Varför "piper" ston?

Sv: Varför "piper" ston?

Ston e ston och precis som vi tjejer/kvinnor får vi inte som vi vill "berättar" vi det, så e det bara anser jag...

:bow:

Så rätt... Och man kan liksom inte tvinga dom att göra något de inte vill. Och det tycker jag nånstans är lite charmigt. Man får flirta, lirka, gosa och gullegulla fram det man vill. De tvingar en att vara lite smart! ;)
Sen så måste jag säga att bara för att ston piper mot andra hästar ibland så innebär inte det per automatik att de är sura och tråkiga i humöret! Min pålle är en sån där häst som i stort sett ALLA gillar; barn, gamla, hästfolk, ickehästfolk... just för att hon charmar byxorna av dom. För att man kan göra precis vad man vill med henne och hon skulle inte skada en. Vi har funnit henne flertalet gånger med ungar som hängt och klängt runt hennes ben och i svansen, små barn som stått och pussat henne på mulen, sprungit under magen osv. Hon har varit så totalt nöjd vid dessa tillfällen, hon har ju fått deras uppmärksamhet!:p Hon kan stå och "hålla mig i handen" med munnen, eller rufsa runt i mitt hår med överläppen, pussa mig i ansiktet och det värsta som kan hända är att man möjligen blir lite nerslabbad om hon just druckit vatten.
Så nej, ston behöver inte alls vara elaka...

"Är inte det en dålig hingst (dåligt lynne) som inte lyssnar på stoet om hon säger ifrån? Hur kan man våga betäcka med en sådan hingst? Rätta mig om jag har fel!"

Är förmågan att se och acceptera att ett sto inte är mottagligt ngt vi i dagens sporthästavel anser viktigt? Alltså så viktigt att vi väljer bort de individer som inte har den förmågan?

fast om ett sto inte är mottagligt, då blir det väl heller ingen bebis..? Kan inget om avel så jag undrar bara. Eller missförstod jag inlägget?

Men GIVETVIS så har ju "pipandet" när märren hälsar på en annan häst inte ngt att göra med hurdant lynne hon har mot människor!
Jag vet flera ston som är lika goa som din! Könet tror jag inte alls har ngt att göra med hur de behandlar/tycker om folk.

Fö så känner jag ett sto som faktiskt försöker sparka ihjäl alla hästar hon släpps i samma hage som. Ston eller valacker, spelar ingen roll.
Likaså så kan man inte gå nära hennes arsel med en annan häst.
Man ser på henne hur mkt hon HATAR när en annan häst kommer in i hennes "zon", hennes ögon blir alldeles svarta!:crazy:
Andra djur bryr hon sig inte om.
Och hon är född sådan, och har visst aldrig råkat ut för ngt ovanligt.
Men denna häst är en över 170 cm hög NALLE!:love:
Förutom att hon är snygg, trevlig att rida och har begåvning, så kan minsta lilla människoparvel gosa med henne!
Hon är ett rent NÖJE att hantera i alla situationer! Så länge man är människa...

Kyra K har ju ett så grymt bra citat:
"En valack säger man till, en hingst ber man. Och till ett sto skickar man en ansökan i tre exemplar". :D

Näää, det blir det inte. Även jag är rätt väck i avel.
Men det har ju hänt flera ggr att hingstar som inte fått betäcka (ston som inte är mottagliga) sparkat sönder märren totalt!
Tex om hingsten kommit lös och kommit ända fram till ett sto.
Det är ju en av anledningarna till att man tex har hingstar i hagar med extra rejält staket.

Men man brukar väl tom testa om ston blivit dräktiga genom att låta en hingst lukta på dem? Sparkar de då ifrån, då är de dräktiga, dvs inte mottagliga för betäckning igen.

Har ingen aning om varför ston piper :crazy: min förre vallack pep EN gång, det lät väldigt fundersamt och eftertänksamt, precis som om han funderade på vad "pip" betydde :rofl:
Han hade precis hälsat på grannens (minst sat tjuriga) sto och gick och pepp tyst för sig själv på hemvägen, det var det roligaste jag vart med om:rofl:

På tal om ston, så har min grannes förra sto avskräckt mig från att skaffa ett sådant. :crazy:

Ok, var tvungen att skriva lite positivt om ston eftersom så många skrev om sina negativa erfarenheter, jag uppfattade det som att många råkat ut för sura och tråkiga märrar, alltså även mot människor...

Kyra har HELT rätt!:D

Och ang. hingstarna så är erkänner jag att jag inte vet något om halvblodshingstar. De hingstar jag hanterat har mest varit av andra raser och dom har man knappt behövt ta hänsyn till att de är hingstar, man har nästan glömt bort det...
så de få gånger jag hanterat halvblodshingst har jag gjort det i grimma och grimskaft tills ägaren sett det och sett ut såhär :eek: och då har jag fattat att det är något speciellt. Jag kommer säkerligen att bli nerbankad av en sån en dag, så oförsiktig jag har lärt mig att bli tack vare alla snälla hästar jag omger mig med numera...:crazy:

Håller med om att ston är härliga att hantera och vara med!! :love: :love: :love:
Magdalena som precis har köpt mig ett litet sto:)

kopparberg skrev:
"För att ston är besvärliga och konstiga?"
Tyvärr är jag ofta lika "rasistisk" jag också när det gäller ston!:o

Mest rädd är jag att jag ska köpa ett sto, och sedan visar det sig att jag fått ett sto som är oridbart vid brunst på halsen!:crazy:
Men jag har lite ändrat uppfattning om ston när jag flyttade pållen till stallet han nu står i!
Stallägaren har i nuläget i stort sett bara ston hon tävlar/tränar, och inget av dem är tjurigt eller annorlunda vid brunst. Så inga utvägringar på tävlingar vissa perioder i månaden, ingenting!
Visst, det "pips" ju, men de är faktiskt inte ens "lätta" vare sig fram eller bak!

Själv har jag fem ston och en valack alla Islandshästar.
Jag ser ingen som helst skilnad på dem som hör i hop med könet. Däremot är de alla individer. Men jag märker inte ens när mina ston brunstar. Den ena kan jag märka det på att hon blir väldigt flirtig med valackerna. Rid och hanteringsmässigt är de lika hela tiden.

/Åsa

Så gör min lille shettisHINGST också, både mot hagkompisar och övriga. Han kallas allmänt för "Skrik-och-Gap" :D

Vad som slog mig efter att ha svarat förra gången och ha läst några av inläggen var: Är dom pipiga hästarna som dessa ytliga "amerikanare" som var som helst, gärna högt och ljudligt, utropar "Oh, my God!" så fort det är något som förvånar eller väcker uppmärksamhet (eller bara det händer något)? ;)
:D

precis så gör en gammal fjordvallack i stallet, söker kontakt och sen piper han som tusan....

"Pep tyst för sig själv på hemvägen"
Det var ju gulligt!:love: :D

Ungefär som när min gammelpålle bestämde sig för att prova det som så många andra i stallet gjorde dagligen. Nämnligen att sparka med frambenet på boxdörren vid fodring.
Han bangade till allt han orkade ett par ggr, sedan blev han alldeles stilla och såg ut som om han rös eller ngt!:D
Man såg att han tyckte det lät gräsligt!:rofl:
Han har aldrig vare sig före eller efter sparkat i boxdörren. Och jag har ändå haft honom sedan -89...

Jag tror det är väldigt olika på hur halvblodshingsta är.
Min mentor födde upp en hingst som blev godkänd (Marramas). Den hästen var så snäll att han aldrig leddes i annat än grimma och grimskaft. Vill minnas att han inte ens hade annat när han betäckte.

Cortez och Romeo (Askö stuteri) ledde seminassistenten en i vardera näve i grimma.

En annan hingst, mkt använd i svensk avel (avstår väl att skriva namnet :angel: ), där vrålade alltid de TVÅ som ledde honom utomhus "nuuuu koooooommer XX". Och hann du då inte undan, då kunde du bli nersprungen.

Rikkan skrev:
Vad som slog mig efter att ha svarat förra gången och ha läst några av inläggen var: Är dom pipiga hästarna som dessa ytliga "amerikanare" som var som helst, gärna högt och ljudligt, utropar "Oh, my God!" så fort det är något som förvånar eller väcker uppmärksamhet (eller bara det händer något)? ;)
:D

:D :D :D I "Skrik-och-Gap"´s fall är det absolut så! Vissa dagar räcker det att kompisarna titta på honom så väsnas han, eller om hunden har rullat sig i ngt konstigt och luktar, då piper/skriker/vrålar/gapar (beroende på vad det luktar) åt henne också. Även en 2-årig älgtjur som betedde sig konstigt bemöttes på detta vis och skrämdes på flykten! "Stor i orden, liten på jorden" är något som beskriver våran "Skrik-och-Gap" till fullo! :D

*knapplån*
Se inom hoppningen på stora mästerskap och WC finalen så är de som ligger i topp ston.Inom dressyren är det mer hingstar.Så jag kan förstå att Kyra inte gillar ston

Hade ett sto förut för många herrans år sedan hon var en riktig Bit*h rent ut sagt. Hon pep i stallet i boxen, drog med tänderna på gallret...plankor sattes upp, skulle släppa ihop henne med ett annat sto, hon trängde in henne i hörnet, bak med örona och pep, sedan sparkade hon emot det andra stoet. När hon gick med valacker gick det bättre, men när hon brunstade pep hon...har faktiskt bara sett det som normalt, och inte tänkt på det så mkt...ett slags prat av något slag hmm...:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 345
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 070
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama