Varför "piper" ston?

kopparberg

Trådstartare
Jag har bara ägt valacker.
Så nu ställer jag en fråga som många säkert tycker är jättedum, men jag undrar verkligen!:D

Varför söker i stort sett alla ston kontakt med andra hästar, för att sedan "pipa" upprört när den andra hästen luktar på den? Vissa blir ju tom skitförbannade och hugger och/eller slår när den andra hästen svarar på kontakten.

Och vid brunst så söks det ju ännu mer kontakt (företrädelsevis då med hästar av motsatt kön), och "pips" ÄNNU mer.
Att ston söker kontakt med motsatta könet vid brunst begriper jag ju varför, men varför söka kontakt och sedan bli förbannad?:confused:

En märr i stallet jag nu står i, hon kom tom när jag red förbi deras beteshage direkt fram mot min häst. Gick alltså ifrån kompisarna och gräset för att söka kontakt med min häst.
Min häst är "en glad jäkel" som gillar sina hästkamrater, så han ville ju givetvis hälsa. Nu får han inte det, att hästar ska stå och hälsa över ett stängsel när jag dessutom rider, det är inget mina hästar får. Men det räckte ju med att min häst tog fram öronen och vände huvudet mot märren för att hon skulle bli FÖRBANNAD!:confused:
Varför söka kontakten och sedan vilja spöa upp kompisen som vill hälsa?:confused:

Sv: Varför "piper" ston?

Tyckte det var en rätt intressant fråga, jag har aldrig tänkt på det förr. Min märr piper ovanligt mkt enligt de andra i stallet. Men inte bara när hon blir arg på andra hästar. När hon tas ut på morgonen står hon och piper tills kompisen i hagen bredvid kommer fram och hälsar, sen kan hon börja äta sitt morgon hö. Dom verkar tycka väldigt mkt om varandra, jag har aldrig varit med om att hon har betett sig såhär mot någon annan häst.

Jag har också undrat över detta. detta Min häst beter sig på samma sätt, hon vill jättegärna söka kontakt med andra hästar, men kan bli skitsur om de "pratar" med henne.

Men beteendet varierar mycket beroende på vilken häst det är och om hon är brunstig eller ej. brunstar hon så tjuter hon för minska lilla, grintjejen!

Men vissa hästar i stallet går det hur bra som helst att hälsa på, brunstig eller ej! Hon väljer sitt sällskap verkar det som :D

Men vad lustigt! Det gör mitt sto också! Hon piper för vissa och är tyst med vissa. Det hade varit väldigt roligt om någon visste varför ston gör så här. Mitt sto är bara två år och har en bästis i ett tolvårigt sto, som hon inte piper åt annat än då kompisen äter upp hennes hö, knappt då heller. Däremot blir vallackarna som gärna hälsar alltid pipna åt. Ibland tror jag det är ett sätt att tala om att de hälsar för kraftigt. Men det är nog bara en förklaring. Ibland kan ju de som ni sagt pipa utan anledning! :)

Låter som du pratar om mitt lilla trevliga sto. Hon går nu för tiden under namnet surkärringen ;)
Hon kan stå och se så gladut så och sen rätt vad det är så skriker hon och slår med fram eller bakben... Hästen i fråga kan stå precis brevid eller flera meter i från och ändå så piper hon...

Piper, det gör även våra islandsvalacker när det kommer nya i hagen. Så inte vet jag om detta skulle vara specifikt för ston, eller så tror dom att de har blivit ston.:smirk:

hihi, vad lustigt....
Jag har också funderat på det ibland...
Vi har två ston i stallet ena är min och är en finnhäst den andra är en arab/dartmoor korsning och ägs av en annan. Arab/dartmorkorsningen piper så fort någon snusar på henne, eller så tar hon kontakten och piper som bara attans och sparkar med frambenen.
Min häst har jag aldrig hört pipa så, förutom när det ska slåss om rangordningen. :smirk:
Men hon är ju en pojk/flicka häst.:)
Hoppas det är någon som har ett bra svar på det!:banana:

Dom spelar Hard to get! :devil:

/en som också har en som inte bara piper utan vevar med frambenet 1½ m ovanför marken :eek:

Dreamer skrev:
Dom spelar Hard to get! :devil:

/en som också har en som inte bara piper utan vevar med frambenet 1½ m ovanför marken :eek:

du tog orden ur munnen på mig :D så ser jag på det också.

fast valacken kan också pipa när han hälsar på stona.

min lilla pålla piper inte! hon skriker!
man hör henne på lååång vägs avstånd! Sen smällen hon upp framhovarna oxå, 1.5 meter upp.
hon tror nog att hon är hingst :love:

Vår lilla shettisfröken som vi skaffade i våras går under smeknamnet "Minigrisen". Ser otroligt kul ut när hon står och vevar med frambenen och skriker och travaren och nordsvensken backar så fort att de håller på att sätta sig på bakhasorna. Denna procedur skall upprepas ett antal gånger varje morgon eller om någon av hästarna varit ur hagen på egen hand och blir insläppt igen.
Jag var jätteskraj när vi skulle släppa ihop den lilla med de andra två första gången, men jag insåg snabbt att hon kunde ta för sig :devil: .
Det var snarare så att jag blev orolig för de stora hästarnas mentala hälsa. Snacka om kuvade...:crazy:

Min valack piper :o :D Han ska hälsa sen skriker han, men han blir inte förbannad, min valack gör det oftare än stoet :crazy: :rofl:

När hästar hälsar på en total främling, då har jag också hört "pipande" från annat än ston.
Men det "pipande" jag menar är det städiga "pipandet" som vissa ston har.
Stod tex igår och kollade på ett av stallets ston som sökte kontakt med sin valackgranne i boxen bredvid och sedan började "pipa". Och de känner ju varandra sedan länge.

Jadu, jag har bara ston och det pips ordentligt här under det varmare halvåret.

16 åringen verkar dessutom vara konstant i brunst. Helt loj och gosig med de andra, vill vara jättenära och hänga på andra hästar, tills helt plötsligt bara: PIIIIP

;)

För att ston är besvärliga och konstiga? :angel:

En till valack-person här, som träffat på ytterst få trevliga ston... Dom flesta har varit griniga och aggressiva.. :crazy:
Kan komma på ett ända sto vi haft i stallet som varit riktigt trevlig, en döl. Hon var inte stoig och bråkig.

"För att ston är besvärliga och konstiga?"
Tyvärr är jag ofta lika "rasistisk" jag också när det gäller ston!:o

Mest rädd är jag att jag ska köpa ett sto, och sedan visar det sig att jag fått ett sto som är oridbart vid brunst på halsen!:crazy:
Men jag har lite ändrat uppfattning om ston när jag flyttade pållen till stallet han nu står i!
Stallägaren har i nuläget i stort sett bara ston hon tävlar/tränar, och inget av dem är tjurigt eller annorlunda vid brunst. Så inga utvägringar på tävlingar vissa perioder i månaden, ingenting!
Visst, det "pips" ju, men de är faktiskt inte ens "lätta" vare sig fram eller bak!

Ja tycker så många ston verkar ha väldiga problem vid brunst, jag menar ju egt inte att dom är dumma, det finns ju en orsak att dom uppför sig som dom gör.

Men har man träffat x antal ston som helt enkelt är elaka mot mina stackars valacker trots att dom inte gjort nåt annat än finnas till, så blir man ju lite skeptisk...

Har ridit en hel del ston och tycker om att just rida dom, det är i hanteringen jag tycker dom är jobbiga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 345
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 070
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur