Varför och hur blandrasparningar/huskattparningar?

Sv: Varför och hur blandrasparningar/huskattparningar?

KL Kan inte se att raskatter har någon hälsomässig fördel framför huskatter.
Den dagen huskatterna får samma genetiska hälsoproblemn som raskatterna kan vi börja prata om hälsoprogram.
Att avsiktligt blanda ras o huskatter tycker jag däremot är fel.
PL

När det gäller just HCM så anses förekomsten hos huskatter vara densamma som hos raskatter. De enda som skiljer sig med avseende på HCM är aby, somali och de orientaliska raserna. Hos dessa raser anses HCM vara extremt ovanligt.

Detta enligt den forskning som finns och eftersom HCM generellt anses nedärvas autosomalt dominant kan man inte skulla eventuella problem med HCM på smal avelsbas. Så i fallet med HCM är huskatter lika utsatta som raskatter.

HCM är knappast ngt större problem hos de huskatter jag träffar på.
PL

HCM är ett lika "stort" problem hos huskatter som hos raskatter (enligt de kardiologer jag har pratat med). Det innebär dock inte att HCM är ett stort problem hos raskatter. Hos min ras är det inte ett stort problem, men vi har iaf koll på läget och testar vid behov. Något som knappast sker på huskattområdet.

Varför argumentera med något som inte är något stort problem???
Eller var HCM det enda du kunde hitta som skulle vara lika vanligt på huskatter som på raskatter?
PL

Jag vill poängtera att det finns en skillnad i "medvetenhet" eller vad man vill kalla det. HCM är ett typexempel. Det förekommer i ungefär samma omfattning hos huskatter som hos raskatter. Däremot finns inte medvetenheten om HCM hos huskattuppfödare. Således testas inte avkommor till tex. huskatter som dött i typiska symptom av HCM. Husatter som dött i typiska symptom av HCM obduceras inte. Vet man inte om problemet finns det inte och således kan man fortsätta producera katter som för sjukdomen vidare.

Inom raskattavel finns medvetenheten på ett helt annat sätt (sedan finns det tyvärr en del undantag) så testas det inte rutinmässigt så testas det iaf vid behov. På så vis kan man minska spridningen.

Ja men totalt sett är problemen mkt större inom rasaveln, därav medvetenheten(där den finns o problemen inte bara förnekas).
PL

Så du menar att de sjukdomar raskatter har uppstod i samband med att de blev just raskatter eller?

Enligt de kardiologer jag pratat med (förmodligen samma som Sol men) så är HCM lika vanligt hos huskatter som hos raskatter, med undantag för några få raser där man idag är medveten om problemet och oftast både DNA-testar och scannar. Hur många obducerar en huskatt som dör av okänd anlening i 7 års ålder?

FIV och FeLV har ju inte ett dugg med ras att göra, och det är inget "huskattuppfödare" brukar bry sig om...

Uppföljningen av andra sjukdomar är ju så gott som ickeexisterande hos huskatter, klart man kan låtsas som att ärftliga problem inte existerar då. Jag VET att min avelshonas mamma, mormor, mormorsmors osv har varit friska och levt 15-20 år.

Ja jag menar att de genetiska problem som många raser har är kopplade till antingen den snäva avelsbasen, rasegenskaperna i sig eller att man avlat vidare på svaga individer. Jag är medveten om att uppföljningen inte är lika bra bland huskatterna men du skall inte inbilla dig att inga huskatter behandlas alt obduceras eller att alla raskatter gör det!
PL

Fast just det där att avla på svaga individer tycker jag att huskattsaveln också kan ge riktiga typexempel på eftersom det i princip inte förekommer någon avelsvärdering alls där. Jag har ju en huskattfamilj som jag följt över fem generationer där alla generationer varit belastade med någon form av fel, mentalt eller fysiskt.

Dessutom upplever jag att man lyckats mycket bättre inom kattvärlden än inom t ex hundvärlden att undvika inavelsdepression genom att tillåta inkorsning av andra raser. Eller är jag för insnöad på rexar nu?

Det är väl inte bara på rexar andra raser korsas in. Perser har parats in hos birma och brittiskt korthår, inom eruopé-aveln är det fortfarande tillåtet att ta in noviser (inom IDP), i maine coon-aveln används amerikanska noviser, ocicat får man väl para in tex. aby i, inom sphynxaveln paras det ut med andra raser, när det gäller korater kan väl noviser från Thailand fortfarande tas i avel... några exempel.

Jepp, detta var råd från våran veterinär, hon vill inte kastrera förrän vid 1 års ålder och rådde till p-piller nu när katterna är runt 6 månader.

Vi vill inte byta veterinär heller för denne är jättebra och varit med från början (med hittekatten då den var 4 veckor).

Men som du säger har jag för mig att förra katten vi hade kastrerades vid 6-7 månaders ålder (annan veterinär)...

Jag är en sån där människa som hellst inte vill betala för en katt faktiskt... För jag menar, kommer det en katt till mig så kommer jag sköta om den superbra, ge den allt, uppfylla dess behov, regelbunden veterinärkoll, hålla den försäkrad mm mm....

En katt är inget man själv kan utnyttja förutom dess sällskap. Därför tycker jag det är skillnad på katt och tex köpa hund eller häst.
Hundar och hästar kan man utnyttja mer för sin egen del och intresse. Katter är så självständiga.

Självklart kan man tex ställa ut en katt men utställning är inget som tillfredställer mig.

Jag betalar för kattens sällskap i form av att jag ger den mat, håller den frisk och försäkrad. Och då vill jag åtminstone inte behöva betala för djuret, inte tusenlappar i alla fall.
Det finns så himla mycket katter och jag ser inte alltid skillnad på en raskatt och en huskatt.

Fast tänker man efter så kanske det också är för att det finns människor som jag som det finns så mycket "överblivna" katter.. Jag vet inte?
500kr kan jag tänka mig lägga ut på en katt men då ska det verkligen vara nåt extra med den katten.

Jag har betalat för en katt en gång, dom ville ha 100kr för den men jag hade bara 75 på mig. Jag fick katten ändå. Den såldes ur bakluckan på en bil på en parkering utanför ett köpcentrum...

Men nu är du snäv. Inom min ras iaf börjar man testa efter några få exemplar av sjukdom. HCM är inte speciellt utbrett på britter, läste nånstans om några procent av hela rasens antal. Trots det testas alla avelsdjur. Att man har börjat testa betyder inte att det är ett stort problem. Vilket du borde veta.

Men kan du inte tänka dig att betala för "servicen" att få hem en katt som är vaccinerad, ID-märkt, kastrerad och veterinärbesiktigad? Att betala för de kostnader uppfödaren har haft snarare än att betala för djuret som sådant?

Jag skulle definitivt inte betala 7000 kr för en raskatt om inget blivit gjort, det jag betalar för är ju vad som blivit gjort med katten s a s.

Så är det väl inom de flesta raser när det gäller just HCM. Man börjar testa snarare för att få sig en bild av hur läget är, inte för att det faktiskt finns problem. Man försöker ta reda på om det egentligen finns ett testbehov eller inte.

Precis. P_L verkar ju tro att tester görs för att det är ett jätteproblem.

Jag kan inte påstå att jag är särskilt insatt i utbredningen av HCM i raskatter respektive huskatter men om det är som du säger måste man ha testat en hel del huskatter!
Vad jag däremot vet är att bara en mindre del av katter med anlaget utvecklar kardiomyopati o att bara hälften av katter med kardiomyopati bär på anlaget. Vidare ser jag hjärtinsufficiens som ett mkt ovanligt problem på de katter jag behandlar.
PL

Senast ändrad:

Du verkar tro att ingen har någon koll på vad som finns inom huskattspopulationen!
PL

Visst de oftast väldigt snäva avelbaserna innebär att man måste ta tag i problem mkt snabbare än i en större population med större genetisk spridning.
PL

Det har undersökts huskatter i vetenskapligt syfte men huskattuppfödare gör det inte direkt på eget bevåg. Sedan handlar det en del om enskilda kardiologers erfarenheter också, en del av dem för egen statistik pga. intresse.

Katter testas för HCM med ultraljud. DNA-test finns för ragdoll och maine coon, men det finns antagligen hundratals olika gener som orsakar HCM hos katt så även de maine coons och ragdolls som DNA-testas n/n måste ultraljudas.

Det går således inte att rakt ut säga att många av de katter som bär på "anlaget" aldrig utvecklar kardiomyopati. Ärligt talat så är DNA-testerna inte ens så pass gamla att det går att göra en vettig utvärdering av hur stor andel av de katter som har DNA-testats positivt som faktiskt utvecklar HCM.

HCM är ingen enkel sjukdom på något sätt och väldigt många katter går helt symptomfria trots att de har HCM. Hjärtinsufficiens drabbas de inte av förrän i väldigt sent sjukdomsstadie och en del dör knall och fall. Sedan är det såklart fullt möjligt att en katt hinner dö av tex. njursvikt innan den dör av sin HCM (som man inte ens behöver märkt av i form av kliniska symptom).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka