Varför (nästan) alltid vänster sida i trailer?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Myy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 122
Sv: Varför (nästan) alltid vänster sida i trailer?

Lastar min häst lite både ock.
Bra väg vilket ofta betyder stora vägar med tung trafik, lastar jag oftast på höger sida för att hästen ska slippa stå så nära trafiken.
Mindre vägar ofta också lite sämre väg, lastas det på vänster sida av samma anledningar som tidigare nämnts.

Nä, det går inte så bra för hästen om trailen välter, just därför ska man undvika att placera "last" på ett sådant sätt som ökat vältrisken.

Och vad vill du säga med det? Att olyckor händer oavsett hur försiktig man är? Det vet nog vi alla här redan om, men åter igen - man kan välja att öka risken för olyckor eller minska den.

Att köra lite för fort i en skarp kurva var bara ett lite tydligare exempel på när en trailer kan välta. Vi kan lika gärna använda oss av ett älg-exempel;

Du kör i godan ro då en älg hoppar ut på vägen, den reaktion som varenda förare gör i en sådan oväntad och farlig situation är att stå på bromsen och väja. Spelar ingen roll vem man är eller hur van man är, och van vid sådana situationer blir man aldrig.

Hur som helst, släpet börjar såklart att slingra sig, hästen blir orolig och rörelserna förrvärras. Tillslut kanske högerhjulet skär ner i vägkanten och eftersom denna häst var placerad på höger sida så dras hela ekipaget ner i diket och trailen välter åt höger.

Hade hästen stått på den vänstra sidan hade chanserna får att få upp högerhjulet på vägen igen varit betydligt större, eftersom det vänstra hjulet, kombinerat med hästen 500kg på den sida, hade hjälp till att "häva upp" det.

Har också alltid lastat hästen i vänster sida p g a att vägen är lutande för att regnet ska rinna av. Klart större risk att välta om man lastar på höger sida.

De gånger jag kör med bara en så står den på högersidan, bort från trafiken, av lite olika anledningar.

(Släpet jag har är av samma modell som det som används i Falsterbo Ride & Drive, bla pga det så är jag inte särskillt rädd att det ska välta. Så jäkligt kör jag aldrig)

KL

Och hur många av er, som lastar hästen till vänster, har skötardörren till vänster? Hur upplever ni detta?

Man lastar mot mitten av vägen med andra ord vänster i högertrafik eftersom vägarna är lite runda. De lutar ut mot diket för vattenavrinningens skull. Lastar man då mot diket lutar släpet redan lite mot diket o en vältningsolycka kan bli en trist sanning.

Skulle det vara ngt problem menar du:confused:

Vet inte, eftersom jag aldrig haft dörren till vänster. Därför frågar jag. Men det borde ju blir trängre för människan (om denne använder sig av dörren) och risk för skador (på människan), om hästen skulle bli orolig. Eller??

lastar alltid ensam eller tyngst häst på vänstersidan, pga vältrisken. det står till och med på hemsidan till vissa trailerförsäljare att man bör lasta på vänstersidan.
har dörren på vänstersidan och har aldrig upplevt det som ett problem att hästen står precis innanför, jag kan lätt kolla att den är ok o prata med den om den skulle behöva stå en stund extra. ingen av våra hästar har krånglat när man ska in till dom, de bara flyttar på huvudet när man börjar kliva in. de står alltid lugnt i släpet.

Vet inte, eftersom jag aldrig haft dörren till vänster. Därför frågar jag. Men det borde ju blir trängre för människan (om denne använder sig av dörren) och risk för skador (på människan), om hästen skulle bli orolig. Eller??

Den enda nackdelen med det är om man måste se till hästen akut på en motorled- att man själv står mot trafiken.

Den vettigaste utformningen är att ha ev. fronturlastning på vä. sida o skötardörren på höger.

Jag lastar alltid på höger, så hästen kommer längst från trafiken. Tror inte att vältningsrisken är större, även om vägarna lutar lite. En normal hästtransport jämnar ut tyngdpunkten över axeln/axlarna, så även om hästen står åt den nedåtlutande sidan av vägen, så ska släpet gå lika stabilt så länge föraren kör med omdöme! Är lastbilschaffis och ser så många vansinniga omkörningar, där bilar ligger otäckt nära t.ex. sidan på en hästtrailer. Skulle aldrig vilja ha min häst längst ut, om någon skulle toucha mitt släp! För mig känns det helt självklart att i första hand lasta på höger sida, oberoende av var skötardörren sitter.

Du missar poängen- det är inte bara ett fordon på vägen. Säkerhetstänk.
OM man är tvungen att flytta sig ngt ut från vägen - pga medtrafikanter eller vilt. så tippar det mkt lättare.

*kl*
Har alltid lastat min häst på högersidan just för att skötardörren är på höger sida. Detta för att han varit svårlastad och det varit mer inbjudande att gå in mot sidan med skötardörren om den är öppen vid lastning. Har inte haft en tanke på detta med vältrisk :o Men han står alltid brett är det inte lite mindre vältrisk då ?

Hej!

En snabb fråga: Varför lastas hästen nästan alltid så att den står till vänster i hästsläpet?

(Vet ej om tråden ligger rätt.)

För att inte riskera att kärran tippar om man skulle råka köra ut för långt ut till höger, t.ex. ut i en lös vägren. När man möter på småvägar har man ibland inget val.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
603
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Squie
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 419
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025