VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Min siames kom sent i livet på nöjet med att jaga, men utvecklade snabbt oanade musdräpartalanger. Nu klipper han allt som rör sig, stort som smått. Han har tagit en sparv med. Det mesta fångas inomhus, och det är ju tacksamt att han håller efter, speciellt i år som är musår.

MEN jag skulle klara mig utan presenterna. Och han trappar upp gåvorna. I början var det lik på golvet, fine även om jag inte gillar att han la dem bredvid sängen eller i min klädhög.

Sen började han komma upp med liken i sängen :S Men nu släpper han LEVANDE möss i sängen mig... eek..

Som ikväll: Han tog en mus i hallen, kommer in med den i sovrummet och ska upp i sängen. Jag försöker milt sjasa iväg honom - men han ska inte gå bort. Istället släpper han musen i sängen.

Sen följer en stunds jakt efter musen (som ju pep som en avlöning), och så ska han prompt upp i sängen igen. Och släpper musen i sängen.. Så nu har jag en mus någonstans i sovrummet eller i värsta fall i sängen. Och funderar på om man kan sova i badkaret..

Men VARFÖR kommer katter egentligen med byten som gåvor? Och varför har min katt "trappat upp" gåvorna? Från lik på golvet till lik i sängen till levande byten levererade i sängen.

Avd ganska uppenbara funderingar när man kvart över midnatt sitter vid datorn med fötterna uppdragna på stolen...
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Har verkligen inget bra svar..och är föör trött för att tänka ut en teori..men, tack för ett gott skratt :rofl::rofl: Djur är ju verkligen underbara!! :p

Usch jag minns när vi hade katt o hund när jag var barn, då brukade katten släpa hem halvdöda möss som han släppte framför hunden som fick äran o göra slut på dom, OCH tugga sönder dom :cool:
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Jag tror han upptäckt att du verkar ganska dålig på att jaga, och nu vill han försöka träna upp dig så att du också upptäcker tjusningen i jakten :idea:
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Jag tror han upptäckt att du verkar ganska dålig på att jaga, och nu vill han försöka träna upp dig så att du också upptäcker tjusningen i jakten :idea:

Jag har faktiskt tänkt den tanken, att han helt enkelt försöker lära mig hur man fångar möss :S Men ingen av våra andra katter har gjort så, och jag har varit lika usel på det här med musjakt i alla år ;)

Därför jag började fundera varför i hela friden han börjat med sina gåvor :S
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Har han kanske en tätate matterelation än dina andra katter? Många orientaliska katter har ju en tendens att ignorera artgränsen på ett annat sätt ;)

Upptrappandet är ju ett typiskt jaktlärande. Först ska du lära dig vad mat är, sen ska du öva dig på att fånga den själv :rofl:

Mina katter har alltid levererat sin "byten" i sängen. Honorna mycket mer än hanarna. Jag slipper som väl är levande byten eftersom det inte finns några på 8:e våningen, men det är ganska lustigt när det landar ett dressyrspö eller en morgonrock på en kl 4. Jag har slutat ge dem råa köttiga ben sent på kvällarna eftersom jag inte gillar halvtuggat kycklingben i ansiktet...
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Ganska uppenbart, de föder sin familj. Min katthona som hade 5 kattungar i somras kommer fortfarande och lämnar möss utanför ytterdörren - så det gäller att passa sig när man ska in eller ut :p Däremot är lillkatten väldigt glad när det ligger en mus - antingen som leksak eller som mat. Min pojkväns katthona brukar lägga möss på hög på ett speciellt ställe, men jag antar att det är samma syfte, lagra byte till familjen.
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Jag har faktiskt tänkt den tanken, att han helt enkelt försöker lära mig hur man fångar möss :S Men ingen av våra andra katter har gjort så, och jag har varit lika usel på det här med musjakt i alla år ;)

Därför jag började fundera varför i hela friden han börjat med sina gåvor :S

Han är väl som alla andra? Tror att han kan lyckas där alla andra misslyckats? :rofl:

Eller så inser han att du aldrig kommer att lära dig att jaga på egen hand, så han tar med enkla byten så du ska få möjlighet att iaf leka lite med dem :idea:
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Har han kanske en tätate matterelation än dina andra katter? Många orientaliska katter har ju en tendens att ignorera artgränsen på ett annat sätt ;)

Upptrappandet är ju ett typiskt jaktlärande. Först ska du lära dig vad mat är, sen ska du öva dig på att fånga den själv :rofl:

Mina katter har alltid levererat sin "byten" i sängen. Honorna mycket mer än hanarna. Jag slipper som väl är levande byten eftersom det inte finns några på 8:e våningen, men det är ganska lustigt när det landar ett dressyrspö eller en morgonrock på en kl 4. Jag har slutat ge dem råa köttiga ben sent på kvällarna eftersom jag inte gillar halvtuggat kycklingben i ansiktet...

Där sa du något.. Han är en tvättäkta siames, dock undrar han vad för artgränser du talar om?? :devil:

Men han är ju myyycket mer mattig än de andra katterna (siameshonan var lika, men hon lärde sig aldrig fånga möss och hade inget intresse av det heller).

Men då finns inget hopp om att han ska SLUTA släppa möss i min säng då (jag hatar möss, jag är skiträdd för dem...)? :cry:
Stänga till sovrummet är ju ingen ide det heller, som sagt det är en siames vi talar om. Vill jag sova en blund på nätterna - vill NÅGON i huset sova en blund på nätterna kvarstår dörren öppen liksom. Man stänger inte ut en siames från flocken ostraffat, eller ohörbart...
 
Senast ändrad:
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Jag tror också på "matte, du är kass jägare-teorin" :p

Min mormor bodde i hus ute på landet och hade katter. Hennes ena katt var framförallt på sommaren helt tokig i att komma med döda möss till oss. Han gick ut i skogen, dödade en mus, kom hem med den i full fart, la den precis bredvid bordet där vi satt ute och fikade och sedan jamade han högt! Han gjorde allt i sin makt för att få oss att se musen och ge honom uppmärksamhet osv.

Min mormor ville alltid att vi skulle ignorera honom, i hopp om att få honom att sluta. Min morbror satte sig alltid på huk bredvid musen och berömde honom istället och oj vad glad han såg ut att vara då :D
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Där sa du något.. Han är en tvättäkta siames, dock undrar han vad för artgränser du talar om?? :devil:

Misstänkte att det var något sånt ;) Min äldsta hona tyckte jag var helt värdelös som drog hem fyrbenta handjur åt henne. Det var ju testosteronstinna tvåbeningar hon ville ha :angel: Än idag flörtar hon skamlöst med husse när han kommer från gymmet, eller med hantverkare som har ärenden hit. Män ska det vara, och ju mer svett de luktar desto bättre :devil:
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

*kl*

Du får fånga ett par möss och visa upp för honom så han fattar du kan fixa din mat själv!

Underbar katt :rofl:, i alla fall så länge man inte äger honom själv :angel:
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Misstänkte att det var något sånt ;) Min äldsta hona tyckte jag var helt värdelös som drog hem fyrbenta handjur åt henne. Det var ju testosteronstinna tvåbeningar hon ville ha :angel: Än idag flörtar hon skamlöst med husse när han kommer från gymmet, eller med hantverkare som har ärenden hit. Män ska det vara, och ju mer svett de luktar desto bättre :devil:

Hahaha! :rofl:
 
Sv: VARFÖR kommer katter med byten som 'presenter' egentligen?

Nej nej, varningarna är när de är halshuggna mössen :devil:

Var gång jag skojade om att bondkatten blivit lat, så la hon en huvudlös mus mitt på stallgången. Klara Gudfader-vibbar...

Underbar sida ;)
 

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 988
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 228
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp