L
lott
Jag försöker få svar på varför sennenhundar (sök berner sennenhund, jmf nordsvensk i typ) har loksele, när alla andra hundtyper använder nome/nordisk sele (jmf. travsele) inklusive hundarna i weight pull (tyngd-drag). Eftersom hundfolk inte kan svara mig söker jag mig till er hästfolk för svar, eftersom jag vet att ni är mycket duktiga på seldon och dyl.
Sennendraget har hög vikt, långsam takt, lång distans. Drag där annan sele används är hög vikt, långsam takt, kort distans (några meter) eller låg vikt, hög fart, lång distans.
Vad fyller lokan för funktion? Vad skulle ni gissa är orsaken till att detta draget är det enda som använder en sele som sedan länge är utdömd i alla andra dragsporter?
Här är en bild på "vår" loksele:
Och här är en bild på en variant av vanlig dragsele:
Sennendraget har hög vikt, långsam takt, lång distans. Drag där annan sele används är hög vikt, långsam takt, kort distans (några meter) eller låg vikt, hög fart, lång distans.
Vad fyller lokan för funktion? Vad skulle ni gissa är orsaken till att detta draget är det enda som använder en sele som sedan länge är utdömd i alla andra dragsporter?
Här är en bild på "vår" loksele:
Och här är en bild på en variant av vanlig dragsele: