Trygg
Trådstartare
Jag och en vän, som också är helt manfrälst, satt och funderade på varför hingstarna generellt sett har mer man än valackar.
Vi håller oss inom kallblodsraserna nu alltså.
Både jag och vännen har tagit för givet att gener i kombination med manligt hästhormon främjar en rikligare tagel-tillväxt.
Min kallblodstravare kastrerades som 10-åring. Han hade då man ner till knäna!
Efter ett år som valack hade manen tunnats ut och blivit en meter kortare!
Sedan blandade sig en tredje part in och hävdade att det bara är en myt att man får fram en längre och kraftigare tageltillväxt om man väntar med kastrationen av en unghingst.
Mantillväxten främjas mest av att hingstar i flera fall går ensamma och därmed är det ingen som busar, kliar eller biter av manen på hingsten..
Så kloka Bukisar, hur ligger det till med det där egentligen?
Om jag köper ett föl av tex. rasen nordsvensk eller haflinger.
Kommer denna kille få mer resp. mindre man beroende på om han blir kastrerad tidigt eller sent?
Vi håller oss inom kallblodsraserna nu alltså.
Både jag och vännen har tagit för givet att gener i kombination med manligt hästhormon främjar en rikligare tagel-tillväxt.
Min kallblodstravare kastrerades som 10-åring. Han hade då man ner till knäna!
Efter ett år som valack hade manen tunnats ut och blivit en meter kortare!
Sedan blandade sig en tredje part in och hävdade att det bara är en myt att man får fram en längre och kraftigare tageltillväxt om man väntar med kastrationen av en unghingst.
Mantillväxten främjas mest av att hingstar i flera fall går ensamma och därmed är det ingen som busar, kliar eller biter av manen på hingsten..
Så kloka Bukisar, hur ligger det till med det där egentligen?
Om jag köper ett föl av tex. rasen nordsvensk eller haflinger.
Kommer denna kille få mer resp. mindre man beroende på om han blir kastrerad tidigt eller sent?