Varför har hingstar mer man än valackar?

Sv: Varför har hingstar mer man än valackar?

En häst kan ALDRIG ha för lång man!:angel::love:

Men när jag ser bilderna på tex. denna underbara haflingerhingst så drar min tankeverksamhet ang. manar igång igen.

Travarna har jag aldrig märkt någon skillnad på när det gäller "könen" men däremot på kallbloden.

Nu vet jag att haflingern står i gränslandet mellan varm och kallblod men om jag håller mig till kallbloden så ÄR det hingstarna som har mer tagel!

Titta på dom nordsvenska hingstarna tex.

Här är ett exempel om ni scrollar ner till inlägg 16.
Man ser aldrig, eller sällan, en valack med den manen/pannluggen som bla. Takt har!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=789722

Eldfuxen; Jag pm:ar!:)

Jag håller med, för mycket man finns inte!

Grym man Takt hade, jag gillar dessutom hans namn. Fats min nästa häst ska heta Kotte, vet dock inte hur bra det passar på en Lusitano :rofl: får kanske köpa en okänd nordiskorsning *Puffan for ever* :bow:

Här är två bilder på min minishettishingst, hans man täcker HELA hans rygg, den räcker alltså till korset när man lägger den bakåt :love: Men hans rygg är ju verkligen mini också, bara typ 20 cm skulle jag uppskatta :D Valacken jag har, har inte lika riklig man. Shettisar är väl ändå kallblod om jag inte har fel, eller till vilken kategori räknas de? :eek: :o :D :angel:

igorf.jpg

igorf2.jpg

Åh, dom är så söta ditt lilla skäckpar!:love:

Jag vet inte vart man placerar shetlandsponnyn men nog har dom mer gemensamt med kallbloden (och den jag hade som liten tillhörde åsnefamiljen med;)) än med fullbloden i alla fall..:D

Shetlandsponnyn är ju också en sådan ras som man ser långmanade hingstar i medan valackarna ofta har lite kortare man.

Min brorsdotter köpte en 4-årig hingst som kastrerades kort efter inköpet. Innan kastrationen hade han en jättelång man och pannlugg men nu är det inte lika lång längre.

Så frågan kvarstår..

-Är det testosteronet som gör att hingstarna (inom vissa raser) får mer tagel eller inte?

Å andra sidan, om man väntar med att kastrera för att man som jag, den manfrälste, vill att manen ska bli lång, så försvinner ju en del av manen ändå senare.

Men kanske får den ändå en chans att växa sig lång mot om man kastrerar vid 1-2-års ålder då pannluggen inte ens kommer nå ner till ögonen..

Dagens I-landsproblem..jag vet!:rofl:

tack.. joo.. han e härlig.. *mumma*
heheh.. manen är väl inte så fin med en massa halm i, men han e halt och har mest stått i boxen...
hade inte pillat bort det när jag tog bilder...

usch då vad tråkigt att han är halt din oooooooootroligt vackre kille, blev helt kär!!!:love::love::love: Kan tänka mig att hans pappa är Isvind, eller har jag fel?!:crazy:

Hoppas inte det är ngt allvarligt fel på honom!!

T-A-C-K :bow: :love:

hmmm det är skumt för nu har lillhingsten tappat de långa manstråna i sin man så den har blivit ca 5 cm kortare, vad kan det bero på? Manen är tvättad en gång i sommar och utredd 2-3 ggr. Trist, hoppas den tar sig igen :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka