Varför magrar hästen?

L

lolly

Hej. Köpte min häst i december och tycker hon magrat lite sen hon kom. Nu var hon normalhull och enl foderkort 425 kg. Varit ute hela dagarna i hagen förutom ridturerna ca 5 dagar per vecka i naturen. Hö har jag inte snålat med. Hon får nästan fri tillgång på detta. Havre, betfor o Bvitamin får hon också. Verkar varken trött eller överpigg. En del jag frågat säger att det är vanligt när man byter stall. Mig känner hon sen tidigare eftersom hon varit min sommarhäst i 5 år. Andra säger att det är vanligt på vintern att de magrar. Köpte ett måttband på känd hästfirma och vad jag kan bedöma väger hon enligt det 384 kg.
Vad har ni andra erfarna hästägare för tankar om detta. Ska jag oroa mig? Köpte linfröolja igår. Tänkte börja med det.(Hon har sommareksem).
Tacksam för synpunkter.:smirk:

Sv: Varför magrar hästen?

Vad innehåller höt då, och hur mycket äter hon av det? Hur mycket havre och annat ger du? Vet du hur många MJ hon åt innan du fick henne?

Det är vanligt när man byter stall, vet många som berättat det..men det kan ju finnas många orsaker tex. mask, för dåliga värden i fodret, att hästen inte tar upp födan, att den är gammal m.m.
/Krizz

Utifrån det du skrivit tror jag på proteinbrist. Vet du vilka värden det är i höet? kvot?

Håller med föregående talare, det kan vara proteinbrist. Jag skulle börja fodra med lucern (protein) + majsolja (skonsam "hullbyggande" energi), det har gjort underverk med min 21-åring. Lycka till!

Höet är ej analyserat. Fanns tillgång i stallet vi flyttat till och ägarinnan använder det till sin häst som snarare har överhull. Har börjat fundera på att analysera det nu.
Hon är 11 år. Hel Havre ca 750 g per dag.

Senast ändrad av en moderator:

Men, får hon inga mineraler? Är absolut inte expert på foder men ett bra mineralfoder är a och o i fodringen.

lolly skrev:
Höet är ej analyserat. Fanns tillgång i stallet vi flyttat till och ägarinnan använder det till sin häst som snarare har överhull. Har börjat fundera på att analysera det nu.
Hon är 11 år. Hel Havre ca 750 g per dag.

Om det är proteinsnålt hö du fodrar med (det är ganska vanligt att höet har lågt i protein) så krävs det ett proteinfodermedel av nåt slag för att komma upp i tillräcklig mängd. Havre är INTE proteinmedel.

Om jag var du skulle jag fortsätta med fri tillgång på hö samt köpa LUSERN och ge henne 1-2kg. (men börja försiktigt, så klart)

Borkan skrev:
Men, får hon inga mineraler? Är absolut inte expert på foder men ett bra mineralfoder är a och o i fodringen.

Jag är heller ingen EXPERT men vill bara påpeka att "A och O" är ett bra grovfoder, inte ett bra mineralfoder.
Har man ett bra grovfoder så behövs det inte alltid mineraltillskott. Oftast räcker att man ger SELEN-tillskott (det finns nämligen inte i svenskt hö).

Lita inte på måttbandet om det inte är det hon är mätt med tidigare. :smirk:

Men tycker du själv hästen magrat och så, så håller jag med dem andra. :)

Jag rekomenderar dig till att ge henne kornkross det såtter sig på hullet, och lite energi men "längre" energi än havre. Du kan ju minska lite på havren och efterhand ge mer o mer kornkross, om du tex ger henne 1 kg havre så minska det till 700g och ge 300 i kornkross och ett gott råd till är vetegrodsolja!!! mvh Jessi

Jovisst får hon mineraler. Kr...ts. Glömde skriva det bara. Var en vända på Granng...n när jag nyss köpte henne. Ridskolan kunde ej ha kvar henne och jag hade för lite tid att sätta mig in i alla detaljer. Tidigare var det analyserat hö samt hösilage. Utifrån förutsättningarna fick jag råd att utgå ifrån. Tänkte att jag skulle börja analysera höet till hösten då eftersom jag nu läst på mig en del. Har mer att lära förståss.;)

Tänderna var kollade innan jag köpte henne och hon har inte haft några besvär tidigare.;)

Om jag var du skulle jag fortsätta med fri tillgång på hö samt köpa LUSERN och ge henne 1-2kg. (men börja försiktigt, så klart)[/QUOTE]
Ska kolla på G.........n igen. Låter som Lucern kan vara ett alternativ . Hon har fått det tidigare vet jag.:idea:

lolly skrev:
Tänderna var kollade innan jag köpte henne och hon har inte haft några besvär tidigare.;)
Innan och tidigare är ointressant, det är ju NU hästen har problem. Sådär sa jag också och jag fick åtgärda en massa i hans mun.

Jag hade samma problem förra vintern när jag fick hem mitt halvblodsto efter ha lämnat en avkomma. Vad jag gjorde var att fodra med lusern, olja, e-vitamin enl rekomendationer samt att jag täckade henne ordentligt så att det inte skulle behöva gå åt så mycket energi för att värma sig. Dessutom kollade jag tänderna på henne. Men det tog fram till våren/sommaren innan hon började se snygg ut igen. Hur mycket gick hon innan du köpte henne mer eller mindre, ta med det i din beräkning.

För att få ett mer riktigt närmevärde på vad din häst väger, åk med hästen till en våg tex på en sopstation. Väg hästen i transporten. Det kan slå fel på ca 10-20 kg vilket jag tycker är hel ok.

Lycka till!!

Det är ju inte mycket havre till en häst/ponny.om den tål havre kan du ju öka på det med ngt kg. .. Lucern som tidigare förespråkats är jättebra då du inte har några värden på höet.

Har du tagit träckprov så du vet att det inte är pga av mask hon har magrat?

Liknande trådar

M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 488
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar