varför ridstövlar?

Sv: varför ridstövlar?

blyger skrev:
Vad räknar ni som "riktiga" ridstövlar? Några tips på bra och bekväma som inte är allt för dyra?

Riktiga ridstövlar räknar jag som Cavallo, Petrie, Levad, Königs men då de lite dyrare modellerna av dem som kostar 5000.- och uppåt vilket är mycket pengar men jag har precis köpt ett par begagnade precis ingådda Levad ridstövlar i superskick för endast 500kr hade lite flax där att hitta ibland är det tur att det finns dem som inte har en aning om värde och bara säljer :) annars brukar dem ju finnas på blocket för 2-3000kr begagnade aldrig använda eller typ 1 gång pga fel storlek å så med garantikvitto och äkthetsbevis å sånt kvar så jag skulle hellre köpa än sån stövel än typ läderstövlarna på Hööks eller MH som kostar nästan 2000kr men enligt mig bara är skit.. köpte sånna förrut men sen jag fick mina första Cavallo så säger jag bara aldrig mer en billig sämre stövel hellre bättre begagnad då...

Annars gillar jag Graningestövlar eller Carlskrona, Högakusten stövlarna ... bra stövel till ett bra pris ... men kanske inte dem snyggaste och ger väl kanske inte heller något superstöd men är tåliga stövlar som också håller länge vid rätt behandling.. funkar ju även väldigt bra att använda i stalltjänst och inte bara vid ridning, beror ju lite på vad man är ute efter..själv vill jag ha en bra stövel när jag rider men då kostar det också ... inte alla som har råd med flera par till vardags och tävling osv.. men då tycker jag att graninge är att rekommendera iaf då det är en väldigt flexibel stövel..

Jag använder Sarm Hippique (de utan snörning) och dom rekomenderar jag verkligen. Det är "riktiga" ridstövlar! :smirk:
Dessa har även dragkedja bak vilket gör dem mycket lätta att ta av och på.

Jag är supernöjd med mina Mountain Horse High Rider II, de duger gott till vardagsridning och är tillräckligt snygga om man vill vara fin med.
Dragkedjan pajade dock på den ena efter ett halvår, men lämnade in dem och fick kraftigare dragkedja.
Dessa hittade jag på Granngården för halva priset - och det var de verkligen värda, hade jag betalat fullpris hade jag kanske blivit mer besviken när dragkedjan gick.

Har man bara ridit i skor eller konstläderstövlar så är det stor skillnad.
Hade även ett par Graninge förut, men tycker inte att jag fick samma effekt med dem.

biffen skrev:
Jag är supernöjd med mina de duger gott till vardagsridning och är tillräckligt snygga om man vill vara fin med.
Dragkedjan pajade dock på den ena efter ett halvår, men lämnade in dem och fick kraftigare dragkedja.
Dessa hittade jag på Granngården för halva priset - och det var de verkligen värda, hade jag betalat fullpris hade jag kanske blivit mer besviken när dragkedjan gick.

Har man bara ridit i skor eller konstläderstövlar så är det stor skillnad.
Hade även ett par Graninge förut, men tycker inte att jag fick samma effekt med dem.

Mountain Horse High Rider II stövlarna har urkassa kedjor. Alla jag känner som köpt dem har kedjorna pajat på. dessutom är dom för klumpiga o grova i foten för att va säkra att rida i precis som vanliga graninge.

Jag som på senare år har fått problem med vrister och knän får en stabilare skänkel med stövel då man har hela skaftet som stöd. Med skor flaxar min skänkel mer.

tycker att de är stela, möjligen oxå att man tappar lite känsla med dem, så de står o dammar nu

*kl*
Jag har ett par mountain horse high rider, köpte dem rätt billigt på Sthlm Horse Show för tre år sedan. Jag använder dem jämt och älskar dem!!! :love: De är snygga, sköna, och ger ett bra stöd. Min dragkedja har hållt bra. Det gäller att dra ner dragkedjan ända ner när man tar av och på dem!!

Dessutom finns det en säkerhetsaspekt med stövlar, om du far av så skyddar stövelskaftet underbenet! Bättre än ett par shortchaps. (Jag är mycket för säkerhetstänkande nu när jag sitter här med hjärnskakning efter en olycka i söndags!)

stövlar ger ju ett jätte stöd för skänkeln. du ska ju driva med underskänkeln alltså inte hälen !! många kör ner tårna och upp med hälen fölr att driva,. ridstövlkar motverkar detta så att dui får ett tydligt stöd !

*kl*
Slänger in en annan fråga om ridstövlar.
Vissa har ju en väldigt böjd båge medans andra är ganska raka...vad är skillnaden? Den uppenbarliga skillnaden ser jag ju men jag menar när man rider.

*kl*

Jag tycker att man får mycket mer stöd, speciellt till fotleden. Rider bara ut med skor aldrig annars. Har Graninge och älskar dem. Hållbara, mjuka, sköna...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 012
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka