Varför hopplatta?

oki

Trådstartare
Vill ni som kan och vet förklara för mig som efter 25 års uppehåll nu återvänt till ridsporten varför "alla" rider med hopplatta. Vad är syftet och dess funktion...?
På "min tid" fanns inga såna och det gick ju bevisligen rätt bra ändå.
Kanske en dum fråga men frågar man inte får man ju inga svar heller... :angel:

Sv: Varför hopplatta?

Hopplattan är till som skydd för hästens mage när den, vid en del av upphoppet, lätt kan slå sig själv på magen med hovarna. Har man då tex brodd i kan det lätt bli skador.

Jag har själv aldrig haft en hopplatta, så det är klart det går att rida utan nu med, men har också sett hur plattorna ser ut när de är använda ett tag - fulla med repor. Så de fyller en funktion trots allt :)

Ja det var nog lite så jag trodde också men när man studerar hästars hoppteknik så ser man att många hästar vänder upp frambenen mer framför sig och traktarmen touchar då mer mot armbåge och underarm. I dessa fall så gör ju knappast en sån platta nån större nytta? Men man ser dem ändå...:confused:
När hästar hoppar låga hinder vinklar de sällan sina framben lika kraftigt som när de hoppar högre hinder. Men de flesta verkar rida med hopplatta ändå. Är det inte lite av en mode-grej också?

Det är inte i själva svävmomentet hästen behöver magplattan, utan i uppsprånget.
Den häst som behöver magplatta i svävmomentet har en riktigt dålig hoppteknik, då det man eftersträvar är att hästen hoppar med framknäna upp mot ganacherna och med väl invecklade ben.

Här är en bild på det momentet jag menar, men önskvärt är ju att hästen har mer invinklade ben:

http://sandraenglund.blogg.se/images/2007/olina_upphopp_1183569784_10902367.jpg

Bättre bild:

http://www.regiosportplaza.nl/images/500/997/2997-1.jpg

Önskvärd teknik:

http://www.equestrian.org.au/site/equestrian/image/fullsize/9631.jpg

Inte lika bra teknik, men där magplattan kan behövas i själva svävmomentet:

http://unafraid.blogg.se/images/2011/dsc_0492_132428638.jpg

(alla bilder är google sökresultat)

Diana

Senast ändrad:

Jo, absolut tror jag att det är en modegrej också. Men jag tycker inte modegrejer som trots allt har en funktion att fylla är av ondo.

I och med att plattan inte ger något obehag för hästen (såvitt jag vet i alla fall) så kan den ju gott få sitta där för att skydda just den gången (om någon gång) som hästen slår i magen.

Tack för era svar. :laugh:
Alltså, jag förstår nu varför man vill använda en sk hopplatta men tycker ändå att den verkar vara lite felaktigt utformad för att skydda optimalt. För är det ändå inte så att i de flesta fall så skulle skyddet egentligen behöva sitta längre framåt och kanske även mer utåt mot sidorna då inte alla hästar sätter hovarna intill varann i språnget. Att få ett sånt skydd att fungera i praktiken antar jag blir svårt...
Sen som nån svarade att det säkert är lite av en modegrej som långt ifrån alla behöver men som inte sitter "i vägen" det kan jag nog köpa också.

Här har du ju precis vad jag menar, denna häst ser ju mer ut som den behöver skydda armbågarna och inte magen...

:
Det är just DEM hästarna med den fina tekniken som klappar i magen när de rycker upp frambenen. Sedan efter de ryckt upp frambenen och med otur slagit i magen så drar de fram benen för att sväva över hindret.

Denna bild är när hästen är ÖVER hindret, plattan behövs aldrig då. Utan precis när den tar i och rycker upp frambenen från marken. De kan ladda så hårt att de klappar i magen om de har för bra teknik.

Hästar som är nära magen över hindret kommer aldrig någonsin att ens röra magen med sina hovar och kommer aldrig behöva en platta heller.

Tack för era svar. :laugh:
Alltså, jag förstår nu varför man vill använda en sk hopplatta men tycker ändå att den verkar vara lite felaktigt utformad för att skydda optimalt. För är det ändå inte så att i de flesta fall så skulle skyddet egentligen behöva sitta längre framåt och kanske även mer utåt mot sidorna då inte alla hästar sätter hovarna intill varann i språnget. Att få ett sånt skydd att fungera i praktiken antar jag blir svårt...
Sen som nån svarade att det säkert är lite av en modegrej som långt ifrån alla behöver men som inte sitter "i vägen" det kan jag nog köpa också.

Hade du sett en sliten och välanvänd platta så hade du sett att den är utformad precis efter behovet. De kan vara stora broddhål och rivmärken så lädret går sönder i dem precis under magen.

För att visa vad vi menar så har jag nu tagit stillbilder från en Youtubefilm.

Alla bilder som syns på hästar som tävlar högt och som vi kan anta har den goda tekniken som kan ge ett boehov av platta tas i denna fas över hindret, för att det är smickrande
32857369.jpg

Och vem som helst ser ju att dessa hästar behöver inte ha någon platta, för de är ju en halv meter ifrån magen!!

Men, om vi kollar när samma häst hoppar upp på samma hinder så ser det ut såhär

32857371.jpg

Om denna häst gått utan platta och fått in en rejäl träff så kan det medföra att hästen blir rädd att hoppa av, för det gör ju ont! Så onödig detalj? Njää.. Och vi kan inte beskylla denna häst för att ha dålig teknik!!

Har sett vilka skador som kan uppstå av broddad häst utan magplatta och det räcker för argument för att jag ska använda det även på hästar med sämre teknik, precis som jag gärna använder strykkappor och boots även på hästar som inte styker sig eller trampar sig för jämnan, men ibland uppstår ju situationer som gör att det kan hända, och då är jag "better safe than sorry" :)

Sen är det som min häst, han trivs väldigt bra med en bred gjord och då är ju magplatta perfekt. Vi kommer kommer nog maximalt trava över en bom men jag hade den ändå...

OK, jag fattar.
Jag menade inte att det är en onödig detalj utan min undran var mer om den verkligen behövs till alla de hästar som man ser har den men nu har jag ju fått förklaringen.
Tack alla för era svar! :laugh:

Har sett vilka skador som kan uppstå av broddad häst utan magplatta och det räcker för argument för att jag ska använda det även på hästar med sämre teknik, precis som jag gärna använder strykkappor och boots även på hästar som inte styker sig eller trampar sig för jämnan, men ibland uppstår ju situationer som gör att det kan hända, och då är jag "better safe than sorry" :)

Så tänker jag också. När jag ändå skulle köpa en nya gjord till hoppsadeln så varför inte en med platta? Den stör ju liksom inte. Bara bättre med en gjord med lite större anläggningsyta. Men ja, i mitt fall var det mer i samma syfte som för dig, better safe than sorry. Man vet ju aldrig. Speciellt inte i terrängen, då blir min helt galen och rycker upp tassarna och hoppar stort för det är så jäkla kul. Och då har man ju brodd i sommartid.

OK, jag fattar.
Jag menade inte att det är en onödig detalj utan min undran var mer om den verkligen behövs till alla de hästar som man ser har den men nu har jag ju fått förklaringen.
Tack alla för era svar! :laugh:

Alla behöver det säkert inte, men många kan göra det. Och som sagt, lite för säkerhetens skull. Skulle hästen börja backa av för att den slår i utan att man märker det så är det svårt att bota den sen. Det sätter spår i att det gör ont att hoppa av.

Men helt klart har det blivit en fluga. Men inte en fluga som jag tycker är dålig som tex pessoabett och hjälptyglar. Plattan finns ju bara där och det bra med den är ju att den fördelar ju trycket bättre också än en smal gjord. Och ska man ändå ha två olika gjorda, en för hoppsadeln och en för dressyrsadeln så skadar det ju inte att ha en platta på den. :)

Jag vet för övrigt en häst på mina träningar som började ridas igen nu i höst sedan hon vart dräktig. 6 år. Första träningen när hon hoppade så hoppade hon ett kryss på kanske 60cm och hon slog i magen på det. Så där var det verkligen behövligt, men de hade ingen för att de inte trodde det behövdes. Och det är en häst med helt klart bra teknik. :)

Min pålle är ju bara 2,5 år ännu men av det man sett på honom under löshoppningen hittills så lär han antagligen också då behöva en hopplatta med tiden.
Man kanske ska se positivt på det då med tanke på hopptekniken...? :p

Jag har haft magplatta ett bra tag och efter senaste hoppträningen var första gången jag sett ett märke på den och det var ett ganska rejält skrap från brodden. Skönt att hästen inte fått det på magen :)

jag köpte min hopp platta först för att det var coolt :p jobbade i hoppstall och dom hade det ju :D

men hästen min har inte gjort en repa på den, (har dock inte hoppat så högt med den dock) men det känns bra med en platta under magen då hästen har sadelläget längre bak än gjord läget så gjorden kasar bak.
till vardags ridning har jag en ergonomisk gjord med typ, halv platta, fördelar trycket mycket bättre än min raka gjord.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
969
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 894
Senast: lilsan
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka