett veterinär krav under passgrenarna. Det innebar att när vi anordnade passgrenar, fanns veterinär tillgänglig under grenens gång.
För att få ihop denna ekvation utan att klubben skulle drabbas av extra kostnader för veterinär, kördes passgrenarna direkt på morgonen.

Kan det vara något sådant som styr? Sen har ju inte alla tävlingsplatser godkända passbanor efter att måtten ändrades, kan också vara en bidragande orsak.

Aha, om det är så kan jag delvis förstå varför det är så få tävlingar som har passgrenar. Veterinär på tävling är ju inte direkt billigt...

Jag tror det framförallt är så att många mindre tävlingar är på banor som saknar en godkänd /bra passbana.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag vill inte ha nån smutskastning av föreningar eller anläggningar utan jag vill bara få lite hjälp med att lägga upp...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Miiraa_91
·
Tävling Jag satt för någon månad sen och planerade in vårsäsongen (hopp-lokal-stor häst) för mig och hästen. Det blev en tävling i slutet på...
Svar
9
· Visningar
1 020
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka