Varför och när ... kandar??

J

J3O

Varför använder man kandar? (varför bytar man "upp" sig från vanligt tränsbett till kandar eller liknande bett)

När är man redo att börjar använda kandar?
Är det när man rider med sitsen och slutat rida med tyglarna (vid bromsning, svängar osv.)

Tacksam för trevliga svar... :d

Sv: Varför och när ... kandar??

Personligen tycker jag att man på sätt och vis byter ner sig när man byter till kandar. Med ett kandar ser ju hjälperna man ger till hästen jättesmå ut men saken är ju den att för hästen blir hjälperna ganska stora. Orsaken till att man byter till kandar är alltså att man som ryttare vill kunna ge så osynliga signaler som möjligt (vid korrekt användning, somliga använder det dock som en starkare broms :eek: ). Nu måste ju man (tyvärr) använda sig utav kandar i de högre dessyrklasserna så med andra ord så måste man ju då börja med kandar någon gång. En lämplig tidpunkt anser jag då är när man kan utföra de rörelser i den "klassen man vill delta i" på ett vanligt tränsbett med en så minimal användning som möjlig utav bettet. De elementära sakerna som att "bromsa och svänga" ska man inte behöva använda bettet till utan det använder man sätet till.

Varför det anses "fint" att rida med kandar tror jag beror på att det är ganska svårt att kunna rida korrekt med en stång. Endast "skickliga ryttare" bör rida på stång. Tyvärr verkar det som om många har glömt att det inte är stångbettet i sig som gör ryttaren skicklig...

/Sara - som anser att ju skickligare en ryttare är desto mindre med utrustning krävs det för att kommunicera med hästen

Sv: Varför och när ... kandar??

Jag skulle vilja påstå att det i princip är när hästen är så väl grundutbildad att man har nytta av stångens funktion (tex att länga överlinjen) men ännu inte kommit så långt att man klarar sig utan tränsets funktion (tex för att ta ledande tygeltag).

Historiskt sett gick ju hästens skolning ut på att den skulle kunna ridas på en hand även i skolor över marken och en del av de tankarna lever kvar i dressyrridningen, men man förutsätter inte att hästen blir så väl utbildad att den kan ridas på enbart stång.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Lavinia
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 273
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 414
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar