Varför (nästan) alltid vänster sida i trailer?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Myy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 122

Myy

Trådstartare
Hej!

En snabb fråga: Varför lastas hästen nästan alltid så att den står till vänster i hästsläpet?

(Vet ej om tråden ligger rätt.)

Sv: Varför (nästan) alltid vänster sida i trailer?

Hej!
Min ponny åker alltid på vänstersida. Pappa har sagt att det är bättre eftersom vägen är jämnare i mitten än ute på kanterna. När hästen står på vänstersida så står den ju mot mitten :)

Jag lastar alltid till vänster för att det är längre från vägrenen och om man mot förmodan skulle råka köra ut för långt i vägrenen är det mindre risk för olyckor, eftersom det inte är så tungt lastat där.

// Anna

Jag lastar alltid till vänster för att det är längre från vägrenen och om man mot förmodan skulle råka köra ut för långt i vägrenen är det mindre risk för olyckor, eftersom det inte är så tungt lastat där.

// Anna

samma här...

Jag lastar på den sidan för att min dörr sitter på andra sidan och jag vill inte ha hästen precis över mig när jag går in.

om vägen utan att man ser det skulle vara "mjuk" i vägrenen så minskar man risken att välta om hästen står till vänster.

det är också lättare att styra in från kanten om vikten ligger till vänster.

om vägen utan att man ser det skulle vara "mjuk" i vägrenen så minskar man risken att välta om hästen står till vänster.

Håller fullkomligt med föregående talare :bow:

Hej!

Ja, jag har också alltid lastat till vänster. Men var och tittade på en trailer som hade dörren till vänster och precis som "fiffilin" skriver så vill jag ju inte "ha hästen direkt över mig" då jag kliver in i trailer.
Ibland så slår min häst med frambenet (vänster) och då finns ju risken också att dörren går upp om den sitter till vänster och hästen står till vänster. Eller??
Ska nog ta och titta på ett par trailers till.....

Precis därför! (plus att "dörren" (fronturlastningen som jag använder som dörr bara) sitter på höger sida så det är bara ett plus)

Instämmer helt i ovanstående!Säkerhetstänkande...

Delvis knapplån.
Jag har alltid lastat på vänster sida som de flesta av er andra.
Men när jag hämtade en häst hos uppfödaren senast så lastade hon på höger sida. Varför? Jo hennes resonemang var att man alltid (nästan) ligger i högerfilen så blir man påkörd så är det på vänster sida. Så hon ville ha bort hästen från den sidan.
Fråga mig inte vilket som är det rätta, jag fortsätter att lasta på vänster sida av gammal vana.

/B

som vissa redan har nämnt, skulle däcken råka komma utanför vägkanten och hästen står på högersidan så blir det mer vikt ut och det är större risk att släpet glider ner än om hästen står på vänstersidan..

Delvis knapplån.
Jag har alltid lastat på vänster sida som de flesta av er andra.
Men när jag hämtade en häst hos uppfödaren senast så lastade hon på höger sida. Varför? Jo hennes resonemang var att man alltid (nästan) ligger i högerfilen så blir man påkörd så är det på vänster sida. Så hon ville ha bort hästen från den sidan.
Fråga mig inte vilket som är det rätta, jag fortsätter att lasta på vänster sida av gammal vana.

/B
Hälsa den kvinnan att släpet välter mindre lätt om den skulle bli påkörd av mötande.
Blir det en rejäl kollision blir nog utgången densamma.:crazy:

vi lastar alltid på högersida för att vi har trängre på vänstersida då vi har sadelkammare. och för att de e lika stor risk att man kan bli påkörd på högersida som att åka lite nedanför väggrenen och om man blir påkördså e de oftast från högersida då och då kan hästen bli klämd och mer skadad.
tror inte de finns nått rätt och fel.

Nu svamlar du:cool:
I länder med högertrafik sker de flesta skadorna på bilens vänstra sida.

Därför att:

Vägar är inte helt platta, utan något upphöjda i mitten för att regn och smältvatten lättare ska rinna bort från vägen. Det innebär att står hästen på höger sida av trailen så finns risken att den välter vid t ex en skarpare kurva (kombinerad med högre fart oftast), eftersom det vänstra hjulet inte fungerar speciellt "stöttande" då den automatiskt blir högre placerad.

Har vägkanten dålig bärighet (vilket det flesta vägarna verkar ha...) och man råkar komma lite för nära kanten så kan högerhjulet skära ner, med följden av att trailen välter och/eller det blir himla svårt att få upp ekipaget på rätt köl igen.

Man kan kort och gott säga att vältrisken ökar om hästens står på högersidan.

Sen så kan inte hästen trafsa med handtaget heller om frontdörren är på högersidan och hästen på vänster. Kommer ihåg en unghäst som bara älskade att öppna dörren när lufttrycket lättade vid rondellkörning - hon var högerhästen;)

Och det här med att det är bättre att placera hästen på högersidan pga krockrisken. Krockar man med hästsläp så går det åt helvete oavsett hästens placering, sen finns det ju såklart olika grader av det men...

sorry mena vänster sidan.. efterssom vi har hästen på höger:P

välter man mad ett släp så går de nog inte så bra med hästen då häller! och jag vet 2 som vält me släp den ena hade 2 hästar i och den andra hade hästen på vänstersida... och om man är van att köra släp så vet man att man ska inte köra förfort i kurvor..
jag anser att de kan hända skador på vilken sida dom enstår på!

Lastar på höger sida, för att OM transporten skulle välta (ner mot diket) så vill jag inte att han ska ligga på mellanväggen...

Har också skötardörren på vänster sida och vill ha lite plats när jag kommer in i släpet.

Fast oddsen är högre att det faktiskt välter om du har den på höger.
Står den på vä. kan du undkomma med blotta förskräckelsen.

Jag kliver i princip aldrig in i skötardörren. Tränsar genom att stå kvar ute.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: Squie
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 412
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring