Varför kommer detta NU?

95johsv

Trådstartare
Har en eksemhäst. Han går med täcke hela sommrarna, smörjs och duschas. Inga reaktioner under hela sommaren när jag väl insåg att något började komma i våras.

Han har gått på magert bete hela sommaren, han är fd fånghäst. Varit mycket fin i hull och muskler. Åkte på en nit med kotledsinflammation i slutet av aug/början av sept. Har varit på ett återbesök och då var han helt OK. Ska på ett till bara jag får tid.

Han har satts igång under sommaren, långsamt. Fick börja om med det nu efter kotledsinflammationen.

Han har ätit samma mat hela sommaren och hösten. Började magra iom kylan kom och har därför fodrat upp. Nu är han smal men inom normala gränser.

Problemet är att han i fredags började snappa massor (ungefär som krubbitare fast han tar inte stöd), spänd över buken och stressad. Han är också mjällig över hela kroppen, kliar sin svans som en galning.

Han har snappat någon gång innan men inte kliat sig, inte heller varit stressad eller mjällig.

Vad har hänt? Funderar på om jag måste avmaska honom ännu en gång mot bandmasken? Kan det bli så eftersom det är så milt väder? Han har dåligt skydd mot bandmasken, avmaskades med Cydectin i februari har noll på blodmask under hela sommaren.

Hjälp!

Sv: Varför kommer detta NU?

Har hört talas om det där förut. Jag vet att det kan vara värt att kolla tarmflora på hästen. Rubbningar i tarm kan vara en bov i dramat. Har du något alternativbehandlare som du kan ta ut? Finns ju de som använder sig av ögondiagnostik osv

Har hört talas om det där förut. Jag vet att det kan vara värt att kolla tarmflora på hästen. Rubbningar i tarm kan vara en bov i dramat. Har du något alternativbehandlare som du kan ta ut? Finns ju de som använder sig av ögondiagnostik osv

Rubbad tarmflora har han. Han äter därför alltid microbalans. Dessutom äter han linfrökaka för att också hjälpa magen. Magen/svalg/luftrör är kollad med kamra. Tarmarna är kollade med kamra och genom att känna rectalt (så gott det nu går).

Hur fungerar ögondiagnostik? Aldrig hört talas om.

Bandmask ? Varför tror du det ?

Ang luftsnappning, sådana saker brukar i regel bero på magproblem. Dvs, om man läser om krubbitning där även luftsnappning tillhör kan man se att...merparten av dessa hästar som utövar detta har magsår. Värt att kolla. Sedan undrar jag, vad händer om ni ökar grovfodergivan då ? Luftsnappning brukar också härröra till att hästen ej får sitt tuggbehov tillfredsställt.

Rubbad tarmflora har han. Han äter därför alltid microbalans. Dessutom äter han linfrökaka för att också hjälpa magen. Magen/svalg/luftrör är kollad med kamra. Tarmarna är kollade med kamra och genom att känna rectalt (så gott det nu går).

Hur fungerar ögondiagnostik? Aldrig hört talas om.

Det finns dom som läser av hästens ögon. Man kan se obalanser i organ med denna teknik. Fanns en i strängnäs som gjorde detta förut. Jag tog ut henne till min häst för många år sedan. Fick örter som stärkte o renade kroppen. Min häst blev mkt piggare!

Till magen kan jag rekomendera Aloe vera juice. Det är det bästa jag använt till magproblem. Tog ut en tjej som håller på med en maskin som scannar hästar o hon hittade magsår på tarm. Jag behandlade hos henne med den där maskinen och hon rekomenderade Aloe. Blev mkt bättre!

Bandmask ? Varför tror du det ?

Ang luftsnappning, sådana saker brukar i regel bero på magproblem. Dvs, om man läser om krubbitning där även luftsnappning tillhör kan man se att...merparten av dessa hästar som utövar detta har magsår. Värt att kolla. Sedan undrar jag, vad händer om ni ökar grovfodergivan då ? Luftsnappning brukar också härröra till att hästen ej får sitt tuggbehov tillfredsställt.

Vi har tagit blodprov flera gånger ang bandmask och det har alltid varit höga värden. Minskar efter avmaskning. Blodmasken har han haft som mest 250epg på och aldrig stora.

Han är kollad i strupe/magsäck osv med kamra. Inget magsår eller tecken på att han har haft det. Tarmarna är kollade så gott det går. Dock har han problem att ta upp bla protein, och han har en rubbning i tarmfloran som är permanent. Hö har han i princip fri tillgång på. Tyvärr, önskar att det vore magsår så det gick att fixa...

Det finns dom som läser av hästens ögon. Man kan se obalanser i organ med denna teknik. Fanns en i strängnäs som gjorde detta förut. Jag tog ut henne till min häst för många år sedan. Fick örter som stärkte o renade kroppen. Min häst blev mkt piggare!

Till magen kan jag rekomendera Aloe vera juice. Det är det bästa jag använt till magproblem. Tog ut en tjej som håller på med en maskin som scannar hästar o hon hittade magsår på tarm. Jag behandlade hos henne med den där maskinen och hon rekomenderade Aloe. Blev mkt bättre!

Aloe har han visat allergiska reaktioner mot så det vill jag inte ge. Har provat flera aloe krämer/rena extrakt och alla gör att han kliar mer.

Får fundera på ögon koll, vet inte om någon som gjort det (förutom du nu :) ).

Liknande trådar

Hästvård Kan någon hjälpa mej med råd. Jag har ett 1-årigt litet New Foreststo, som fått problem. Avmaskade henne med Noromectin i början på...
Svar
5
· Visningar
2 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka