Varför och när... Kandar

J

J3O

Varför använder man kandar? (varför bytar man "upp" sig från vanligt tränsbett till kandar eller liknande bett)

När är man redo att börjar använda kandar?
Är det när man rider med sitsen och slutat rida med tyglarna (vid bromsning, svängar osv.)

Tacksam för trevliga svar... :d

Sv: Varför och när... Kandar

Jag brukar säga att kandaret kan man börja använda när hästen går med avslappnad överlinje i bärig form i alla gångarter och övergångar. Tygelhjälperna skall vid det laget bara vara små. Att man t ex rider avsaktningar och svängar med sätet, som du skriver och inte sliter hästen åt höger eller vänster.

Kandaret är till för att förfina hjälperna. Stången fungerar så att om man bara har tygelns vikt som kontakt som grund, och hästen spänner nacken och/eller käken och går över tygeln eller så, så tar stången automatiskt. Därav måste hästen kunna/orka gå i rätt form i alla gångarter och övergångar så att man inte tvingar den att göra något den ännu inte orkar, med hjälp av en hävstång. Med kandar kan man "lägga åt" stången genom att höja handen, och ta på bridongen ensidigt genom att vrida om handen så att naglarna kommer upp. Mer än så skall inte behövas.

Att hästen slappnar av i nacken och går med välvd hals på tygeln får inte åstadkommas med hjälp av stången när det lärs in. Då får man samma resultat som alla dessa hopphästar som går på pelham hela tiden. Om man sätter på ett träns blir de "jättestarka". Detta är för att om hästen lär sig att "ge efter" vertikalt innan den har lärt sig att ställa åt sidan inacken, så ger den efter längre bak. Då spänner den emot med musklerna högre upp i nacken och ger efter längre ner, och då blir den stel och stark där den egentligen skall ge efter.

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/precepticious_flexion.gif

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg: det är också viktigt att ryttaren har en självständig sits så han/hon inte håller balansen i tyglarna.

Förvisso. Men "avslappnad överlinje i bärig form i alla gångarter och övergångar" händer inte om ryttaren hänger i tyglarna, så det var underförstått.

T

Jag ska ställa lite dumma frågor till dina kommentarer....

Noir2 skrev:
Jag brukar säga att kandaret kan man börja använda när hästen går med avslappnad överlinje i bärig form i alla gångarter och övergångar. Tygelhjälperna skall vid det laget bara vara små. Att man t ex rider avsaktningar och svängar med sätet, som du skriver och inte sliter hästen åt höger eller vänster.
Och varför behövs kandaret öht då?
Noir2 skrev:
Kandaret är till för att förfina hjälperna. Stången fungerar så att om man bara har tygelns vikt som kontakt som grund, och hästen spänner nacken och/eller käken och går över tygeln eller så, så tar stången automatiskt. Därav måste hästen kunna/orka gå i rätt form i alla gångarter och övergångar så att man inte tvingar den att göra något den ännu inte orkar, med hjälp av en hävstång. Med kandar kan man "lägga åt" stången genom att höja handen, och ta på bridongen ensidigt genom att vrida om handen så att naglarna kommer upp. Mer än så skall inte behövas.
Tessan

Varför behövs stången här om hästen är väl förberedd och redan går med avslappnad och längd överlinje i alla gångarter?

I mer samlande arbete kan stången behövas(ex piaff) säger du Kanske????
Men varför då om hästen är så skolad att man inte behöver stång tidigare i utbildningen. Varför behöver man en hävstång då?

/T

Senast ändrad:

Nan BEHÖVER inte en stång, men den gör det enklare att behålla halsens välvning och avslappning i underkäke/tunga/nacke. Det är ett redskap som gör att hästen har mycket mer respekt för handen, så att när man rider galopp-saxen med bytena (det förbannade räknandet) och riktningsändringarna, omställningarna och hela klabbet så behöver man inte bekymra sig om att hålla hästen "på bettet" utan det gör kandaret åt en.

Nu kanske det låter lite överdrivet, men som sagt, man behöver ju inte kandar, det bara blir enklare. I tävlingssammanhang tror jag att man skall visa upp att man klarar av att hantera det, precis som sporrarna...

Tessan

Sorry om jag var lite provocerande ;) men jag fortsätter att ifrågasätta :p

Jo, jag förstår hur du menar men säger du att det är helt fel då att rida på kandar om hästen behöver en vägledning i formgivningen under MSV?
Varför är det berättigat att använda stången till lite "bänd" av överlinje i en galoppsaxen och inte för att få till en bra travigångsättning eller en galopp-öppna?

Om hästen är väl förberedd för uppgiften och ryttaren skicklig så bla bla....

/T

Nej, kanske inte vägledning. Man måste vara försiktig med ett kandar för man kan överfordra hästen. Det är ju grader av allt. Men generellt så kan en häst som går smidigt i alla gångarter och övergångar även fås att göra det i svårare kombinationer, som till exempel då man måste ställa om och byta riktning och klämma in ett byte allt på samma gång. De protester man får då är oftast inte för att hästen inte orkar/klara utan för att det blir för många signaler på samma gång. Och istället för att enbart tränsbettet betyder "sök dig fram" så betyder det "ställ om" och kandaret anger "sök dig fram".

"Om hästen är väl förberedd för uppgiften och ryttaren skicklig så bla bla...." så som de flesta som tränar galoppsax med framgång så kan det visst göras på träns! Det är inte fråga om det.

Varför behöver hästen vägledning i formgivningen i MSV? För att den inte gick på tygeln i lätt A? För att ryttaren försöker dra ihop hästen till samling? För att den kastar sig i bytesträningen? Varför? För att den slår sig fri i några komplicerade övergångar? Om den kan gå alla gångarter och övergångar på tygeln på träns brukar det inte finnas så mycket annat som ställer till problem i MSV. Vilka av ovan som inte är lämpliga för kandar säger sig själv. ;-)

Tessan

Man kommer åt andra delar av halsen med stången än med tränsbettet. Så det kan vara bra att varva ibland ifall hästen skulle ha någon spänning i halsen med tränsbettet som kan få "vila" med stången eller tvärtom.
Likaså kan det vara lättare/svårare att komma åt hästen på olika sätt.
Men det finns säkert 1000 olika teorier om varför man rider med såna bett.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar