Varför loksele?

L

lott

Jag försöker få svar på varför sennenhundar (sök berner sennenhund, jmf nordsvensk i typ) har loksele, när alla andra hundtyper använder nome/nordisk sele (jmf. travsele) inklusive hundarna i weight pull (tyngd-drag). Eftersom hundfolk inte kan svara mig söker jag mig till er hästfolk för svar, eftersom jag vet att ni är mycket duktiga på seldon och dyl.

Sennendraget har hög vikt, långsam takt, lång distans. Drag där annan sele används är hög vikt, långsam takt, kort distans (några meter) eller låg vikt, hög fart, lång distans.

Vad fyller lokan för funktion? Vad skulle ni gissa är orsaken till att detta draget är det enda som använder en sele som sedan länge är utdömd i alla andra dragsporter?

Här är en bild på "vår" loksele:
segebaden3.jpg

Och här är en bild på en variant av vanlig dragsele:
nomesele1.jpg

Sv: Varför loksele?

Lokselen är bekvämare att dra tungt med dessutom så håller den bättre. Ju fortare det går desto lättare blir det ju eftersom lasset bakom kommer i rullning liksom (jmf när man själv ska flytta på något med hjul, det är lättare när man fått upp lite fart). Annars så vet jag inte, tyckte du hade svaret själv när du skrev: "Sennendraget har hög vikt, långsam takt, lång distans. Drag där annan sele används är hög vikt, långsam takt, kort distans (några meter) eller låg vikt, hög fart, lång distans."

Jag håller med Fjordtokan här. Det är nog bekvämare att dra hög vikt långa sträckor i loksele då lokorna fördelar tyngden från draget på ett större område osv.

det är nog precis samma tanke som det är när det gäller loksele vs vanlig bröstsele eller travsele på hästar. Även där är det vikten på lasset, hastigheten och sträckan som avgör, tror jag.

Lokselen på bilden sitter uppochner.

Haha, ja visst gör den? Tittade länge på den bilden och funderade ;D

Tack för era svar. Det jag inte riktigt förstår ändå är att lokselen skulle fördela vikten över större yta. Den vanliga dragselen ligger ju över hela fronten på hunden medan lokselen egentligen bara ligger an på bogbladen? Eller är jag ute och snurrar nu?

Tack för era svar. Det jag inte riktigt förstår ändå är att lokselen skulle fördela vikten över större yta. Den vanliga dragselen ligger ju över hela fronten på hunden medan lokselen egentligen bara ligger an på bogbladen? Eller är jag ute och snurrar nu?

Kanske är jag ute och vimsar nu men jag tror att en nomesele sätter draget mest till bröstbenet och inte till hela bogbladet som en loksele gör :confused:

Hm.. ja det stämmer nog. Är bogbladet så mycket starkare då, klarar belastning mer, än bröstben o muskler...? Mja, hårda delar blir ju kanske inte lika punktbelastade som en mjuk del. -lite virrig-

Försökte hitta lite siffror på vikter, där pratar de som håller på med "övrigt drag" om att de drar hundens dubbla vikt som max, då i hög fart på cykel eller pulka. I sennendraget lastar man 3-4 ggr hundens vikt på en kärra och drar på grusvägar. Det kanske är ganska rejält stor skillnad. Jag är ändå inte riktigt klar över vad som faktiskt gör att belastningen blir bättre med loksele.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka