Varför "piper" ston?

Sv: Varför "piper" ston?

Ehum.. Min valack piper sådär när andra häst hälsar på honom. Och sen viftar han med bakbenen också:angel:

Centaur skrev:
Men har man träffat x antal ston som helt enkelt är elaka mot mina stackars valacker trots att dom inte gjort nåt annat än finnas till, så blir man ju lite skeptisk...

kan det vara för att valacker är tröga? ;) :D
jag gillar ston, tycker de är mycket mer på hugget och skärpta än valacker överlag.

misan skrev:
kan det vara för att valacker är tröga? ;) :D
jag gillar ston, tycker de är mycket mer på hugget och skärpta än valacker överlag.
Jag måste också säga att jag har blivit förtjust i ston faktiskt.:love: :love: Detta efter att ha köpt ett nyligen. Min syster har ett 12 årigt sto och hon (stoet ;) ) är väldigt känslig och alltid trevlig att rida och hämta i hagen. Mitt sto (två år) är väldigt pigg/munter och orädd. Men vallackar är också väldigt speciella och underbara (måste jag ju bara tillägga :love: :love: )

Gapskratt!!!!!!!
Och lilla Smulan har fått ännu ett smeknamn ;)

Haha jag kan ju säga att även min förra häst som var en valack han brukade "pipa" ;)

Vissa människor är väl precis på samma sätt....?
Pip= ett sätt att kommunisera.
Tror att en spänd häst skiker högre än en som är mer avslappnad. Tror att harmoniska hästar som har bra självförtroende inte behöver leva om sig så mycket. Spänning kan finnas i så mycket, känslor, nyfikenhet, stress, frustration, lek...?

Jag har ALDRIG hört mitt sto pipa. Men nått hon kan göra istället är att springa runt som en galning i hagen och skrika. Detta gör hon ganska sällan men när hon får ett ryck så e det väldigt roligt att stå och titta. Hon är annars väldigt trevlig, inte ett dugg sur, förutom när man spänner sadelgjorden. Men det är för hennes förra spänningar i bröstmuskulaturen tror ET:en. När hon är brunstig är hon nästan trevligare än när hon är "vanlig". Hon är bara piggare och allting är läskigt.

Ja ston piper lika mycket som hingstar skriker.Man kan inte jämföra ett sto med en enuk förlåt valack:angel:

Har du inte varit på något högstadiedisco :D lyssna på tjejerna när dom träffar varandra ;) IIIIIIIIIIIIIIIIIIIhhhhhhhhhhhhhhh låter det om dom, så "vi" kanske är närbesläktade med stona:angel:

Mitt sto är ALLTID trevlig även vid brunst men kan pipa ibland och jag tror att dom talar om för männen att hit men inte längre :D
Det är nog deras språk men vad det betyder vet jag inte...

Angående ston så släpper jag inga sådana i hagen med mina hästar.
Ston i hagen = problem. Det ska betäckas, det ska sparkas när de inte vill bli betäckta längre osv.

Där jag har pållen så går ston för sig och valacker för sig. Utom i "småponnyhagen". Lugnt och skönt!

Ston och hingstar är väl mer "på hugget"?
Att man kastrerar hingstar är ju för att de ska bli "lättare" och jämnare att ha att göra med?
Men allt har ju fördelar och nackdelar. Valacker är ju mer "jämna", man får ju inga "katastrofer" åt ngt håll. Men då kan ju även "topparna" utebli.
Med ston eller hingstar så kan det ju bli enorma "positva toppar". Men även "katastrofala dalar" man sällan upplever på valacker.
Tycker jag! :D

Men det jag tycker är konstigt är att jag uppfattar pipet som "stick".
Och sedan dit med näsan igen, andra hästen hälsar igen, stoet vrålar "stick".
Jag får inte ihop det?!:confused:

Fö så håller jag med om att vissa hästar piper mindre. Och borträknat ston som ska pipa i "uppvaktningssyfte", så är min åsikt att mkt ranghöga hästar, de är de som mkt sällan piper när de hälsar.

• Gilla
Reactions: Sar

Men när hon springer och låter i hagen, är inte det "hej här är jag, vilka vill umgås med mig??".

"Har du inte varit på något högstadiedisco :D lyssna på tjejerna när dom träffar varandra ;) IIIIIIIIIIIIIIIIIIIhhhhhhhhhhhhhhh låter det om dom, så "vi" kanske är närbesläktade med stona"
:rofl: :rofl: :rofl:
Instämmer HELT med det! :D

Men jag måste ha haft för mkt testosteron när jag växte upp, för jag lät aldrig så!:cool:

kopparberg skrev:
"För att ston är besvärliga och konstiga?"
Tyvärr är jag ofta lika "rasistisk" jag också när det gäller ston!:o

Sexsistisk är nog begreppet du söker. Rasistiskt hade det varit om man t.ex. ansett att det bara är svenska halvblod som piper.

Frågan var väl varför de piper. Ja, för att hävda sin position. En ledarhäst inbjuder till samvaro och på henne/hans villkor. Blir sedan den inbjudne för närgången eller mopsig så förtjänar den ett pip. Bättre än när frambenen far ut med.

Ston gör så oftare då de oftare har ledarpostition. Ston bestämmer när hanen får närma sig - när hon är mottaglig - och när han snällt helst skall hålla sig i andra änden av hagen. Eftersom de flesta hanar som är med ston är kastrater så finner de sig godmodigt i behandlingen. En tuff hingst kan ge svar tal och t.o.m. betäcka ett motsträvigt sto om han kommer åt. Med jakt, bett och sparkar om så behövs.

Hälsning Maja och Calil - Calil som fick ägna stor del av denna sommar i andra änden av hagen då han gick med enbart ston som var väl sammansvetsade. Emellanåt blev han inbjuden - ja ni vet när - och då stod han som ett fån och undrade varför han hade alla dessa rumpor under nosen.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det där med ledarston vet jag inte om det stämmer. Min tvååring piper till det 12-åriga stoet ibland och vice versa. Och det verkar vara mer kamratskap än ledarskap mellan dem. Mot den gamle snälle vallacken piper tvååringen mjukare och försiktigare och mot de två sent kastrerade vallackarna (som är övertygade de är hingstar) piper hon till lite hårdare när de blir allt för intresserade, men kan ändå inte motstå att gå och hälsa på dem igen och piper sedan igen då de visar intresse... :crazy:

Stackars valacken!:D Snöpt och dan, han kan ju inte fattat ett skvatt vad stona ville!:D
Synd han inte skrev dagbok, hade varit kul att se ordvalet där!:angel:

Just det med att hingstar inte tar en avvisning utan betäcker ändå och sparkar sönder ovilligt sto, det är väl anledningen till att man började skippa fribetäckningar?

*lånar knapp*
Var ingen sto-människa förr, ston=tjuriga, sura, besvärliga osv. Men nu står jag här med en 7 quarter-märr och älskar henne för sina egenheter :love: Fast hon inte e direkt stoig ,som andra jag vart me om, så har hon sånt där pipande för sig. Kan stå och nosa å va go me andra för att sen pipa/skrika och veva till med frambenet å då backa den andra hästen skrämt och vill helst inte se på henne...brunstig som icke brunstig... något kärvänligare när hon e brunstig :angel: men piper och så ändå..
Orkar som inte bry mig om detta vet att hon gör så och förvarnar andra om hästarna ska hälsa...
Ston e ston och precis som vi tjejer/kvinnor får vi inte som vi vill "berättar" vi det, så e det bara anser jag...

kopparberg skrev:
Stackars valacken!:D Snöpt och dan, han kan ju inte fattat ett skvatt vad stona ville!:D
Synd han inte skrev dagbok, hade varit kul att se ordvalet där!:angel:

Just det med att hingstar inte tar en avvisning utan betäcker ändå och sparkar sönder ovilligt sto, det är väl anledningen till att man började skippa fribetäckningar?

Är inte det en dålig hingst (dåligt lynne) som inte lyssnar på stoet om hon säger ifrån? Hur kan man våga betäcka med en sådan hingst? Rätta mig om jag har fel!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 345
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 070
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama