Varför ridspö och sporrar?

(NSD)
Varför ridspö och sporrar? Hur frisk bör en ridskolehäst vara? Vad menas med frisk?
När man börjar kolla upp ridskolehästar visar det sig att de nästan alla har problem av olika slag. De flesta har spända ryggar, ömma runt manken av sadeltryck, låsningar i korsen och ömmande bogmuskler.
De är sällan tydligt halta men jag har sett ridlektioner på flera olika ridskolor och ofta har hästarna märkbara rörelsestörningar och ibland haft stora svårigheter att genomföra vad ryttaren har bett om. Det är ju sorgligt ifall ridelever rider runt på skadade hästar.

http://www.nsd.se/index.php?artikel=136830

Sv: Varför ridspö och sporrar?

hej hopp för ditt engagemang! Jag är så glad att det finns fler som känner och tänker liknande som jag... Det som upprör mig mest för stunden är upplevelsen av att sett på en lektion i cirka 45 minuter på en ridskola utanför Klippan där en stackars ryttare ocg häst hade noll " kommunikation" och 100 % missförstånd.

Framskrittning i ca 10 min - helt ok
Uppvärmning i trav utan krav på att hästen gick i form - helt ok
Trav arbete med korta tyglar - hästen sparkade, sparkade, sparkade upprepat in i sargen runt spåret. Studdsade och kunde inte på något tydligare sätt visa sitt missnöje förutom att kasta av ryttaren och detta var den så god och undvek. Ridläraren sa till ryttaren att rida i från spåret för att hästen var bajsig...?
Galopp - 2 steg och bockning, bockning, bockning. Ridläraren ler och säger att hon är envis hihihi... Smäll till henne ordentligt! Det hjälper inte... Ååååå hon är nog bajsig, ställ dig innanför spåret...
Trav - vägrar röra sig... tjejen gör allt i sin makt för att få hästen i skritt... Åååå så envis hon är ( ridlärarens stönande) Hästen kommer i gång och framdelen haltar som en enbent gubbe, bakdelen är någon annanstans... Bockning, bockning...

Lektionen tog slut och ryttaren hade inte lärt sig mycket mer än hur man sitter kvar på en häst som sparkar och bockar om vartannat... Så enormt frustrerande, jag var helt utomstående och anonym i princip men va fan skulle jag göra, försökte ta ett snack med läraren men ack.. nej

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka