Varför man inte skall anväda bogskydd

vinkelina

Trådstartare
169017_10150376675685464_878395463_16607754_3163604_n.jpg

Varför man inte skall använda bogskydd. Detta sår sitter på manken. Hade bokskydd på för att spara på manen då täcket låg och skavde på, har en häst med lång man.

Detta har uppstått i början på november, och ser ännu ut på detta sätt. All den vita päls var oxå sår. Totalt ca 10 cm. Först var det även en knytnässtor svullnad där, som faktist gjorde att man inte såg att det var ett sår under

Sv: Varför man inte skall anväda bogskydd

Usch vad tråkigt :´( Men du verkar har haft otur , har själv använt bogskydd ngn gång och det enda som varit ha varit liiiite liite skav i pälsen på sidorna av bogarna, som täcket självt också annars gör. Hoppas de blir bra :)

Ursäkta en dum fråga men HUR länge har du haft täcket på utan att ta av det när det ser ut sådär???

Hör det inte till att man tar på och av täcket dagligen?:confused::confused:

kl

Ifall täcket inte passar hjälper inget annat än att byta. Sen är det ju vettigt att kolla igenom hästen varje dag för att hindra att svullnader och sår uppkommer.

kl

Ifall täcket inte passar hjälper inget annat än att byta. Sen är det ju vettigt att kolla igenom hästen varje dag för att hindra att svullnader och sår uppkommer.

Helt rätt!
:bow::bow:

Kan också säga att vita hår på en häst uppkommer inte så där direkt heller det tar lång tid innan dom kommer!

Oj shit!..
det såg inget vidare ut..
Jag har haft bogskydd på min häst för att han hade lite skav ifrån sitt täcke på bogarna men i vårat fall hjälpte det jätte bra med ett bogskydd..

har aldrig hört talas om någon som fått sår av sin bogskydd, jag menar de e ju jätte mjukt oh fint i alla kanter och så med? hmmm.. konstigt..
hoppas det läker iaf!;)

10 cm sår och knytnävsstor svullnad?
Visitation, tillpassning av utrustning ( I detta fall täcket ) eller byta av utrustning var ingenting som du ens kom att tänka på när hästen började svullna/få sår?

Var egentligen gummibandet som orsakade detta. Helt ok på kvällen, hade dessutom använt detta skydd ett par dagar innan. Använde det för att skydda manen, då täcket annars vill nöta så på den man som ligger över manken.

När täcket togs bort på morgonen såg det ut såhär. Vet var ute och kollade, men inte så mycket man kunde göra, bara att smöjra med helonsan så de hålls mjukt.

Helt OT :)

Jag satt och försökte ta bort den lilla flugan/loppan som sprang runt på skärmen :o

Till TS
Vissa hästar är känsligare än andra, en kompis till mig sydde en liten kudde med "fluff" i och sydde fast den i bogskyddet, just för att det hotade att bli skav :)

Var egentligen gummibandet som orsakade detta. Helt ok på kvällen, hade dessutom använt detta skydd ett par dagar innan. Använde det för att skydda manen, då täcket annars vill nöta så på den man som ligger över manken.

När täcket togs bort på morgonen såg det ut såhär. Vet var ute och kollade, men inte så mycket man kunde göra, bara att smöjra med helonsan så de hålls mjukt.

Ett så pass alvarligt skav kan inte ha uppkommit på en natt! Inte en chans!
:grin:

Får lov att hålla med Civil Action här, ett så rejält skav kan inte ha uppkommit på en natt.
Du borde ju ha märkt att skyddet till en början skavt bort ordentligt med päls och redan där börjat åtgärda.

tro mig, de kan det (tyvärr). Hor*es gammla har ett mycket brett gummiband, som ligger på manken. Detta har troligt orsakat ett tryck och sedan detta sår.

Vill ha detta som varnande exempel för andra, hur illa det kan gå

tyvärr, all päls satt kvar. Först var det som sagt en knytnässtor svullnad över manken. Sedan, när den sjönk undan, tog ca en vecka, hittade detta sår. Har heller aldrig varit med om att man inte ser ett sår (speciellt inte i denna storleksklass) men tro mig, de syntes inte. Önskar att jag sett det tidigare

169017_10150376675685464_878395463_16607754_3163604_n.jpg

Varför man inte skall använda bogskydd. Detta sår sitter på manken. Hade bokskydd på för att spara på manen då täcket låg och skavde på, har en häst med lång man.

Detta har uppstått i början på november, och ser ännu ut på detta sätt. All den vita päls var oxå sår. Totalt ca 10 cm. Först var det även en knytnässtor svullnad där, som faktist gjorde att man inte såg att det var ett sår under

Bogskydd är jättebra, när hästen har problem med skav på BOGARNA. Om täcket skaver på manen och man sätter på ett bogskydd med resårer och sömmar som går över manken är det ju som att lägga grus under schabraket innan man rider. Bogskyddet ger ju täcket ännu bättre chanser att skava på manen. Bogskyddet ska som namnet antyder skydda bogen, och på bogdelen av skyddet finns varken en massa sömmar eller resårer just för att de inte ska kunna skava ännu mer....

Ett sådant skav kommer sannolikt efter en längre tids tryck där vävnaden under huden drabbats av syrebrist och till slut skadats så att huden spricker upp. Det var ju täcket som skavde, inte bogskyddet.

Kan också säga att vita hår på en häst uppkommer inte så där direkt heller det tar lång tid innan dom kommer!

OT men hur menar du nu? Jag trodde vita håren berodde på hur "djup" skadan var? Min häst har vita hår på div. ställen efter en olycka och då var det sår som det sedan blev vita hår över? Eller har olika hästar olika lätt för vita hår vi skada?

21174501.jpg

De syns på ryggen och frambenen på denna bild, finns vita hår även på huvudet.

/Michellan som hoppas på att lära sig ngt nytt :bump:

har aldrig hört talas om någon som fått sår av sin bogskydd, jag menar de e ju jätte mjukt oh fint i alla kanter och så med? hmmm.. konstigt..
hoppas det läker iaf!;)

Min häst reagerade likadant när hon fick på sig bogskydd och hon hade bara det på sig på natten!

använde bogskydd på min första vintern jag hade använde det dock bara i 3 dagar för 3dje dagen(kollades varje dag) så hade ett köttsår uppkommit i mankammen, blev att åka och köpa nya täcken...

Passade verkligen täcket på hästen? Det verkar underligt med en sådan reaktion annars och det måste ju gått väldigt snabbt. (annars hade du ju upptäckt svullnad eller irritation innan ett sår uppstod. Jag har sett många hästar som haft bogskydd under sina täcken och det enda som hänt har varit att de skavt av lite man vid manken. Vissa hästar kan ju vara överkänsliga, men då borde de vara det även av ett vanligt täcke.

Liknande trådar

Hästvård I NOVEMBER fick min häst ett sår på manken, de mesta har växt igen, kommit ut vit päls och så vidare... Men kvar finns ett kanske 1...
Svar
3
· Visningar
2 767
Senast: em-pirre
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Constance
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 213
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka