Varför Kauslikoperera?(osäker på stavning)

Djurjouren

Trådstartare
Jag bor i Spanien där djurhållningen inte direkt kan jämföras med Sverige. I stallet jag rider har det flyttat in en ny häst. Red ut en runda och då jag red bakom den så såg jag att den både sög luft och bajsade in i slidan, som var jättestor och liksom sladdrig. När jag påtalade det för ägaren så skrattade hon och sa att hon bajsar med fel hål (Det gör den inte, men det som kommit in måste ju komma ut och det är det de ser i stallet. De ser ju inte sin egen häst bakifrån under ridning)...... Det hade hon gjort ända sen en misslyckad förlning där de fick dra ut ett dött föl.
När jag berättade att man kan sy ihop det så att bajset inte kommer in och den inte kan suga luft så var hon frågande och förstod inte varför. Mina argument för att det kan bli gräsliga infektioner bet inte.
Jag står inte ut med att se det, jag vill påverka. Behöver fler argument som biter på envisa spanjorer.

Sv: Varför Kauslikoperera?(osäker på stavning)

Tveksamt om några argument biter om hon ratat det?

Det kan vara prestationsnedsättande om de suger luft är ju ett annat argument.

Sen, om en fölning gått så snett så är kanske inte framtida avel att tänka på, men där är ju ett annat argument, påkopplat på ditt med infektioner. Chansen att få stoet dräktig minskar ju markant om hon drar på sig upprepade infektioner.

Caslick-operation.

Jag fick ju köpa loss ett väldigt fint avelssto (som ridhäst) just för att hon inte blev dräktig. Det i sin tur berodde på att hon gick med en ständig och rätt djäklig infektion i livmodern, eftersom hon sög in både träck och luft.

När hon väl var sydd blev hon på både bättre humör och mer ridbar, vilket ju är självklart med tanke på hur kul det måste vara att gå omkring med en infektion...

Tack ni bägge. Prestationssynsättet kan funka och sur och grinig som få är den stackaren :-(

Tack ni bägge. Prestationssynsättet kan funka och sur och grinig som få är den stackaren :-(

Och precis det att de är sura och griniga vid ridning är största tecknet ofta på att de behöver sys. Pratade faktiskt för ett tag sedan med en galopptränare som sydde alla ston som visade minsta lilla grinighet vid ridning och han hade själv blivit förbluffad till att börja med hur många som faktiskt ändrade sig markant i humöret efter det och då handlade det ändå om ungston men det är nog vanligare än man tror att de faktiskt suger luft även vid små avvikelser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka