Varför lös i magen?

Nitronom

Trådstartare
Vi har två kattungar som båda blev lite lösa i magen efter att ha testat mjölk, så vi slutade helt med det och gav dom bara vatten och foder (Royal Canin). Hannibal har blivit bra igen, men Attila är jättelös!

Någon som vet vad det kan bero på? :confused:

Sv: Varför lös i magen?

Kattungar har känsliga magar, börjar det krångla kan det ta veckor innan de är helt bra. Mjölk är absolut ingen mat för katter, de flesta katter är mer eller mindre överkänsliga mot laktos.

Ge skonkost, kokt fisk el lamfärs, ge gärna morotspuré eftersom det är stoppande och brukar vara effektivt mot lösa magar, du kan ge det antingen utblandat i maten om de tycker att det är gott, eller direkt i munnen med en liten spruta. Bara litregrann per gång.
Man ska absolut inte ge katter mjölk, de är laktosintolleranta. Kattungar är känsliga för att bli uttorkade också, vilket de blir av diarren.

Jo, det var ju inte jag som gav dem mjölken och jag har underättat mor att hon bara ska ge dem vatten och foder.

ska ringa vet efter helgen eftersom han har gått ner i vikt nu..

Ge skonkost, kokt fisk el lamfärs, ge gärna morotspuré eftersom det är stoppande och brukar vara effektivt mot lösa magar, du kan ge det antingen utblandat i maten om de tycker att det är gott, eller direkt i munnen med en liten spruta. Bara litregrann per gång.

tack, ska testa det :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
860
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama