alice
Trådstartare
Vi har två stycken ungkatter (utekatter) som beteer sig lite märkligt, den ena mer än den andra. Jag vet att beteendet är helt normalt så jag är inte orolig, bara nyfiken! När de sitter någonstans och får en fågel inom synhåll börjar, ffa den ena, att "kraxa" ivrigt, dvs underkäken hoppar upp och ner och svansen slår intensivt fram och tillbaka. Ibland jamar hon samtidigt! Varför? Att det är någon form av upphetsning inser jag, men det känns ju helt ologiskt för hon lär knappast lyckas smyga sig på en fågel med detta beteendet. De både hör och ser henne lång väg! Varför har katterna det beteendet? Däremot verkar fåglarna älska detta beteende för de retar henne massor! Ibland sitter hon uppflugen i fönstret på övervåningen och på parabolen utanför sitter svalorna. Svalorna flyger även fram till fönster och TITTAR in på henne, nästan som om de tänkte "Haha! Du kan inte ta mig....!!" Även ute så gillar fåglarna att retas med katterna, och ffa den som "kraxar". Men jag förstår dom, för hon ser förbannat rolig ut!
När hon jagar möss/sork så har hon ett helt annat beteende! Då sitter hon tyst som en mus, helt stilla och "bara" väntar. Detta kommer enbart med fåglar i närheten! Den andra katten kan ibland också kraxa lite men inte alls lika frekvent.
//Alice
När hon jagar möss/sork så har hon ett helt annat beteende! Då sitter hon tyst som en mus, helt stilla och "bara" väntar. Detta kommer enbart med fåglar i närheten! Den andra katten kan ibland också kraxa lite men inte alls lika frekvent.
//Alice