MJLee
Trådstartare
Du tycker att det är logiskt ja. Män precis som kvinnor skaffar sig de flesta bestående vänskaper av samma kön under sin uppväxt, barndom etc men jag tror även att social exponering spelar en stor roll. Det jag främst kritiserar inte antalet vänner man skaffar sig utan just när det kommer till ensamhet och den sociala frustration som "incels" känner och där tror jag att det är en stor skillnad i förutsättningar och risker för män vs kvinnor att hamna i den ensamheten och frustrationen där det blir så toxiskt och i slutändan farligt.
Antalet vänner i sig är för mig inte så intressant som just det utanförskap och känslan av ensamhet som leder till dessa farliga situationer och tankar.
Men själva grundtesen i incel är att de är INvoluntary CElibate. Det handlar inte ens om ensamheten. Vilken torde vara betydligt mindre när de spenderar så mycket tid på nätet tillsammans med likasinnade. Det handlar om att de inte har sex eftersom kvinnor, när de har ett val, väljer att inte ligga med dem. Det är därför de trakasserar, hatar och dödar kvinnor. De anser att de har RÄTT att ha sex med kvinnor, även om en kvinna inte vill. De ser inte kvinnor som något annat än ett kön. Något att stoppa upp den i. De ser kvinnor som en lägre stående varelse. Allt är kvinnors fel inte deras. I incels värld drivs de till våld eftersom kvinnor inte tillfredsställer deras behov.
Att ha kvinnliga vänner, umgås med kvinnor utan att sexualisera, se kvinnor som individer och jämlikar verkar de vara inkapabla att göra.