Varför man inte skall anväda bogskydd

Sv: Varför man inte skall anväda bogskydd

OM man sett att hästen är svullen, varför låter man fortfarande det finnas tryck kvar över detta ställe?!?!?! Byter man inte automatiskt täcke då??
Så att skylla på bogskyddet är nästan skrattretande då det inte är den det är fel på, utan troligen täcket som har dålig passform!

Nästa gång, fundera på att köpa/byta till ett täcke som passar.

Jag kommer ihåg tråden som postades när det uppkom.

Var en bild på en extremt svullen manke som uppkommit på natten.
Såg inte bra ut.
Kommer även ihåg att ts skrev att det satt i ett tag och vet iget kunde göra.

Läskigt att det blev ett sånt fult sår av det..

Ts-lycka till och hoppas det blir bätttre snart!!

hon gick mer eller mindre otäckt på natten efter detta (är det ännu om möjlihet ges) Ute måste vi dock ha täcke på då hon är heltklippt och det för tillfället är ca 10 grader kallt med blåst

Vad om du skulle ta och utveckla ditt svar lite, om du nu vet tillräckligt för att veta att Michellan(sp?) hade fel?

Jag är också intresserad av att veta mer om uppkomsten av vita hår, men på ditt svar låter det som att du tycker att det är trögt att ens ställa några frågor om det.

Ts: Beklagar skadan på hästen, ser verkligen inte trevligt ut.

Spånar vilt nu:
Alla säger skav. Av detta härleder de att TS ljuger, ett skav med det där utseendet uppkommer inte över natten. Det är sant. Därav skäller de på TS för hennes hästhållning.

Jag har ingen aning om TS:s hästhållning, men jag utgår gärna från att folk pratar sanning, annors är det ju ingen vits att diskutera något över nätet.
Dessutom tror jag att om TS nu ser om sin häst endast en gång i veckan och då tar av täcket och upptäcker detta skav från förra veckan (så som man måste anta om man antar såret har uppkommit av skav), så skulle hon nog inte posta någonting om det på ett forum, utan närmast gömma undan skadan.

Så alternativa uppkomstsätt för detta sår, om det kommit över natten:
Svullnad utav tryck, kanske? Om täcket tryckte lite från början så gör det väl det mera då bogskyddet också skulle rymmas under.
Vad var bogskyddet för material? Vissa syntetmaterial bränner huden illa vid tryck och skav... (detta har jag inte jättebra koll på dock)
Svullnader vätskar ibland och november var svinkallt, kan hästen ha fått en ytlig förfrysning? Det syns inte förrändet plötsligt uppstår ett sår då den döda vävnaden stöts bort.

Nu har jag spånat vilt, välkommen att slakta mina teorier. ;)

Anledningen att jag misstänker något annat än skav är att TS säger:
-det uppkom över en natt
-pälsen fanns kvar initiellt

//fortfarande ingen veterinär, bara nyfiken (och godtrogen):angel:

KL
Jag har använt mina bogskydd dagligen och mina har inte fått såna sår. den nya har lite avskavd päls mellan bogen/benen. Men det är första vintern jag har henne. Så jag vet ju inte allt om henne så. Så ska sy på teddy på hennes nederkant.
Men som resten säger, fel sorts täcke???
Men hoppas det blir bättre iaf...

KL

Tråden borde nog snarare heta "Bevis för att bogskydd inte är ett dugg tryckfördelande."

Inte för å låta otrevlig eller så men sitter täcket så illa så köp ett nytt.. Sitter de så dåligt att man ska behöva bogskydd så byt.. de e mitt tips.

KL

Tråden borde nog snarare heta "Bevis för att bogskydd inte är ett dugg tryckfördelande."

Håller med dig. Min valack har skav på bogarna jag köpte först ett bogskydd som jag endast provade för det fanns ju ingen gjord under magen. Det åkte ju upp till öronen på han. ;)
Därefter ser jag i hööks ett bogskydd med gjord under magen som jag köper. Töjbart och stretchigt men jäklar vad det satt åt runt halsen =/: Jag fick andnöd att bara titta på han. Sömmen snörjde ordentligt runt halsen/manken.
Så nu kör jag på det jag alltid gjort... sprayglans på bogarna så glider täcket lättare ( inbillar mig det iaf) ;)

KL

Håller med dig. Min valack har skav på bogarna jag köpte först ett bogskydd som jag endast provade för det fanns ju ingen gjord under magen. Det åkte ju upp till öronen på han. ;)
Därefter ser jag ett bogskydd på internet med gjord under magen som jag köper. Töjbart och stretchigt men jäklar vad det satt åt runt halsen =/: Jag fick andnöd att bara titta på han. Sömmen snörjde ordentligt runt halsen/manken.
Så nu kör jag på det jag alltid gjort... sprayglans på bogarna så glider täcket lättare ( inbillar mig det iaf) ;)

Liknande trådar

Hästvård I NOVEMBER fick min häst ett sår på manken, de mesta har växt igen, kommit ut vit päls och så vidare... Men kvar finns ett kanske 1...
Svar
3
· Visningar
2 767
Senast: em-pirre
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Constance
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka