Varför kan inte vi i Sverige när tyskarna kan.............

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 670
W

wolken fee

Angående tråden om 30, 70 och 100 dagars bruksproven för hingstarna i Tyskland, så tycker jag att vi även skall ta upp " 3 års testen för Hannoveranar stona i Tyskland".

Hannoveranar verbandet erbjuder sina sto ägare att komma med sina tre års ston helt råa till Verden, där man rider in dom, lös hoppar dom och sista dagen så bedöms dom exteriört.
På det viset får sto ägaren hästen inriden och bedömd, alla gynnas av den hjälpen.

Detta gör dom på en 6 veckors period (gjorde dom då 2003), för en engång summa ( 2003 500 euro).
Hästarna skulle vara så pass hanterade så att man kunde komma dit med trailer, det var den enda förutsättningen.
Man samlade ihop så att det blev minst 10 st i gruppen, och detta gjordes året om.

Då kan man undra varför kan inte vi i Sverige göra detta, när ett så häst rikt land som Tyskland kan göra det !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad tycker ni alla där ute ?

Sv: Varför kan inte vi i Sverige när tyskarna kan.............

Det hade ju varit perfekt men det är nog svårgenomförbart här till det priset. Men tack vare fler utbildningar kommer det kanske i alla fall att finnas folk som skulle kunna utbilda hästarna i framtiden, det krävs ju en viss kompetens också.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 300
Senast: Djurvän
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 225
Senast: Magnum
·
Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge... 2
Svar
27
· Visningar
3 739
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka