Sv: Varför nattbelysning?
det var faktiskt en tjej från buke som hade häst, den satte väldigt mycket vinterpäls jämt och den fick klippas flera ggr per vinter.. när hon sedan bytte stall så märkte hon att dom hade rejält med ljus, från kl 06 till 22/23 badade stallet i ljus och det var nytt, för i gamla mörka stallet var det släckt sålänge ingen människa var i där och gjorde något.. och till vintern blev hon förvånad.. hästen satte knappt någon vinterpäls..
jag kan väl bara tala för de erfarenheter jag har, ena ridskolan har tänt i stallet mellan 06 och 22, allt är vitmålat och det är mycket bra lampor, alla hästar ser ut genom fönster, det är nästan aldrig någon skolhäst som behöver klippas, några av ponnierna klipps bara.. på andra ridskolan tänds det kl 7 och det är träfärgat inne och lite färre lampor, ridskolehästarna står mitt i stallet och har inga fönster, samtliga klipps varje vinter..
alla hästarna är i blandade åldrar och raser, några halvblod, några importer, några korsningar etc etc..
jag nekar inte till att genetik har en stor del i pälssättningen, för det har den, tinker, welsh cob, nordsvensk, gotlandsruss, shetladsponnier har generellt sett grövre päls än arabiska fullblod, enghelska fullblod, tyska sportponnies etc etc..
att temperaturen styr som någon sa håller jag inte med om.. i ett större stall är innetemperaturen väldigt jämn över hela året och en regning sommardag känns kallare än en solig vinterdag temperaturmässigt sett i luften..
en av skolhästarna på ena ridskolan (där alla klipps) var så raggig och tjock i pälsen efter betet att dom var tvugna att klippa honom redan för 2-3 veckor sen.. sista veckan på betet var ganska regning och molnig..
gener, ljus och vitaminer (D från solen, B för huden) tror jag är de tre största ingredienserna som styr hästens pälsvolym och kvalitet..