Varför hästskor?

Colleen

Trådstartare
Hej alla!
Jag kollar på youtubekanalen "Think like a horse" där Rick (han som har kanalen) sade att han tycker att allt som är av metall ska hållas borta från hästar, även "spikar" (sådana som man sätter fast hästskor med gissar jag). Jag började då googla runt för att se om det gick att rida en häst helt normalt när den är barfota. Det verkade som att det gick super, att hovarna anpassade sig, att en häst som är barfota har bättre grepp än en skodd häst utan broddar och att de behöver verkas mer sällan.
Så:
1. Varför har man då skor?
2. Är det "ofarligt" att hoppa utan skor på alla 4 hovar? (Hittade inget bra svar på denna fråga när jag googlade)
3. Hur gör ni med era hästar?

1; För att hästen sliter hoven fortare än hoven växer och utan skor blir hästen öm vilket inte är okej och inte är förenligt med svensk djurskyddslag. För att korrigera felställningar. För att kunna sätta brodd vid isiga perioder. För att hästen blir öm på de underlag den vistas. För att hästen behöver sulor+en massa andra anledningar men grunden är att man skor för att hästen av någon anledning behöver skor. Hästen ska ju vara bekväm och inte gå och ha ont.
2; Ja är hästen bekväm (på riktigt bekväm alltså, inte att man inte förstår eller väljer att inte se att hästen ömmar) så går det utmärkt om underlaget inte blir halt.
3; Mina hästar skos utefter deras egna individuella förutsättningar. De som behöver skor får skor och de skos om med den intervall som behövs för individen.

Det går alltid att hitta människor som är tvärsäkra om saker och ting men när det handlar om individer så finns det inget som är tvärsäkert utan man måste alltid utgå från individens behov. En hästhov anpassar sig inte om den behöver skor. Då går hästen ständigt och har ont, spänner sig och mår dåligt. Det stämmer att en oskodd häst har bättre grepp än en skodd häst utan broddar och därför broddar man vid halka och enligt djurskyddslagen ska hästen förses med sådana hjälpmedel att hen inte riskerar att halka så är det is så är det brodd som gäller. Att en oskodd häst behöver verkas mer sällan är en sanning med modifikation. En häst som växer tillräckligt för att ens kunna vara barfota behöver ändå ses över och hoven snyggas till med jämna intervall utifrån individens behov. Ibland behövs det oftare än på en skodd häst. En häst som inte växer tillräckligt kan för ögat se ut som om hen inte behöver verkas så ofta men sanningen brukar vara att hen sliter för mycket och har ont. Få hästar sliter sina hovar så perfekt att de inte behöver snyggas till relativt ofta. Däremot är inte alltid just järnskor det bästa alternativet utan vissa hästar kan gå i hagen utan skor och ha barfotaboots när de arbetas och ibland bara vid vissa underlag. De flesta barfotaboots går också att brodda vid behov.

Skor har som syfte att skydda hovar vid behov vid bla mot slitage (både vid mycket och även sned/ fel slitage), för att skydda hästen så den inte ömmar (dagens hästar har avlas inte för att kunna gå barfota) men även att skydda mot hålla vid halt väder (lättare att förse hästarna med skärpningsmedel när hästen har skor än barfota).

Så länge hästen har minst hyfsad benstälning och vi rider på och har hagar som anpassade efter hästen så kan alla hästar gå barfota så länge inga sjukdomar eller skador finns.

Hoppa utan skor beror på underlaget, själv skulle jag inte hoppa omhoppning på gräs utan att kunna brodda.

Mina har järnskor på vintern och barfota och barfotaboots vid ridning när vintern och risk för is är över, jag rider bara ut och hade valt annat om jag tävlade och tränade.

Det är även viktigt att tänka på att dagen ridtävlingshästar har långa kotben som ligger (eller vad man ska kalla det) mer än vad som är bra och belastningen hamnar för mycket på trakterna som slits mer än vad som är bra på trakterna för att gå barfota.

Det ovanför är också viktigt att ta med för att avgöra om hästen har bra benställning för att gå barfota.

Instämmer med föregående, en häst som rids på olika underlag sliter oftast hovarna fortare än de växer.

PS "Spikarna" kallas för söm/hästskosöm och är speciellt utformade.

Rick har ibland en del poänger i sina videos. Han är dock också ute efter att provocera ganska ofta. Kan man ta det med en nypa salt är han rätt kul.

Jag skor hästar när de ska ridas lite mer än barfota tål.
Jag upplever att de flesta blir lite ömma när man kommer förbi inridningsstadie. Och tyvärr är det lite svårt att avgöra ibland. Jag har sett många hästar som vågat ta ut rörelserna mer med skor. Och man i efterhand insett att de varit ömma trots att man först inte trott det.
Så numer skor jag helst rätt tidigt för att slippa sånt.
Det kanske går med boots etc.
Men jag har aldrig haft problem med en skodd häst om den skos bra. Så jag fortsätter sko.

Jag svarar bara på fråga 3 då du redan fått massa liknande svar.
Jag var valt att låta min häst gå barfota trots att mitt mål är att tävla och han är ett modernt halvblod med toppstam. Han har väldigt bra hovar och växer väldigt fort så på sommaren var jag tvungen tvungen att sko var 4e vecka och på vintern var 5e vecka när han skoddes. Han hade dock problem med att han stup i kvarten plockade av sig skorna. Vilket gjorde att det blev varken hackat eller malet pga tappskor.. Så till slut fick jag nog och drog skorna.

Jag märker ingen skillnad i hur han tar i från när han var skodd och nu, har dock barfota boots vid uteritt. Har heller inga problem med trakterna trots långa kotben som någon skrev.
Dock kräver det en del jobb från min sida med att hålla ordning på ev utflytningar mellan verkningarna som utförs av utbildad hovis var 8e vecka.

Får mycket beröm för hans fina fötter, även från veterinär som annars är skeptisk till barfota så det är kul! Jag säger inte att det fungerar för alla men för oss har det varit kanon! Sååå skönt att slippa tappskor plus alla trampskador som han lyckades med som skydd!!

Rick har ibland en del poänger i sina videos. Han är dock också ute efter att provocera ganska ofta. Kan man ta det med en nypa salt är han rätt kul.

Jag skor hästar när de ska ridas lite mer än barfota tål.
Jag upplever att de flesta blir lite ömma när man kommer förbi inridningsstadie. Och tyvärr är det lite svårt att avgöra ibland. Jag har sett många hästar som vågat ta ut rörelserna mer med skor. Och man i efterhand insett att de varit ömma trots att man först inte trott det.
Så numer skor jag helst rätt tidigt för att slippa sånt.
Det kanske går med boots etc.
Men jag har aldrig haft problem med en skodd häst om den skos bra. Så jag fortsätter sko.

Detta har jag varit med om många gånger också. Ägare som trott att deras hästar har den gången de har utan dojjor men sedan testat med skor och deras hästar har fått minst 1-2 poäng bättre gångarter.

Jag märker ingen skillnad i hur han tar i från när han var skodd och nu, har dock barfota boots vid uteritt. Har heller inga problem med trakterna trots långa kotben som någon skrev.
Får mycket beröm för hans fina fötter, även från veterinär som annars är skeptisk till barfota så det är kul! Jag säger inte att det fungerar för alla men för oss har det varit kanon! Sååå skönt att slippa tappskor plus alla trampskador som han lyckades med som skydd!!

Åh vad roligt att det fungerade så bra för er! Jag har också ett halvblod med toppstam som tränas/tävlas och i samband med att han råkade ut för en illa hagskada och fick lång konvalescens tänkte jag att han lika gärna kunde gå barfota. Han trampade också av sig skorna stup i ett.. men tyvärr blev han rejält öm/blåmärken/hovböld trots att han gick på gräs/lösdrift. Så vi tvingades slå på skor igen efter några månader då han inte blev bättre. Tråkigt då han egentligen har fin hovkvalite. Men som sagt, jag tycker det är jätteroligt att läsa/höra om de hästar som tränas/tävlas och går barfota samtidigt!

@zoomzom
Trist att det inte fungerade för er! Ja får hästen massa blåmärken och problem med bölder så här man ju inte så mycket val!

Min gick barfota väldigt länge (köpte honom som treåring på hösten och då var han barfota) innan jag skodde honom och han var bara skodd kanske drygt ett år så det var inte så jätte stor omställning till barfota igen samt att han har lite extrem hovtillväxt som säkert underlättar.

2. Är det "ofarligt" att hoppa utan skor på alla 4 hovar? (Hittade inget bra svar på denna fråga när jag googlade)
1. Alla hästar funkar inte barfota i arbete, och alla ryttare vill heller inte anpassa sig till barfotaridandets begränsningar. Det är individuellt för varje ekipage om de har rätt förutsättningar för barfotaridning eller ej.
2. Ja. Det är ofarligt att hoppa utan skor. På gräs/is kan det dock bli halt, då behövs broddar.
3. En helskodd som vill vara just helskodd, trivs inte barfota. En oskodd med världens hårdaste hovar, men sliter snett så man behöver kunna verka minst var 4e vecka för att hålla efter.

Ett tillägg i debatten ... många hästar kan gå med skor fram och köara sig utan bak så länge man inte måste brodda förstås!

I dessa sammanhang kommer ofta naturligt / onaturligt upp...dvs att det är onaturligt att sko hästar. Då undrar jag alltid om de som hävdar detta själva går utan skor ..Varken föl eller människobarn föds ju med skor på och skulle väl inte behöva sätta på sig några heller om de strövade runt på savannen hela sina liv ...Men nu gör ju varken vi eller våra hästar det och då får vi bättra på det naturen inte klarar.

Ett tillägg i debatten ... många hästar kan gå med skor fram och köara sig utan bak så länge man inte måste brodda förstås!

Jag har dock sett väldigt många som gjort så och haft hästar som faktiskt inte riktigt vågar ta i bak. Och då fått försämrad bakbensmekanik.
Jag har pratat med flera tränar-kollegor som ser problem med just att sko bara fram av det skälet.
Det har inte märkts förrän de fått skor runt om att de kunde fått bättre mekanik tidigare.

Jag har dock sett väldigt många som gjort så och haft hästar som faktiskt inte riktigt vågar ta i bak. Och då fått försämrad bakbensmekanik.
Jag har pratat med flera tränar-kollegor som ser problem med just att sko bara fram av det skälet.
Det har inte märkts förrän de fått skor runt om att de kunde fått bättre mekanik tidigare.
Man får givetvis vara upp uppmärksam. Jag tycker det brukar fungera bra på unghästar som bara rids några gånger i veckan och framför allt på sommaren när de rids mycket på fält och gräs.

Jag håller helt med. Jag har pratat med flera hovslagare om det och alla är överens. Flera har påtalat att om hästen bara ska ha ett par skor så bör de istället sitta i bak just för att skor bara i fram sällan fungerar på riktigt. Det så mycket svårare att se ömhet och hältor över lag i bak att det ofta missas och går hästen barfota och skos i fram så tror många att det räcker och att hästen mår fint. Det är ett reellt problem att det syns fortare om hästen sliter för fort i fram och det borde vara allmän kunskap att om en häst sliter för fort i fram och därför behöver skor så behöver hen ha skor runt om. Jag har bara haft en häst som var skodd enbart i fram under en kort period. Han var så illa behandlad sedan tidigare att mycket träning behövdes för att ens kunna lyfta hovarna i bak och lugn invänjning behövdes (ihop med lugnande) innan det gick att sko bak på ett säkert sätt för både häst och hovslagare. Han gick enbart på bete under den tid han bara var skodd i fram men ändå var skillnaden på hans steg när han var skodd runt om enorm.

Hej alla!
Jag kollar på youtubekanalen "Think like a horse" där Rick (han som har kanalen) sade att han tycker att allt som är av metall ska hållas borta från hästar, även "spikar" (sådana som man sätter fast hästskor med gissar jag). Jag började då googla runt för att se om det gick att rida en häst helt normalt när den är barfota. Det verkade som att det gick super, att hovarna anpassade sig, att en häst som är barfota har bättre grepp än en skodd häst utan broddar och att de behöver verkas mer sällan.
Så:

Det stämmer oftast inte att barfotahästar behöver verkas mer sällan. Jag har ut hovslagaren var 3-4 vecka. Då är det inte främst längden på hovarna som behöver fixas, utan de behöver fintrimmas så att de kommer i balans. Annars börjar lätt någon sida flyta ut.

Hej alla!
Så:
Åh, jag är lite allergisk mot honom "think like a horse" i början tyckte jag han verkade vettig men nu på sistone börjar det gå till överdrift.

Sen som svar på frågan.
Min häst kan inte gå utan skor, då smulas hovarna sönder och nöts ner på nolltid = öm häst som knappt kan gå. Hade jag kunnat haft henne barfota så hade jag haft det, mest för att det är billigare och slipper brodda på vintern, men å andra sidan nöts barfota hovar mer när man rider ut på hårda underlag... svårt att säga egentligen varför nu när jag tänker efter.

Jag har hoppat hästar utan skor, vet inte varför det skulle vara farligare än om de har skor? De hoppar i det naturliga och redan som föl innan de får på sig skor?

Rick (snubben med mundiarrë i Think LIke a Horse), har några poänger.

MEN

I en hel del av hans filmer finns rena faktafel, han ignorerar hur fysik funkar och han är rätt misogynistisk.

Jag tror att en del av hans 'metall-hat' helt enkelt är hans sätt att göra det lätt att komma in i hans lära.

För min egen del får Fröken ha skor. Hon har ok hovkvalité och kan gå nån dag med tappsko utan att bli halt, men sliter fruktansvärt mkt på skorna. Speciellt fram. Går hon 7v med relativt torrt ute så ramlar tåkappan av skon. :meh: Så 6v intervaller på skoning gäller.

I år har det iofs varit väldigt torrt och hårt i backen, så båda åringarna i stallet har varit tvungna att skos (runtom) för de började ömma. Inte vanligt, men kudos till deras ägare som såg att sina hästar var obekväma och fixade det.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 363
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix