Varför inte benet blir bra?

T

Tomaten

Tror att jag snart blir tokig, min pålle sträckte sig för ca 4 veckor sedan och blev halt och vet sa att han skulle vila ungefär en vecka, det gjorde han.

Nu haltar han fortfarande det går knappt att se om man rider rakt fram men ex på ridbanan är det Rejält!

Vår käre veterinär Ska komma men han är väl inte den bäste på att passa tider så jag väntar fortfarande(han skulle ha kommit i torsdags) :smirk:

Men ni kloka bukefalister har ni nåogn ide på vad det kan vara`?
En bekant till mig sa, du får aceptera att han haltar på böjt spår, jag ser ju inget när du rider rakt fram i skogen, så rid bara i skogen och låt bli ridbanan.
Det tycker jag känns lite konstig, jag kan ju inte gärna rida omkring på en häst som haltar så mycket när man går på böjt spår....eller hur? :smirk:

Sv: Varför inte benet blir bra?

Det kan ju vara typ ett gaffelband eller senan... :crazy:

jag skulle omedelbart åka till klinik och ultraljuda om jag var du. innan hästen blir obrukbar :eek:

Är det något av ovanstående så är det flera månaders boxvila... det blir inte bra på en veckas vila.

Det skulle väl vet ha upptäckt när han kände coh sprang med hästen?
det finns ju heller inga svullnade, värme eller att han ömmar i benen och han haltar ju bara på böjt spår, när han hade senskadan haltade han jämt.

Min häst stukade/vrickade sig(ingen direkt värme, svullnad eller ömhet men ofräsch) och fick vila två veckor. Vart något bättre, men inte bra.
Veterinären kom och tittade. Fick fram en ytterst liten markering efter böjprov, som hon sprang ur.
Blev insatt på Metacam 10 dagar, sen satte jag lugnt igång henne.
1 vecka skritt, 2:a veckan skritt + trav, sedan 3:e veckan skritt, trav och galopp. Därefter började jag träna lite smått dressyr och kräva lite mer.
Rida på böjda spår bl a.
Hon skadade sig i slutet av februari, och börjar nu komma något så när, igång. Det har tagit tid, och många har tyckt att jag är "överförsiktig", men hellre det än att få ett bakslag...
Som det verkar nu är allt OK, så jag hoppas att det håller i sig!!!!

Senast ändrad:

Hoppas det fortsätter gå bra för er!
Själv hoppas jag har vet kommer ut snart så jag får veta ordentligt!

Du kan inte pma vilken vet du använder? Vet att det inte hör inte, men ska vaccinera min häst nu och har ingen aning om vilken veterinär jag ska använda :crazy:

Min häst trodde veterinären att hon sträckt en sena. Men det var gaffelbandet, syntes när vi kom till en klinik och gjorde UL.

Min kompis häst fick en streckning i höstas, tog typ 2-3 månader innan det vart bra...

Vill göra det men har ingen som kan köra transporten, därför måste jag vänta på att vet kommere ut.

Du......

....rensa inboxen NU.
00000022kelly.gif

Min häst antogs ha sträckt sig men efter attha gått på vila i två veckor blev de vet,de visade sig atthans tukat kotan å sträckt en sena innan för bogbladet,så kolla upp d,han var inte varm el dyl så.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 223
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka