varför ridstövlar?

danilo

Trådstartare
det här låter ju som om jag är helt puckad, men då får jag väl bjuda på det ;) : varför används egentligen ridstövlar?

om man jämför med ridskor så tycker jag att skor är både bekvämare i stallet och på hästen. är det bara för att jag aldrig har använt några superridstövlar (har bara ett par lite för stora i gummi) eller finns det någon dold mening som jag inte har kunnat klura ut än? jag funderar över sko/stövelköp, men det är svårt att veta när så många prisar ridstövlar.

hjälp mig lös gåtan!

Sv: varför ridstövlar?

jag tycker det är "lättare" att ha ett par läderridstövlar o rida i. tycker att dom ger mer stöd till skänkeln än vad shortchaps ger..,.

Jag använder mina ridstövlar nästan enbart på träningar och tävlingar, annars rider jag mest i skor+leggings.

Man får ju ett mycket bättre stöd i ett par ridstövlar och så ser det ju lite snyggare ut. Men ska jag rida ut eller bara jobba lite lätt så brukar jag inte orka sätt på dem.

Var som du, en flitig skoanvändare. Hade en gång haft ett par konstläderridstövlar, men tyckte det var mycket skönare med skor.

Sen köpte jag ett par "riktiga" stövlar. Oj! Vilken hjälp!

Plötsligt känns det ostadigt att rida utan stövlar, åtminstone första stunden utan, men skillnaden är markant.

Stöd, stadga, lättare att hitta balans.

Nån sa visst "att det bästa för sitsen är ett par riktiga stövlar.".......

biffen skrev:
Stöd, stadga, lättare att hitta balans.

:bow: Håller med!

Jag behöver det stödet jättemycket för jag trampar igenom så himla mycket annars...:crazy: (Ingen som kan klaga på att jag inte trampar ner hälarna iaf. :p )

Hej!

Det var inte alls någon dum fråga. Jag har också funderat på detta. Jag har inte ridit så länge men jag rider i skor och shortchaps. När jag provade ett par ridstövlar (de billigaste typ) så tyckte jag att de var obekväma. Men nu när folk skriver att man får bättre sits och balans så börjar man ju fundera....Hum. kanske kan vara värt att testa...men det blir väl ett rejält hål i plånboken om man ska få ett par riktigt bra...och när man rider en gång i veckan så kanske det inte är nödvändigt....

Får fundera vidare....humdidum...

Knapplån

Jag rider aldrig i stövlar, tycker att de är sjukt obekvämt. jag har alltid haft problem med att tårna pekar utåt när jag rider. för 5 år sen fick jag ett par mountain horse kängor när jag fyllde år. dom hjälpte mig att få in tårna lite och jag tycker dom är jättebekväma. dom har sprucklit lite i lädret och så så de e väl dax att inföskaffa nya snart=)

danilo skrev:
det här låter ju som om jag är helt puckad, men då får jag väl bjuda på det ;) : varför används egentligen ridstövlar?

om man jämför med ridskor så tycker jag att skor är både bekvämare i stallet och på hästen. är det bara för att jag aldrig har använt några superridstövlar (har bara ett par lite för stora i gummi) eller finns det någon dold mening som jag inte har kunnat klura ut än? jag funderar över sko/stövelköp, men det är svårt att veta när så många prisar ridstövlar.

hjälp mig lös gåtan!

Ett par bra ridstövlar ger inte bara stöd för skänkel utan det ger främst stabilitet åt fotleden. Detta är ett måste för att inverka rätt på hästen. Men då tänker jag på "riktiga" stövlar i läder. Det är inte bara hälen som ska trampas ner lagom mycket utan själva stöveln hindrar ryttaren att vrida ut tån och ger en naturlig inåt vilkling av foten. Men det är förutsatt att det är stövlar med bra passform som sitter åt hela vägen och inte bara runt vaden som de i konstläder lr gummi gör.

Har också Mountin Horse kängor, bättre finns inte:D

HEUREKA!

Tack för en ny insikt, det verkar ju inte bättre än att jag får leta reda på ett par riktigt bra stövlar då ;)

Rider alltid i stövlar, därför att jag tycker att det fungerar bäst.
(Och så är det snyggt :D )
Jag vet inte, men har i alla fall fått för mej att det känns bättre & ger mer stöd för min hälsena som inte alltid riktigt sammarbetar med mej, dvs. har ofta ont i hälsenan när jag rider och då känns det bättre med stövlar som sitterordentligt och ger stöd + skydd under, än ett par skor som slutar ungefär mitt på hälsenan.
Så jag föredrar stövlar vid ridning, men i stallet går jag gärna runt i skor. :)

Vad räknar ni som "riktiga" ridstövlar? Några tips på bra och bekväma som inte är allt för dyra?

Just för att stövlar e så grymt Snyggt :D det hör till att man rider i ett par riktigt bra ridatövlar, det e snyggt, skönt o man får ett super bra stöd för benet/skänkeln. Jag rider o stövlar året runt, har just nu 4 par o varvar mellan :)

Jag har ett par läderstövlar. Jag använder dom när jag ska tävla och någon gång innan. Men annars rider jag alltid med skor. Mycket skönare och mera praktiskt:)

personligen så tycker jag att det är både skönare/får bättre stöd och snyggare med ridstövlar framförallt om man lägger ut en lite större slant och köper ett par ordentliga typ Cavallo, Levad, Königs eller nåt annat sånt, dock kanske man ska köpa även dem lite dyrare modellerna av dem märkena för att få en bättre stövel men eftersom man kan ha dem i säkert mer än 20 år om man sköter dem väl eller sälja dem sen för en bra peng om man lessnat eller vuxit ur dem eller liknande. Jag har ett par Cavallo efter min moster dem är säkert runt 20-25 år gamla ser ut å vara kanske 1-2 år gamla för att dem är välskötta men framförallt är dem mkt bäkvämare och man får ett bättre stöd tycker jag än av skor eller typ gummi/konstläder ridstövlar som bara är uschligt obekvämt.. men gör jag stalltjänst eller det är lerigt så brukar jag alltid hoppa i gummistövlar/gympadojjer först och sen byta till ridstövlarna och rider då nästan bara i dem, gör också att man spar en del på stövlarna. Och har man ett bra stöd för foten och ett bra skänkelläge som en bra stövel ger så blir ju hela sitsen bättre... även om det inte bara är ett par stövlar som fixar sitsen ... men klart på vintern är dem svinkalla så då kör jag med tpy jolly jumper när det är iskallt eller graningestövlar som också är bra :)

Jag funderar också på att köpa ett par "riktiga" ridstövlar.
Problemet är att det finns ju så otroligt mycket att välja på!:crazy:

Vad använder ni? Har ni nå bra tips på sköna, prisvärda stövlar?

Jag tycker att jag får otroligt mycket stadigare skänkel med stövlar. Jag har dom bara när jag rider, när jag gör annat i stallet har jag skor och så byter jag när jag ska rida.
Men det ska vara riktiga läderstövlar, alla jag har sett som har gummi har mer eller mindre stolsits och kan inte trampa ner hälen i stövlarna, då är skor bättre än såna...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 012
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka