VARFÖR har vi inget fungerande arbetsorgan .........

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Vi har inget/ingen organ för att kunna sammanföra bra unga hästar ifrån uppfödare - till bra ryttare.:mad:
Man upptäcker inte detta ......förrän man har en unghäst som man vill ställa till förfogande till en tävlingsryttare, hur fruktansvärt dåliga vi är på att samordna detta.

Kanske detta är grunden för mycket i vår avel, vem vet.

Har du någon ide, hur man skall kunna nå bra och seriösa ryttare, var vänder man sig?

Har du någon smart ide hur vi kunde lösa detta i Sverige?

Sv: VARFÖR har vi inget fungerande arbetsorgan .........

Denna frågan kommer ju upp då och då och det är alltid samma slutsats. Man får göra jobbet själv och se till att man har ett bra kontaktnät.

Vill man att en bra och seriös ryttare ska rida ens häst får man se till att ringa till de seriösa och bra ryttare som finns och prata med dem.

Som en bifråga kommer då alltid den ekonomiska frågan upp på tal och nej, det finns ingen som jobbar gratis så man måste betala för sina tjänster.

Dressyren har väl inlett nån sånt typ av sammarbete, kommer dock ej ihåg vad projektet heter :confused:

Tror att uppfödaren ställer en bra häst till en lovande ryttare & ryttaren blir sedan delägare
(50%?) mot att de igengäld matchar och står för alla omkostnader av hästen. Siktet är inställt mot svår klass, tror jag.

Vet flera hoppryttare som gör detsamma: om man ställer dit en lovande unghäst som de TROR på så istället för att betala omkostnad/månad, så blir ryttaren delägare & står för omkostnader.

Senast ändrad:

Men ska ryttaren bli delägare så är det ju meningen att hästen ska säljas också så att ryttaren någon gång faktiskt får betalt.

Om man inte vill sälja hästen då? Om man vill ha den kvar?

Det där låter litet problematiskt - vad händer om uppfödaren vill sälja men inte ryttaren ?
Eller tvärt om ?

Det vanligaste är nog att ryttaren vill ha kvar sin häst - särskilt om det är en topphäst - medan uppfödaren hellre vill sälja för om det är en topphäst så är det ju då man kan få pengar för den.

Man måste nog tänka sig ruskigt noga för innan man går in i delägarskap på det viset.

OM man har en unghäst som man har för avsikt att sälja tror jag att det bästa konceptet är att man som uppfödare helt enkelt betalar en ryttare för att utveckla hästen och sedan står det en fritt att sälja när man vill och hålla alla tummar att man får tillbaka investeringen.

Det vanligaste är nog att ryttaren vill ha kvar sin häst - särskilt om det är en topphäst - medan uppfödaren hellre vill sälja för om det är en topphäst så är det ju då man kan få pengar för den.
Fast de flesta lovande unghästar blir ju inte topphästar - tyvärr! Då är problemet ännu större. För vilken ryttare vill ha en medelmåttig 1.30-häst? Den vill man ju sälja som ryttare för att få plats med en ny lovande unghäst och ett nytt hopp.

Du har helt rätt. Man ska verkligen passa sig för att gå in i delägarskap med personer hit och dit. Se bara hur illa det gick för Madicks ägare och de hade bara ett avtal!

Man kan konstatera att det blir problem oavsett om hästen blir topp eller inte !

Nej, delägarskap verkar som bäddat för trubbel.

Man kan konstatera att det blir problem oavsett om hästen blir topp eller inte !

Nej, delägarskap verkar som bäddat för trubbel.

Jag tror inte att det blir något trubbel, om allt finns på pappret och var och en sköter sitt.

Jag tror att så länge som hästen är under utbildning är det en sak - men sedan när den skall säljas och bägge delägarna har lika mycket att säga till om så är risken STOR att det blir trubbel !

Om den ena parten vill och inte den andra - hur gör man då ?

Om det nu var Dressyrtrojkan(?) projektet hette så uppfattade jag det som att allt regleras i ett avtal uppfödare/ryttare. Var kanske ridsportförbundet inblandat också? det var iaf en artikel ang detta i ridsport för ett atg sedan.

Jag tror de flesta proffsryttare säljer om de får rätt bud på en häst. Ett bra bud kan ju finansiera vidare verksamhet och även här ska man ju såklart reglera allt i ett avtal. Tror ett sådant här avtal oftast är baserat på att hästen ska säljas.

Vill man behålla hästen så och ej ha delägare, så får man nog 'tyvärr' betala ett proffs för att rida. Varför skulle de göra det gratis :confused:

Senast ändrad:

Detta regleras såklart i avtal. Jag är ej jurist, men det kan väl ej vara så svårt att reglera?
-tex att hästen ej ska säljas inom x antal år
-vill en av ägarna sälja så säljs hästen och andra ägaren har förköpsrätt

Senast ändrad:

Har du någon ide, hur man skall kunna nå bra och seriösa ryttare, var vänder man sig?

Har du någon smart ide hur vi kunde lösa detta i Sverige?

Googla på t ex tränarportalen, där finns många duktiga ryttare som tar emot unghästar.

Såklart finns det ingen som arbetar gratis, varför skulle man göra det? Jag är själv uppfödare i liten skala och samarbetar med två etablerade ryttare. Hur de får betalt kan variera, jag betalar dem antingen månadsvis eller att de får ett delägarskap i hästen mot att de utbildar den, kontrakt skrives alltid exakt om vad som gäller oavsett hur ryttaren får betalt.

Tyvärr träffar jag ibland på folk som säger "min häst som är så bra borde någon duktig ryttare vara glad att få rida". Då menar de att ryttaren ska betala alla omkostnader och njuta av att få rida hästen. Även om det skulle vara en talangfull häst så kräver den foder, hovslagare mm och framförallt träning, som ryttaren utför, för att bli en bra tävlingshäst.

hopphästklubben jobbar väl för avel o hoppsporten ryttare o uppfödare emellan??????????

Problemet är nog inte att hitta duktiga ryttare som kan utbilda hästarna utan att det kostar pengar att anlita dem...

Problemet är nog inte att hitta duktiga ryttare som kan utbilda hästarna utan att det kostar pengar att anlita dem...

Håller med samtidigt som jag tror en hel del unga talangfulla hästar försvinner på vägen för de kommer inte till en tillräckligt duktig ryttare från början.Redan vid 2 årsålder tycker jag det ska finnas en bra plan för den unga hästens utveckling

Detta regleras såklart i avtal. Jag är ej jurist, men det kan väl ej vara så svårt att reglera?
Alltså, det är aldrig svårt att reglera avtal, men det viktigaste i avtalet är att reglera vad som händer ifall någon bryter avtalet eller på annat vis inte fullföljer sin del.

Ett exempel. Du och en ryttare är delägare 50-50 i en häst du har fött upp. Du har spenderat låt säga 75.000:- på hästen fram till dess den är 4 år och skickas till ryttaren för att tävlas och vidareutbildas. Hästen går bra och ni tävlar. Ni blir erbjudna 150.000:- för den i försommaren av en kund. Du inser ju att du bara kommer att få din halva tillbaka som du redan spenderat, så du säger nej. Ryttaren blir förstås lite sur eftersom den "gått miste om" 75.000:-. Hur som helst så tävlar ni vidare under sommaren och allting går jättebra. En dag släpper ryttaren ut hästen i en hage med trampstolp och vitt elband utan att sätta på elen. Hagen är uräten och gräset är grönare på andra sidan, så hästen sträcker sig mellan trådarna för att äta när den blir skrämd av en fågel som flyger förbi. Hästen drar upp huvudet och fastnar, får in benet i tråden och får en senskada som inte någonsin blir 100% och dessutom får hästen fula ärr runt hela benet (inte en helt ovanlig olycka). Försäkringsbolaget vill rehabilitera då hästen kommer att funka som promenadhäst och lättare tävling. Hästens tävlingskarriär med dig och ryttaren är över!! Men ni äger fortfarande hästen båda två.

Tror du inte att du hade blivit sur på ryttaren som släppte ut hästen utan att sätta på strömmen? Hade du försökt att få tillbaka i alla fall det du spenderat på hästen? Du har ju trots allt lagt mycket tid och pengar på hästen under en 4-årsperiod.

Tror du att ryttaren är sur på dig för att du inte tog pengarna när ni kunde få dem?

Hur tror du tvisten ser ut?

Jag tror inte att det blir något trubbel, om allt finns på pappret och var och en sköter sitt.

Jag känner till ett fall (kan dock inte alla detaljer) där ryttaren vill ha kvar hästen och uppf/ägare vill sälja.
Hästen är till salu och spekulanter finns, men ryttaren kryddar priset så att köparna drar sig ur.
Ryttaren HAR fått ett bra pris (LÅNGT under marknadsvärdet) att köpa ut hästägaren för, men har inte pengar till det ändå.
Ägaren har en halv häst till ingen nytta alls, bara kostnad att hålla den försäkrad och det är ju inte direkt gratis...

Enkelt reglerat i avtal? Njäe, knappast va.

Ska försöka framföra mina synpunkter på detta ur en ryttares synvinkel.

Jag tror till skillnad från några tidigare inlägg att det finns gott om duktiga och seriösa ryttare som skulle kunna tänka sig att utbilda och tävla yngre hästar till betydligt lägre kostnad än vad proffsen gör, för att det skulle ge dem tillgång till bra hästar att rida, vilket i längden leder till att ryttaren också utvecklas. All vinst för ryttaren måste kanske inte vara enbart ekonomisk?

Problemet är dock att det i dagens Sverige finns ett tydligt moment 22. För att få tillgång till bra hästar att rida måste man som ryttare ha bra resultat, och för att få bra resultat måste man ha tillgång till bra hästar att rida.

För att förändra detta måste nog en del uppfödare våga chansa och placera sina unghästar hos andra än proffsen. Det borde på sikt skapa en större bredd och utveckla sporten som helhet.

Någon måste ta steget för att öppna upp för nya talanger och varför då inte de uppfödare som ändå inte har råd att lägga stora pengar på att lämna iväg sin unghäst. Det hjälper ju inte om man har en häst med talang för stora klasser om man inte har råd att förädla den. Måste ju vara bättre att en unghäst kommer till en normalbegåvad ryttare än ingen ryttare alls. Är hästen en stjärna kan den alltid lämnas vidare till ett proffs och den normalbegåvade ryttaren kan förhoppningsvis få en ny (normalbegåvad) häst.

Fast frågan var kanske från början hur man som uppfödare och ryttare ska komma i kontakt med och få förtroende för varandra? Och det är väl det som är det stora problemet?

Kanske någon form av annonsportal där uppfödare och ryttare kan lägga upp sina profiler vore en lösning? Något i stil med Hopphästklubben men som även ger möjlighet för andra än de i den innersta kretsen att knyta kontakter och för samtliga grenar. Förslagsvis administrerad av SVRF eftersom det i slutändan skulle ge ett lyft för sporten som helhet.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III