Varför hör kungafamiljen hemma på utedass?

purity_666

Trådstartare
Jag tror att jag sett bilder på kungaparet/kungafamiljen på ungefär alla utedass jag varit på. Är det inte lite ofint att ha dom där? Jag har nog aldrig sett dom i ett vanligt badrum/toalett.
Är det någon form av tradition som har en historia? Hur uppkom det i så fall?

Det hade vi på fäboden åxo och bilder på fina blommor .Hade man gjort så i Thailand hade man förmodligen fått långt fängelsestraff eller blivit avrättad :D Att Säga något förnedrande om deras kungafamilj anses som ett grovt brott där .Som när dom smetade en tårta i kungens ansikte förut .Min fru som är thai sa att hade det hänt i thailand så hade förövaren och hela hans familj blivit avrättade !

"VARFÖR PRYDDE DE UTEDASSET?
Varför hade man alltid förr bilder av kungafamiljen på dass? Min svärfar hängde Oscar I i guldram på utedasset på landet och jag har sett det på många andra ställen.
Viola Jansson

SVAR: Det där kan man tolka på lite olika sätt, funderar etnologen Mattias Frihammar, som nyligen kom med avhandlingen ”Ur svenska hjärtans djup. Reproduktion av samtida monarki.” Han har undersökt hur människor förhåller sig till kungligheter och hur själva kungligheten upprätthålls just genom vårt sätt att förhålla oss till den.
– Porträttet på Oscar II och hans familj från postorderfirman Åhlén & Holm var det första oljetryck som gjordes i massupplaga och fanns tillgängligt för folk att köpa. Trycket blev en enorm succé, totalt såldes över 100 000 exemplar i början av 1900-talet.
– Många köpte bilden för att hänga den hemma. När den sen började bli lite omodern, eller för vanlig, ville man kanske ändå inte slänga den utan satte den på dass.
– En annan tolkning är att det är handlar om en liten maktdemonstration. Svenskarna är helt enkelt inte så bra på underdånighet, det finns en viss tvekan att hylla överheten.
Att ha kungligheter hängande på dass tycks för övrigt vara ganska typiskt svenskt, menar Mattias Frihammar som inte stött på fenomenet i något annat land."
http://www.expressen.se/gt/kultur/varfor-prydde-de-utedasset/

Jag känner mig berövad på ett stycke svensk tradition som inte fick beskåda kungafamiljen när jag uträttade mina behov som barn :( De fanns inte på väggen i varken vår eller mormor och morfars sommarstugas utedass.
Däremot de där tråkiga blom- och svampaffischerna kunde jag utantill när det begav sig :angel:

Dessutom så är utedassen oftast byggda av ospåntat virke. Dvs det är springor i väggarna som det blåser genom. Många satte planscher där för att det skulle bli mindre dragigt. I min barndom fanns planscher på alla utedass som fanns i mina trakter. (ja, jag är så gammal att jag gick på utedass i lågstadiet).

Just kungafamiljen fanns på planscher och även motiv med hästar och höskörd etc. Man satte inte upp saker på köksväggarna med häftstift men på dassväggarna gjorde det inget om det blev märken i ytan.

Hönan eller ägget... Men att det fanns gott om planscher på kungligheter plus behovet att minska vinddraget blev en kombo som ledde till att kungligheterna hängde där.

I bostadshuset hade man tapeter eller målad panel. I uthusen bara rått virke.
Var för kostsamt att dekorera mer men affischer i billig massupplaga gav ändå något för ögat. Alternativt gammal tavla som inte längre dög inne. Och då var som sagt kungafamiljen ett av de tidiga som fanns.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Red_Chili
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 953
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar