varför lutar man sig långt framåt vid hoppning?

Hallonsoda

Trådstartare
Hej hej!

I princip alla hoppryttare (över ridskolenivå :)) lutar sig långt fram över hästen över hindret. Även jag gör det, man lägger sig ju ungefär paralellt med hästens rygg.

Vad skulle hända om istället stog lodrätt i den högsta delen av språnget? hur påverkar detta hästen, varför lutar man sig så långt framåt?

Tyngdpunkten, hur ligger den i språnget? Kan hästen ha en tyngdpunkt i luften? Det är väl omöjligt? Spelar det verkligen någon roll hur man förhåller sig till hästen, så länge man lämnar ryggen fri?

Varför föredrar så gott som alla ryttare en väldigt framåtlutad sits? Antagligen riktigt dum fråga.. och det är ju lättre att hänga med om man lutar sig framåt, man känner sig mer med. Rycker inte lika lätt i munnen, har jag fått känslan av iaf.

Men vad har en alltför lodrätt sits för verkan på hästen?

Hoppas ni kommer med synpunkter.. hehehe.

Jag bara undrar, varför idealet ser ut som det gör i sprången. Det är sääkert bäst, så som det är ;).

Kom med synpunkter! Gärna bra förklaringar!

/Sofia

Sv: varför lutar man sig långt framåt vid hoppning?

Hallonsoda skrev:
Hej hej!

I princip alla hoppryttare (över ridskolenivå :)) lutar sig långt fram över hästen över hindret. Även jag gör det, man lägger sig ju ungefär paralellt med hästens rygg.

Vad skulle hända om istället stog lodrätt i den högsta delen av språnget? hur påverkar detta hästen, varför lutar man sig så långt framåt?

Tyngdpunkten, hur ligger den i språnget? Kan hästen ha en tyngdpunkt i luften? Det är väl omöjligt? Spelar det verkligen någon roll hur man förhåller sig till hästen, så länge man lämnar ryggen fri?

Varför föredrar så gott som alla ryttare en väldigt framåtlutad sits? Antagligen riktigt dum fråga.. och det är ju lättre att hänga med om man lutar sig framåt, man känner sig mer med. Rycker inte lika lätt i munnen, har jag fått känslan av iaf.

Men vad har en alltför lodrätt sits för verkan på hästen?

Hoppas ni kommer med synpunkter.. hehehe.

Jag bara undrar, varför idealet ser ut som det gör i sprången. Det är sääkert bäst, så som det är ;).

Kom med synpunkter! Gärna bra förklaringar!

/Sofia

Kul fråga!

Här kommer mina åsikter:

Jag tycker att en del ryttare även i eliten är lite väl mycket framför hästen i språnget. Det fungerar väl bra så länge man har en häst som hoppar men den dagen hästen stannar lär ryttaren stå på näsan.

När jag var i England fick jag lära mig att man ska ha en så låg tyngdpunkt som möjligt, dvs man hasar bak något med ändan i sadeln så att man inte kommer så högt upp i luften över hästen. För hästen tror jag inte det gör någon skillnad, däremot blir ryttaren mer instabil om den befinner sig "högt" över hästen och det drabbar ju i sin tur också hästen om ryttaren blir sämre på att följa med i språnget.

Man kan inte ge hästen eftergift med tygeln i språnget om man inte lutar sig framåt

Det är fysikt omöjligt att inte ha en tyngpunkt om man inte har någon massa, och har man ingen massa finns man inte.(massa=tyngd)
dessutom om vi leker med tanken att tyngdpunkten skulle försvinna så skulle hästen alldrig komma ner på marken igen, dvs den skulle flyga ;)
Däremot så flyttar tyngdpunkten på sig under språnget, var den ligger kan jag tyvärr inte svara på.
Och ja det spelar roll var man befinner sig över hästen även om ryggen är fri. jämför med en frisbee utan mitt dvs bara en ring, så är tyngdpunkten i mitten av ringen/frisbeen dvs i luften.

apocalypse skrev:
Man kan inte ge hästen eftergift med tygeln i språnget om man inte lutar sig framåt

Det kan man väl i och för sig... men jag anser att det är det bästa sättet för ryttaren att själv hoppa över hindret. Jag (som instruktör) förväntar mig att mina elever hoppar över själva och verkligen, till 100%, är inställda på att komma över. På så vis får de med störst sannolikhet med sig hästen också. OM hästen, mot förmodan, skulle stanna, förväntar jag mig att ryttaren hamnar på andra sidan - då han h*n i alla fall hoppat.

Det handlar om att leda hästen över. När hsäten känner att ryttaren hoppar följer den med.

//C

I och för sig.. tyngdpunkten är ju i mitten av föremålet (hästen), den påverkas ju inte av hur föremålet ligger. En kub som står på snedden har samma tyngdpunkt som en kub som står på en av sina sidor.. Sen är ju hästen levande och detta gör naturligtvis att tyngdpunkten hela tiden flyttas.

Jag vet inte vad jag tänkte med igår, tror jag fick för mig att tyngdpunkten på ett föremål utgick från dess markkontikt.. Hm, ibland blir jag rätt seg i hjärnan.

vargen: Asså är inte det mer en fråga om drivningen, stödet man ger hästen för att komma över hindret. Inte vart man har överlivet?

vargen skrev:
OM hästen, mot förmodan, skulle stanna, förväntar jag mig att ryttaren hamnar på andra sidan - då han h*n i alla fall hoppat.

ehh? :confused:

jag anser att man ska "ha balansen i stigbyglarna" och inte slänga fram överlivet innan hästen hoppat - då sitter man kvar om hästen nitar....

Man ska ge handen - inte överlivet.

(offtopic, varför heter du apocalypse?)

Självklart ska man ge handen men det underlättar ju för balansen att luta sig lite framåt när man ger handen. Lite svårt att sitta upprätt och ge handen, om man inte har väldigt långa armar förstås ;)
Jag är så tråkig så jag tog min lilla pålles namn...:)

Men nästan alla lutar sig inte LITE framåt, utan ligger nästan med bröstet på manken på hästen. Varför? Inte specielt riktat till dig..

Det har du rätt i, de kanske tror att de hjälper hästen mer när de kastar sig framåt men att de inte vet att de i själva verket bara stör.

Mm.. det var mest det jag ville ta upp. framför manken är mer korrekt uttryckt, såg jag nu :)

det där med tyngdpunkten är ganska spännande, har inte prövat på en häst :p men skulle gissa på att tyngdpunkten ligger utanför hästen :smirk: .
Tex ett par glasögons tyngdpunkt hamnar utanför själva massan.

vargen skrev:
Det kan man väl i och för sig... men jag anser att det är det bästa sättet för ryttaren att själv hoppa över hindret. Jag (som instruktör) förväntar mig att mina elever hoppar över själva och verkligen, till 100%, är inställda på att komma över. På så vis får de med störst sannolikhet med sig hästen också. OM hästen, mot förmodan, skulle stanna, förväntar jag mig att ryttaren hamnar på andra sidan - då han h*n i alla fall hoppat.

Det handlar om att leda hästen över. När hsäten känner att ryttaren hoppar följer den med.

//C

Jag har alltid lärt mig att det är ryttaren som ska följa med hästen, inte tvärtom :confused:
Man ska sitta tills hästen lämnar backen.. Annars hoppar man "före hästen" som min tränare uttrycker det, vilket kan få hästen att stanna eller lägga in ett extra galoppsprång..
Skulle min häst stanna och jag hamna på andra sidan skulle jag få världens utskällning av min tränare (han har iofs. ett väldigt hett temperament)..

Om man lutar sig för långt fram stör man ju dessutom hästen över hindret, och den river lättare! Lagom är bäst ^^

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Jag tkr att min sits i hoppning är rent av hemsk ibland... Min häst är riktigt framåt & storhoppad, vilket gör att jag känner mig...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: Jumping
·
  • Låst
Hoppning hej alla hoppare. jag tittar in här från dressyren och undrar en sak.. min alldedes underbara häst är väldigt duktig på att hoppa och...
Svar
18
· Visningar
1 473
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka