Varför har hingstar mer man än valackar?

Trygg

Trådstartare
Jag och en vän, som också är helt manfrälst, satt och funderade på varför hingstarna generellt sett har mer man än valackar.

Vi håller oss inom kallblodsraserna nu alltså.

Både jag och vännen har tagit för givet att gener i kombination med manligt hästhormon främjar en rikligare tagel-tillväxt.

Min kallblodstravare kastrerades som 10-åring. Han hade då man ner till knäna!:love:
Efter ett år som valack hade manen tunnats ut och blivit en meter kortare!

Sedan blandade sig en tredje part in och hävdade att det bara är en myt att man får fram en längre och kraftigare tageltillväxt om man väntar med kastrationen av en unghingst.
Mantillväxten främjas mest av att hingstar i flera fall går ensamma och därmed är det ingen som busar, kliar eller biter av manen på hingsten..

Så kloka Bukisar, hur ligger det till med det där egentligen?

Om jag köper ett föl av tex. rasen nordsvensk eller haflinger.
Kommer denna kille få mer resp. mindre man beroende på om han blir kastrerad tidigt eller sent?

Sv: Varför har hingstar mer man än valackar?

Hej!

Jag har ingen aning om mycket man har något med hästens kön att göra. Jag har sett en del haflingerston med väldigt lång man också.

Kan dock inte undanhålla dig denna goding, när du nu säger att du är manfrälst ...

http://87.230.1.230/ImagesAll/andy/ec/IMG_3256.jpg

En tysk haflingerhingst vid namn Herbstwald. Kan ej godkännas om haflinger i Sverige, då han har 3,125 % arab i stammen, men kolla manen ... :love:

Mamman till min häst (75% NSV) hade också man ner till knäna. På bete bildades det tjocka rep i manen om man inte höll efter den... Min häst har en pappa som är halvblod och har därför inte lika mycket man. Den är tunnare (men observera att den fortfarande är relativt tjock) och kanske bara 50 till 60 cm, som längst, men det räcker gott o väl för mig. Pannluggen går precis, precis nedanför ögonen (den kunde varit längre, pga. alla flugor). Han är valack också (om ni nu undrar...).

Syster dotter till min häst (barnbarn till mamman med lång man), har fått extremt mycket och tjock man och till råga på allt är hon bara 2 år. Vart ska detta sluta? Pappan (döle) har också mycket man.

För att svara på eran fråga, så tror jag att det med manväxt är ganska individuellt.

Ursprungs hästarna hade knappt någon man alls. Man kan jämföra med prezewalski hästen, eller släktingarna åsnor och zebror. Riklig man är alltså något som man har avlat fram. Men det kan säkert stämma att hingstar generelt har mer man än både ston och valacker. Kanske någon motsverighet till lejonhannarnas "lejonman"...

hej.. vet inte om jag kan hålla med dig.. är nog från häst till häst tror jag..
Denna killen kastrerades som 2:åring och har gaska mycket man:

http://www.pixbox.se/pic_show_id12784544.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12784545.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12784546.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12784591.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id11316075.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12899784.html
För ca 2-3 år sen (han var då 3-4 åt):
http://www.pixbox.se/pic_show_id12898212.html
(dock flätad, då han blir så varm annars)
http://www.pixbox.se/pic_show_id12008950.html

Vilken superläcker färg!!!

(Ok, manen var väl också fin)

En orsak kan ju vara att många hingstar går tyvärr själva och får på så vis ha manen mer i fred.

Vilken superläcker färg!!!

(Ok, manen var väl också fin)

tack.. joo.. han e härlig.. *mumma*
heheh.. manen är väl inte så fin med en massa halm i, men han e halt och har mest stått i boxen...
hade inte pillat bort det när jag tog bilder...

Ojojoj!:love:

(((TACK))) för den bilden!

Men era hästar, och speciellt han på din avatar, går ju inte heller av för hackor!:d

Tänk att här har man gått omkring i alla, alla, år och trott att rikligt med tagel hörde hingsthormonerna till.
(Ja, i kombination med genetiska anlag alltså)

Jag kanske får tänka om lite där då.:idea:

Tack för era funderingar och fina bilder!

Enligt kunnig veterinär är det testosteronet som ger den kraftiga hår tillväxten (gäller även svans). Man ser tydligt om man kastrerar en hingst som inte längre är unghäst att den snart får betydligt tunnare svans än när den var hingst, detta utan att någon förändring görs avseende sällskap eller ej i hagen. Att det sedan finns exemplar av valacker som har mkt man och svans säger egentligen ingenting, för vem vet hur mkt de haft om de fortfarande varit hingstar.
Testosteron har den effekten, även på människor. Mer än en kvinnlig som dopat sig med testosteron har upplevt besvärande hårväxt på alla möjliga delar av kroppen.

Mitt sto har väldigt mycket man och svans för att vara halvblod. :crazy:

Inte 17 beror väl det på testosteron?

Hennes mamma har helt normal kvantitet och pappa kanske lite mer.

Enligt kunnig veterinär är det testosteronet som ger den kraftiga hår tillväxten (gäller även svans). - - - Testosteron har den effekten, även på människor. Mer än en kvinnlig som dopat sig med testosteron har upplevt besvärande hårväxt på alla möjliga delar av kroppen.

Hm, jag som fick veta av en man i sina bästa år, vars hår började tunna ut lite, att det minsann berodde på att han hade så mycket testosteron ...

Är det verkligen samma hormon som ger mycket hår på huvudet och hår på kroppen?

Ojojoj!:love:

(((TACK))) för den bilden!

Men era hästar, och speciellt han på din avatar, går ju inte heller av för hackor!:d

Tack för era funderingar och fina bilder!

Tackar tackar! Han har ännu mer man nu, hingsten i min avatar. Har ju hunnit bli en herre i sina bästa år, minsann! :love:

Hm, jag som fick veta av en man i sina bästa år, vars hår började tunna ut lite, att det minsann berodde på att han hade så mycket testosteron ...

Är det verkligen samma hormon som ger mycket hår på huvudet och hår på kroppen?

Jaja du kan ju tro på hans dröm om du vill :angel: testosteron halten sjunker med åldern hos karlar, behöver jag säga mer ;)

Jag fick ikväll verkligen tanken till denna tråden när jag stod och borstade min hingst. Förra lördagen alltså exakt 10 dagar sedan när jag hade flätat honom så snaggade jag nedersta biten man nere vid manken (han har man väldigt långt ner och annars hamnar sista knoppen i konflikt med kanten på vojlocken) och idag var detta hår som jag alltså totalt klippte bort redan en bra bit långt, var tom tvungen att mäta med tumstocken 4 cm långt var det alltså har det växt 4 cm på bara 10 dagar, tacka fasiken för att jag tycker att jag måste trimma manen ofta på honom om han inte skall se totalt vildvuxen ut när han har så mkt tillväxt. Efter honom så red jag ett av mina ston som ändå är den som har rejält tjock både man och svans, iom jag reagerat på killen så kollade jag hur långt snagget under nackstycket blivit och det var väl ca 1 cm och tänkte då tillbaka när jag sist klippte det och kom fram till att det var minst en månad sedan så viss skillnad i tillväxt råder uppenbarligen.

Köpte min första haflinger -90. Redan då var "ni" gamla i gemet!;):love:

gylle;
-Jösses, manarna växer ju så att det knakar hemma hos dig!
Några "hemliga" knep du vill dela med dig av?;)

Mitt förra fullblodssto hade fruktansvärt mycket man (och svans).
Även om hennes man var nyryckt ochvälansad så fick man alltid knoppa henne på bägge sidor för att inte knopparna skulle bli hysteriskt stora.
Dessutom så var hon fruktansvärt håröm...
Men denna fullblodsdonna påminde ju egentligen mer om en flodhäst än en ädel föredetta galoppör, så när som på stickorna till ben då;-)

Tror nästan att någon irländsk grov draghäst nästlat sig in i galoppstuterietshagar och satt sin prägel på xx-stona...

Skulle vara kul att ta reda på hur hennes föräldrars och kanske då främst hennes pappas manar såg ut.

Hennes avkomma, sto, (med halvblod) har även hon mycket man men inte alls i samma klass som mamman. Intressant att se hur det hade blivit om det blivit en hingst.

*KL*

Nog är det individuellt. Dessutom, så mitt xx-sto, hon har en rent töntig svans. Tunn, stripig och kort. Vet inte hur många gånger folk frågat om den 'är så' eller om kompisarna 'hjälpt till', den ser ut ungefär som fölstonas svansar gör strax innan avvänjningen om de haft en svansätande fölis vid sidan :angel: Svansroten är okej, och kanske 1 - 2 dm ner, sen tunnar den ur och blir stripig och ful och jättetunn. Når aldrig ens ner till kotorna. (Jag har låtit den vara för att få den att växa - icke sa nicke, så idag satte jag saxen i den och 'toppade' för den iaf inte skulle se ut som en pensel.). Den blir varken längre eller tjockare.

Hennes man däremot. Sucka.. Växer som ogräs, tjock som på en nordis, och på båda sidor mankammen. Jag har fört krig mot den läänge nu, ryckt bort typ 75% av den tjockledsmässigt, flätat och flätat och flätat för att få den att ligga på samma sida, och NU börjar den se städad ut!
Hennes lugg växer knappt alls. Men hon kanske har mkt testosteron just vid mankammen? *S*

Har två valacker i stallet. Den ena kastrerad som femåring. 'Tre strån' som pannlugg, tunn man och ganska tunn svans. Svansen blir lång om den får växa, manen med men blir då FUL. Luggen växer inte. Han är arab (mitt arabsto hade förresten VÄLDIGt tjock och lång både man och svans).

Welshkillen här, åring, kastrerad i april, han har extremtjock man och svans. Welsh sek B, så rasen gör ju sitt till. Den manen kämpar jag fortfarande envist med sax, ryckning och flätor för att få städad, vi får se vem som vinner.

Det klippta i nacken växer dubbelt så fort på xx-damen som på arabvalacken, och lillkillen ligger någonstans mitt emellan. (Jag brukar trimma när hovslagaren är här, dvs var 5 - 7 vecka, och då ser man ganska väl skillnaderna)

Nu glömde du skriva knaplån, men ingen fara..

Sådan där man som på din bild är snyggt att titta på. Men ett helsike att sköta om de ska få gå i vettiga hagar, och dessutom rent bedrövligt vid ridning.

Så jag håller helt med dig =)

Eftersom det var jag som lade in bilden på haflingerhingsten med man ner till knäna så kanske det är jag som ska "försvara" honom också ...

Denne hingst har normalt sett manen flätad, och det går enligt ägaren bra till vardags, med utevistelse och ridning. Det är bara vid högtidliga tillfällen (som vid Haflinger-EM 2006, där den här bilden togs) som han har "utslaget hår". För övrigt används han i ridskoleverksamhet och rids även av barn.

En till bild: http://www.haflinger-wernborn.de/Home/Hengste/Herbstwald/herbstwald2.jpg

Och en till: http://www.haflinger-wernborn.de/Home/Hengste/Herbstwald/herbstwald3.jpg

Jag jobbade på ett tyskt haflingerstuteri 1995 och hade då förmånen att lära känna denne hingsts far som var en riktig liten drömhäst. :love: De hade ytterligare en son till Herkules, som pappan heter, och han hade lika lång man som Herbstwald (fast lite tjockare) men ljusare färg på kroppen.

gylle: Hoppsan, jag ska nog inte prata om hår mer med den mannen ...

Trygg: Men! Om du har haft haflinger sen 1990 borde jag ju fatta vem du är! Men det gör jag inte ... :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka