Varför har jag ont i knäna?

A

AliasAnovi

Nästan alltid när jag rider får jag värk i knäna och runt om dem.

Vad kan det bero på? Är det för att jag ofta byter längd på stigbyglarna då jag rider både monté och "vanligt" och knäna inte hinner vänja sig eller kan det ha någon annan orsak? Någon annan som också har det problemet? Vad kan man göra åt det?

Sv: Varför har jag ont i knäna?

Jag har hört väldigt många som har blivit hjälpta av ledade stigbyglar. Jag har inte provat själv men jag funderar på att göra det. Jag får inbland lite ont i knäna när jag ridit länge i sträck.

Sara

Aha okey. Vad är så speciellt med dem? :confused:

Stigbygelplattan är ledad vilket ska vara skonsammare mot knäna. Det finns trådar i ämnet här på Buke så sök så kanske du hittar mer info!

Sara

det kan ju vara för att du kanske inte har tränade knän? brukar du röra dig mycket förutom ridningen? som te.x ut å gå,springa,dansa,strecha,osv? Det kan vara till mycket hjälp för svaga eller värkande knän. Det finns även grejer å sätta på på benen,armar och liknande om man har ont där.. har själv köpt sån och det fungerar bra =)

kanske ett besök hos ortopeden?

kanske något ligament som inte är riktigt helt/knäskål på fel ställe?

jag får ont av att rida lätt/korta läder/fältsits, pga att mina knäskålar ligger lite fel.

Jag har haft (har fortfarande, men inte lika mycket) jätteproblem med mina knän efter en ridolycka, spelade ingen roll vad jag gjorde så kunde det börja göra jätteont.
Gick till sjukgymnast när dom gjorde en del koller, bl.a mätte runt båda mina ben och konstaterade att mitt vänstra ben var mycket smalare än det högra, just ovanför knät. Tydligen hade en del av musklerna i det vänstra knät "försvunnit", därav fel/överbelastningar. Fick tipset att träna båda benen lika mycket t.ex rida lika mycket i båda varven, gå mycket o.s.v.
Det har blivit mycket bättre efter det, men inte helt bra

Det känns ju alltid bäst att få diagnos på sina problem, även om det inte alltid blir helt återställt

:bow:

Tror inte att dina muskler ovanför knäet har försvunnit, eller hoppas det för din egen skull iaf:confused:! Däremot så kanske det är lite hypotrofierade, dvs de har blivit mindre... Och när muskler blir mindre/svagare runt en så stor och viktig led som knäet ändå är, så kan ledens stabilitet påverkas, och skador/smärtor lättare uppstå... Så, ja träning av bägge benen låter som en bra idé tycker jag. Helt rätt som du gjorde att gå till en sjg (eller annan med liknande kunskap). Det kan ju faktiskt ligga något bakom smärtan annat än otränade muskler. Jag är dock nästan för mkt åt det hållet, går o kollar minsta sträckning ibland, men det är ju inte heller bra ;).

S

Nej dom försvann inte helt, men det har tagit ett bra tag att träna upp dom igen. Kommer inte ihåg exakt, men ungefär 10-15 cm skiljde det som mest i omkrets där det är bredast (ung. vid låret) :smirk:

Man kan aldrig kolla sig för mycket, om man inte lider av hypokondri, men det ska ju också kollas av en läkare för att fastställas ;)

När du får såhär ont, prova att stretcha benet. Sträck ut benet och stretcha baksidan - hur känns det?

Jag fick ofta problem med mina knän förut. Ffa kom värken på kvällen och jag kunde ligga och gny i sängen av smärtan. En jättejobbig konstant värk i kväskålen kan man säga att det var. Av ngn anledning fick jag för mig att sträcka ut benets baksida, trotts att det inte alls var där jag hade ont och det kändes mycket bättre. Efter en stunds stretching är värken helt borta.

Jag har rått fler att prova detta och det har fungerat varända gång. Det kanske inte är samma problem du har men om det är det så hjälper detta väldigt effektivt och bra. Efter att jag började med att stretcha så vid vissa tillfällen och när jag får ont, händer det kanske bara ngn gång om året nu att jag får värk.

Så nästa gång du får ont. Prova att stretcha benets baksida i några minuter och se om det blir bättre. Om det hjälper så har du ju iaf möjlighet att bli av med värken. :)

Jag kan inte ridas utan ledade stigbyglar! Då får jag jätteont ganska snabbt.
Så det kanska kan vara värt att prova.

Jag fick alltid ont i knäna innan, gick då till sjukgymnast. Hon sa att jag var överrörlig och svag i knäna, det gjorde att lederna fick ta så mkt styk när jag red. Jag har nu tränat upp musklerna runt knät och det är mkt bättre. Ibland kan jag fortfarande få ont (när jag rider många hästar varje dag) och då använder jag BoT på knäna, det funkar super det också.

*kl*
Håller med om att det är bra att främst stärka musklerna i benen för att utesluta DET. Byte av stigbyglar kan också vara en idé. Sedan kan det finnas en mängd orsaker till värken. Bäst är att uppsöka läkare om inte värken ger med sig. Om du går med värk länge kan problemet förvärras och det tar längre tid att läka (när du väl tagit reda på vad "felet" är).

Det kan vara miniskerna som gör ont, eller så växer du för fört så nått hinner inte med, kan inte riktigt men mamma hade så när hon var liten, och hon fick sluta rida.

"I ridsporten har vi flera exempel på ryttare som har varit tvungna att avsluta sina karriärer i förtid pga förslitningsskador i rygg och knän. Om du tex tränar benens muskler på framsidan mer än musklerna på baksidan så ökar risken för obalans och överbelastning. Kroppen är inte starkare än sin svagaste punkt! Den allmänna träningen kan innebära att du provar på andra sporter som tex. cykel, aerobics, simning, skidåkning, kampsporter mm."

Gå till en sjukgymnast som kan kolla upp dig. Jag har haft problem med mina knän i flera år, framför allt efter hoppning. Har brosk som sitter lite fel, håller på att göra lite övningar varje dag nu som ska bygga upp prima lårmuskler, har belastat knäet fel pga av att det gjort ont, därav satt fel muskler vilket lett till ännu mera aj. Attans vilka onda cirklar man kan hamna i :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama