Varför "piper" ston?

Sv: Varför "piper" ston?

kopparberg skrev:
Stackars valacken!:D Snöpt och dan, han kan ju inte fattat ett skvatt vad stona ville!:D
Synd han inte skrev dagbok, hade varit kul att se ordvalet där!:angel:

Just det med att hingstar inte tar en avvisning utan betäcker ändå och sparkar sönder ovilligt sto, det är väl anledningen till att man började skippa fribetäckningar?

Ja, den killen är lite bakom när det gäller ston. Han har varit hingst, till han var 6,5 år (före vår tid ihop). Då gick han ihop med ston och föl och vågade aldrig peta på någon. Aldrig försökt betäcka. Märklig kille. ;) Dock har han en starkt personlighet och vilja ändå.

Hälsning Maja

Frieserhäst skrev:
min lilla pålla piper inte! hon skriker!
man hör henne på lååång vägs avstånd! Sen smällen hon upp framhovarna oxå, 1.5 meter upp.
hon tror nog att hon är hingst :love:

Min lilla dam skriker hon också. Hon låter som ett vildsvin, eller en galen åsna :eek: :rofl:

Hon skriker och slår med frambenen när hon hälsar på en av de andra hästarna, den mest dominante av de tre valacker hon går med, och han blir för närgången mot henne.
Den andre skriker hon på mer sällan, och den tredje ägnar hon inte en sekund, han är så ranglåg och undergiven att han aldrig är något hot.

I förrgår kom ett nytt sto till stallet, som ska bo där ett par dagar. Hon hamnade i boxen bredvid mitt sto.
Gissa vilket liv det blev. Så fort den ene tittade upp över boxkanten så skrek bägge och vände blixtsnabbt baken till, slicka öronen bakåt :rofl:
Nu kallas de två boxarna för "kärringhörnan" :p

Senast ändrad av en moderator:

Det har jag också funderat över! Jag tycker alla ston är riktigt kinkiga. Alla vill hälsa, men sen när valacken hälsar tillbaka börjar dom "pipa"! Jag känne rockså valacker som gör samma sak, tack och lov gär inte min häst det. Tycker det är så fruktansvärt störande.

Jag tycker alla ston är riktigt kinkiga.
Är det verkligen sanning, det du säger? :angel: Hur kan du säga att alla ston är kinkiga?
Tycker det är så fruktansvärt störande.
Jag tyckte att det gjorde mig disträ till en början, men när jag varit på stuteri i två veckor under högsässong, -där det kom ston varje dag, så acceperade jag snart att det var deras sätt att kommunisera. Nu finner jag det naturligt, men mina egna ston använder sig mycket sällan av pip och skrik.
Hästar kan inte klandras för sitt läte, anser jag. Acceptera att hästar låter elller låt bli hästar....:D

Informera mig gärna, vad är då "rätt" och fel i detta sammanhang?

Hon mendade väl bara att Kyra har rätt i att en valack säger man till, en hingst ber man och ett sto krusar man som f-n med...:D

Senast ändrad:

har stött på både valacker och ston som pipit efter att dom fått sin vilja igenom och hälsat på den eller den hästen... tror att det ofta kan vara att dom gärna vill hälsa (ston som brunstar t.ex.) och sen kanske den andre (ofta kärlekskranke valacken) går lite för fort fram, nafsar lite i stoets mule osv,och då skriker hon! helt enkelt för att markera "hörrödu, ta det lite lugnt!" :) :P
(eller så körj ag på någons teori, dom spelar svårfångade)

för övrigt kan jag berätta om när mitt sto jag hade gick på bete tillsammans med ett sto och en valack uppe hos stallägaren (hagen låg väl 4-500 m från boningshuset) och en tidig sommarmorgon vaknar stallägaren av ett högt skrik, varpå hans första reakton är att någon hålle rpå att bli ihjälslagen utanför huset :o han går upp för att kolla (och enligt honom själv ev. ringa polisen :D) men ser ingenting. efter ett tag kommer han dock på att min häst går på bete däruppe och därmed är mysteriet löst... :D :rofl:

Ja, jag TYCKER faktiskt att alla ston är mer eller mindre kinkiga.
Och precis som jag tycker det är fruktansvärt störande med hästar som sparkar i väggen osv tycker jag också det är fruktansvärt störande med hästar som piper och gapar så fort de ser en annan häst.

och apropå sto/valack-debatten måste jag säga att jag ÄLSKAR ston!! :love:
har alltid gillat ston, både på ridskolan under 6-7 år och senare när jag börjat rida privat o haft egen.
har eg. aldrig hållt på med valacker så det är kanske därför, men jag gillar det faktum att man måste vara lite smart för att få ett sto att göra som man vill, dom har liksom en egen vilja vad det än är, och min erfarenhet av valacker är att dom ofta är lite "tråkiga"...
menar absolut inte att alla valacker är tråkiga, men min erfarenhet är att ston har 10 ggr mer personlighet!

och jag gillar verkligen Kyras citat, stämmer ´på pricken!

Min valack piper oxså och så kan han sparka lite med bakbenen!
Det är min andra valack och min förra pep då aldrig. Inga andra valacker i stallet piper som min häst gör...det är bara ett sto som låter precis likadant.

Men är det verkligen sanning eller bara en myt?

Surkärrigar o dyl. finns väl i alla kategorier oavestt kön? :bump:

Patsy var en mkt trevlig individ och pep inte ens. Neffi är också hemskt snäll.

Har träffat på både otrevliga ston och valacker, det är nog mer en fråga om personlighet än kön.

(Jag föredrar ston men har inget emot valacker).

Man börjar ju undra :rofl: Dessutom slår han med frambenet högt.
En valack som gick med honom innan verkade tro att det var ett sto..behandlade honom som ett iaf :o :rofl:

Min nuvarande tävlingshäst har fått "domen" att han har temperatment som ett sto. Dvs det måste lirkas i stället för att "sägas till".
Iofs så har jag märkt att han är mkt annorlunda mot alla andra valacker jag haft, men å andra sidan har jag aldrig förut haft ngn häst som står så högt i blod som han gör, med så bra stam.

Och jag som aldrig ägt ett sto, jag har ju inget att jämföra med!:D
Men min nästa häst ska bli ett sto har jag tänkt, jag vill så gärna kunna ta ett föl!
Och efter att ha sett stallägarens ston som inte alls blir sämre i formen vid tävling och träning, så har mina sista tvivel att våga köpa ett sto försvunnit.

Mm.. :D Fast nu har den ena kärringen flyttat hem igen, så nu är det bara min kvar. Äntligen får hon ha sina tre pojkar ifred :rofl:

Hörde ett "ordspråk" en gång:
"En vallack ger du order, en hingst ber du, men hos ett sto lämnar man in tre ansökningar." Känns rätt när verkligheten...eller :angel:

Mitt sto pep aldrig mot andra hästar... Och konstigt nog pep aldrig andra hästar mot henne heller även om dom var pipiga mot andra. Hon utstrålade liksom ett lugn som andra hästar verkade smittas av. :love:

<--- pållan på bilden

Berätta det för min valack :p Han tror han är en hingst..

När han hälsar på nya hästar piper han inte, han vrålar och slår med frambenen.

"När han hälsar på nya hästar piper han inte, han vrålar och slår med frambenen." :D

Min kompis har en sådan häst. Vrålet var så det ekade flera km bort!:D
Minns en gång när han och min gammelpålle kom i hagarna bredvid varandra. Gammelpålle är en sådan som aldrig skriker eller vevar med några ben när han hälsar, men han är mkt angelägen att hälsa på allt och alla.
Inte ont anande knatar han fram till kompisens häst med spetsade öron. Sticker fram näsan, och kompsens häst ger av ett sådant där vrål och vevar med ett framben!
Gammelpålle blev så chockad att han också vrålade! Första och enda gången det hänt :D

Hade en valack en gång i tiden som även han pep och slog med frambenen när han hälsade på andra hästar

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 345
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 070
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur