Varför hästar (iaf vissa?) behöver en långsammare invänjning på lusern är nog en fråga för riktigt kunniga eller utbildade personer på foder gissar jag. Däremot kan jag bara hålla med C Planck.
Min häst har visat tydligt att lusern ska vänjas in sakta och när jag inte tagit det sakta nog har hon fått utslag och knölar som det sedan tar ett bra tag innan de försvinner. Första gången jag vande in lusern tänkte jag inte på det och ökade 100 gram varannan dag och efter bara nån vecka fick hon utslag. Gick ner lite på lusernet igen och ökade sedan saaaaakta och då fick hon inga utslag eller reaktioner. Ändrade under denna tid INGET annat i foderstaten och det fanns inget direkt att äta på i hagen.
Men så är min häst lite grand känslig för foderbyten, vilket jag tror fler hästar är än ägarna nödvändigtvis är medvetna om. Från både min veterinär och flera hovslagare har jag fått höra att foderbytena syns tydligt på hennes hovar, ett tecken på att dem gått för fort, ex syns det tydligt när hon släpptes på bete, trots att jag tyckte mig ge henne en väldigt lång tillvänjning.
Jag är absolut försiktig med invänjningen av lusern numera.